Pagina 5 van de 11 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 153

Topic: parelli zonder stick werkt niet meer?!

  1. #61

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nikkepik
    Misschien begrijp ik het niet hoor.. maar stel ik wil mijn paardje leren om achterwaarts te gaan. Is het dan de bedoeling dat ik net zo lang wacht totdat hij uit zichzelf achterwaarts gaat en ik dat dan beloon?
    Dat is een optie ja. Maar je zou ook eerst kunnen beginnen met targetten aan te leren als oefening en dan op die manier de beweging naar achteren kunnen uitlokken, door de target naar achter te bewegen en het enigszins volgen van de target naar achteren dan te belonen, dat uit te breiden naar een pas naar achteren, etc, en dat dan op een andere cue, die die je voor achterwaarts wilt hebben, zetten. Er zijn meerdere mogelijkheden denkbaar, kijk anders eens op de link die ik net gaf en dan onder clicker basics, anders gaan we misschien te veel van het topic af.

  2. #62
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    Mooi uitgelegd, Maaike. Daar zou ik nog aan willen toevoegen, op de vraag van Rianne, dat je, als het paard niet het juiste antwoord geeft, je dat gewoon negeert en wacht tot hij dat wel doet (klinkt nogal makkelijk zo, haha). Als je meer wil weten over de ins en outs van hoe dergelijke training in zijn werk gaat, kan ik je deze site aanraden: http://www.equineclickertraining.com/ Bij 'clicker basics' worden verschillende manieren uitgelegd om bepaald gedrag aan te leren en elders kan je, meen ik, ook lezen over de volgende stap, het op cue zetten van het gedrag, zoals Maaike ook al zei.
    maar is het eeuwige zoeken van je paard naar een beloning zonder hem te helpen met een (lichte) motivatie wel echt zoveel vriendelijker?
    Ik heb niet het idee dat het een eeuwig zoeken naar beloning is, je begint met zulke kleine stapjes dat je altijd wel snel iets te belonen hebt. Je verlegt alleen telkens de criteria waarvoor je beloont ietsje, zodat het gedrag steeds meer gaat lijken op wat je uiteindelijk wilt. Maar voordat je daar bent, heb je ook al heel veel beloond voor minimale stappen in de goede richting. Dat is wat dat betreft niet anders dan bij negatieve bekrachtiging, denk ik.
    Ik gebruik ook het clikeren (met een woordje weliswaar) voor vrijheidsdressuur hoor. maar ik bedoel meer; stel ik wil mijn paard achterwaarts leren. Is het dan zo erg om hem met een hand op zijn borst uit te nodigen dit te doen en dan te clickeren bij een reactie. Als ik echt moet gaan staan afwachten in de bak tot ie achteruit gaat kan ik wachten tot ik een ons weeg. Je zorgt toch dat je op een bepaalde manier een situatie schept die een gedraging uitlokt. Dat is wat je bij parelli ook doet. HOE je dat doet en hoeveel "situatie scheppen" en echt concrete druk je gebruikt is een persoonlijke invulling en ahankelijk van de situatie.

  3. #63
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nikkepik
    Misschien begrijp ik het niet hoor.. maar stel ik wil mijn paardje leren om achterwaarts te gaan. Is het dan de bedoeling dat ik net zo lang wacht totdat hij uit zichzelf achterwaarts gaat en ik dat dan beloon? En hoe doe je dat dan met opzadelen? En met de trailer? En met hele dominante paarden? Ik zie het eerlijk gezegd gewoon nog niet zo voor mij, ben wel benieuwd naar film materiaal

    En over het gedrag in de kudde. Najib geeft dagelijks een fase 4, ondanks dat hij toch echt wel de leider is. Als we hooi voeren, en hij vindt dat hij alleen mag eten, dan jaagt hij Shiraz en Jairoh weg. Dat gaat eerst met een fase 1 en uiteindelijk volgt er een fase 4 die er overigens veel gemener uit ziet dan mijn fase 4 Jairoh gaat aan de kant, maar wordt daarvoor niet eens beloond in de zin van 'goed gedaan, nu mag je eten'. Hij krijgt vaak zelfs nog een boze blik na. Dan vind ik de manier waarop ik dingen aan mijn paarden vraag toch een stuk vriendelijker.
    Met achterwaarts zou je ook kunnen wachten totdat hij het zelf doet (hij gaat vast wel eens een stapje achteruit in de wei/bak. je zou hem ook kunnen aanleren om met de basis van zijn staart een target aan te raken (bv bol op uiteinde van een stok). Eerst hou je die heel dicht bij zijn staart en dan zal hij hem vast per ongeluk eens raken (click gevolgd door beloning). Dit herhaal je totdat hij het door heeft en vergroot je de afstand. Voila, achterwaarts (je zou ene zelfde versie kunnen verzinnen voor als je aan de voorkant staat (neus een target (lkan ook je hand zijn) laten aanraken en deze tegen zijn borst houden --> meeste paarden stappen dan naar achteren).

    Niet alle leiders zijn even aardig. Sommige zijn een soort dictator en andere zijn rustige leiders. Omdat Najib met druk werkt is het wegvallen van die druk ook de beloning voor de goede respons op zijn ' vraag'. Dat bekrachtigd het goede gedrag van Jairoh .

    Natuurlijk clickeren paarden elkaar niet, maar wij zijn ook geen paarden. Onze cognitieve capaciteiten zijn wat groter en mogen we ook wel wat meer van onszelf verwachten toch . Hiermee zeg ik trouwens niet dat ik een probleem heb met negatieve bekrachtiging hoor. Ik gebruik het zelf ook bijna uitsluitend.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  4. #64
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik gebruik ook het clikeren (met een woordje weliswaar) voor vrijheidsdressuur hoor. maar ik bedoel meer; stel ik wil mijn paard achterwaarts leren. Is het dan zo erg om hem met een hand op zijn borst uit te nodigen dit te doen en dan te clickeren bij een reactie. Als ik echt moet gaan staan afwachten in de bak tot ie achteruit gaat kan ik wachten tot ik een ons weeg. Je zorgt toch dat je op een bepaalde manier een situatie schept die een gedraging uitlokt. Dat is wat je bij parelli ook doet. HOE je dat doet en hoeveel "situatie scheppen" en echt concrete druk je gebruikt is een persoonlijke invulling en ahankelijk van de situatie.
    Hahaha, dat is ook precies de reden dat ik niet werk met uitsluitend clickertraining . Zoals ik al zei duurt het langer voordat je een gedrag aangeleerd krijgt (hoewel het middels targeten wellicht best snel zal gaan) Ik heb er gewoonweg het geduld niet voor. Daarnaast zijn er ook weinig (eigenlijk geen) mensen te vinden die wel uitsluitend clickeren en er geweldige resultaten mee behalen. Maargoed, misschien hangen wij Parelliers daarvoor ook niet in de goede kringen uit
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  5. #65

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik gebruik ook het clikeren (met een woordje weliswaar) voor vrijheidsdressuur hoor. maar ik bedoel meer; stel ik wil mijn paard achterwaarts leren. Is het dan zo erg om hem met een hand op zijn borst uit te nodigen dit te doen en dan te clickeren bij een reactie. Als ik echt moet gaan staan afwachten in de bak tot ie achteruit gaat kan ik wachten tot ik een ons weeg. Je zorgt toch dat je op een bepaalde manier een situatie schept die een gedraging uitlokt. Dat is wat je bij parelli ook doet. HOE je dat doet en hoeveel "situatie scheppen" en echt concrete druk je gebruikt is een persoonlijke invulling en ahankelijk van de situatie.
    Nee, ik vind dat ook helemaal niet erg. Dat moet iedereen zelf weten. Mijn streven is alleen om het zonder (edit : beter is misschien te zeggen met zo min mogelijk, zonder is wellicht een illusie. in ieder geva lniet het opvoeren van) druk te doen en ik probeer naar aanleiding van vragen daarover uit te leggen hoe je dat zou kunnen doen. Ik zeg niet dat het de meest makkelijke, beste, of snelste weg is, ik schets alleen een mogelijkheid (En, het is dus mijn streven, ik ben ook nog maar een beginner en het lukt me ook nog niet altijd, omdat ik soms nog niet weet hoe of omdat ik automatisch toch druk gebruik.)
    Iemand (Nikkepik dacht ik?) vroeg een filmpje als voorbeeld, dit is een voorbeeld http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe> (Ik zou het zelf denk ik niet met die lijn over de neus doen maar het stuk met de target is denk ik wel een mooi voorbeeld.)

  6. #66
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Dat snap ik hoor en is ook fijn dat je er een andere kijk op geeft

    Ik probeer alleen in de lijn van de discussie aan te geven dat druk niet gelijk hoeft te staan aan onvriendelijk vanuit het paard gezien.

  7. #67

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Nee dat is ook zo, maar bij negatieve bekrachtiging is de druk per definitie wel aversief. Maar jesnijdt een belangrijk punt aan, want wat is druk en waar ligt de grens tussen fijne en 'onfijne' druk? En kan je wel geheel zonder druk?

  8. #68
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    Nee dat is ook zo, maar bij negatieve bekrachtiging is de druk per definitie wel aversief.
    @Aapie; Wat betekent voor jou het woordje: "aversief"?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  9. #69
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik gebruik ook het clikeren (met een woordje weliswaar) voor vrijheidsdressuur hoor. maar ik bedoel meer; stel ik wil mijn paard achterwaarts leren. Is het dan zo erg om hem met een hand op zijn borst uit te nodigen dit te doen en dan te clickeren bij een reactie. Als ik echt moet gaan staan afwachten in de bak tot ie achteruit gaat kan ik wachten tot ik een ons weeg. Je zorgt toch dat je op een bepaalde manier een situatie schept die een gedraging uitlokt. Dat is wat je bij parelli ook doet. HOE je dat doet en hoeveel "situatie scheppen" en echt concrete druk je gebruikt is een persoonlijke invulling en ahankelijk van de situatie.
    Nee, ik vind dat ook helemaal niet erg. Dat moet iedereen zelf weten. Mijn streven is alleen om het zonder (edit : beter is misschien te zeggen met zo min mogelijk, zonder is wellicht een illusie. in ieder geva lniet het opvoeren van) druk te doen en ik probeer naar aanleiding van vragen daarover uit te leggen hoe je dat zou kunnen doen. Ik zeg niet dat het de meest makkelijke, beste, of snelste weg is, ik schets alleen een mogelijkheid (En, het is dus mijn streven, ik ben ook nog maar een beginner en het lukt me ook nog niet altijd, omdat ik soms nog niet weet hoe of omdat ik automatisch toch druk gebruik.)
    Iemand (Nikkepik dacht ik?) vroeg een filmpje als voorbeeld, dit is een voorbeeld http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe> (Ik zou het zelf denk ik niet met die lijn over de neus doen maar het stuk met de target is denk ik wel een mooi voorbeeld.)
    Maar ook in dit filmpje wordt druk gegeven. Zweep is constant uitgestoken richting achterhand en hand met lijn staat richting de voorkant = druk.

    Ik snap het idee van cllickeren. Wij doen met onze pup voor het eerst een cursus en hierbij moesten we leren met de clicker werken. Het idee is leuk, maar nog steeds geef ik druk.

    Touch, Luna, Touch! En bij touch van de target click en snoepje.
    Zo ook bij zit, let op, volgen, af, zoeken en blijf. Daarbij werkte ik ook met negatieve bekrachting.( ofzo? ) Luna wilde beslist niet liggen, dus moest ik het snoepje onder mijn been door doen en dan steeds mijn been lager, ze kreeg enkel het snoepje als ze ging liggen. Dat is toch ook druk geven en als beloning druk weg en snoepje.

    Ik denk dat ik het gewoon niet begrijp. Ik denk dat ik eens een lesje daarin ga nemen, ben erg benieuwd hoe ik bepaalde dingen dan bij Wonder zou kunnen doen. Bijv. achterwaarts waar Wonder zeer veel moeite mee heeft.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  10. #70
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Ik heb mijn hond deels getraind via clickertraining, en ook wel echt zoals Maaike beschrijft, dus wachten tot het gedrag optreedt. Deels echter ook door het gedrag uit te lokken, wat soomstoch een zekere vorm van negatieve bekrachtiging is. Clickertraining in pure vorm werkt goed maar heeft ook een keerzijde. Mijn hond kon soms echt vanalles aan gaan bieden en daar heel erg druk en nerveus van worden. Ze deed dat soms zo snel dat je eigenlijk niet goed meer kon clickeren op het goede gedrag.

    Wat wel goed werkt is inderdaad een target. Voor mijn hond was dat mijn linkerhand. Daarmee kun je op een heel vriendelijke manier gedrag ahw uitlokken.

    Bij Moon ben ik ook wel eens begonnen met clickeren, naast Parelli. En heb hem direct aangeleerd wat 'nee' betekent en 'ja'. Ja is mijn brug, dan mag hij de beloning pakken. Nee is handig in veel situaties en betekent hou op met wat je nu doet. Ik ben er mee gestopt omdat een paard dat allerlei gedrag gaat aanbieden daar ook gedrag bij doet dat potentieel gevaarlijk is, zoalszwiepende voorbenen bv. Net als mijn hond kon hij te druk en eager worden. Bij mijn hond kon ik dat wel weer omleiden maar bij Moon werdcdat lastig. Uiteindelijk werk ik toch vooral met negatieve bekrachtiging en af en toe een brokje voor de motivatie, of buiten een lekkere graspol, dat werk uiteindelijk het rustigst en meest effectief.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #71
    Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Middelie
    Leeftijd
    37
    Berichten
    6.728
    Dagboek Berichten
    63

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Ik vroeg inderdaad om het filmpje Dank voor het plaatsen. Ik heb er alleen nog wel wat vraagtekens bij, maar wederom.. ik ben een beetje een leek op het gebied van positief bekrachtigen Ik zie in het begin van het filmpje dat het paard meteen een koekje krijgt als hij zijn hoofd laat zakken. Dus.. hoofd zakken = koekje. Het doel is volgens mij fysiek in het filmpje, toch? Het paard leert, door middel van het koekje, het hoofd naar beneden te doen. Dat is, naar mijn bescheiden mening, een kunstje. Als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met moving massage, waarbij het paard zelf bewust wordt van de ontspannen houden, lijkt mij dit fysiek meer bijdragen dan dit 'kunstje'.
    Dat terzijde, het paard draaft vervolgens op de cirkel, met constante druk van de zweep. Hij laat zijn hoofd zakken, maar er is geen release? De druk bij de achterhand releast ook niet, terwijl het paard netjes blijft draven. In welke vorm is dit dan positief bekrachtigen?
    Life begins where fear ends..

    Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

  12. #72

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Ik vind het ook nog steeds een beetje moeilijk te begrijpen, hoe je alleen kunt werken met positief bekrachtigen en waarom negatief bekrachtigen als negatief wordt ervaren soms (denk alleen door de naam...). Want in het filmpje zie ik net als Nicky eigenlijk meer druk (want geen release) dan als ik train via Parelli zeg maar (even simpel en generaliserend gezegd). Niet vervelend bedoeld, ik wil het ook gewoon graag begrijpen maar ik zie niet hoe dit fijner voor het paard zou zijn dan via negatieve bekrachtiging volgens Parelli.

    Edit: Nog even nagedacht . Dat voorbeeld van Maaike met het konijn snap ik (denk ik), maar als ik mijn paard in de bak loslaat zonder iets te vragen gaat ze gras eten (logisch als ik niks vraag vind ik) en kan ik wel errug lang wachten tot er iets gebeurd. Via enkel positieve bekrachtiging zou ik moeten wachten tot ze toevallig zou opkijken (aandacht naar mij) kunnen belonen met een positieve bekrachtiging. En dat steeds uitbreiden naar pas belonen als ze komt en vervolgens als ze iets aanbiedt. Hmmm misschien zo dan... Maar dan moet je wel heel veel geduld en tijd hebben. En dan kun je alleen trainen wat je paard toevallig aanbiedt. Want als er enige vorm van "shapen" wordt toegepast is het eigenlijk al druk en dus negatieve bekrachtiging, toch? Het enige verschil is dan dat je de druk niet opvoert. Dus dan laat je het paard mijns inziens langer in "verwarring" wat mij dan juist niet fijn lijkt.

  13. #73

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    Nee dat is ook zo, maar bij negatieve bekrachtiging is de druk per definitie wel aversief.
    @Aapie; Wat betekent voor jou het woordje: "aversief"?
    Aversief, ik zou zeggen, aversie opwekkend/met zich brengend, bij het paard. En aversie is dan normaal gesproken 'afkeer', maar dat is wel heel sterk gezegd. Ik zou zeggen, 'aversief' zou je kunnen zien als 'onprettig' of 'onaangenaam'. Daar zijn natuurlijk gradaties in, van heeeeeel onaangenaam, zelfs pijnlijk, tot eigenlijk maar een heel klein beetje irritant, maar net genoeg om te willen vermijden. Wat betekent het voor jou dan? Als ik het mis heb, hoor ik het graag, ik ben zoals gezegd ook nog lerende! Dat geldt ook voor alle andere dingen die ik heb gezegd, ik hoor het graag als ik het bij het verkeerde eind heb op het gebied van leertheorie.

    Ik had wel gedacht dat op het filmpje wat reacties zouden komen, het is ook niet hoe ik het zelf zou doen en wellicht niet geheel volgens de regelen der kunst . Maar het gaat even om het idee: je zou ook vanuit het targetten zónder gebruik van de zweep kunnen komen tot een paard dat in een cirkel om je heen draaft met het hoofd laag.
    Over het gymnastiserende/fysieke effect, dat weet ik ook niet. Maar áls dat er is, wordt dat niet minder door de manier waarop het is aangeleerd, zou ik denken.
    Het gaat me er ook even niet om wat er wordt aangeleerd aan het paard, maar hoe je dat zou kunnen doen. Als jij liever je paard op een andere manier zou zien bewegen, dan kan je dát natuurlijk aanleren.
    Ik denk echt dat het 'gat' tussen Parelli en bijv. clickertraining niet zo groot is als sommigen misschien denken. Nou werkt Parelli natuurlijk al soms met positieve bekrachtiging (ik denk wel dat het gebruik van een bridge dit nóg veel effectiever zou kunnen maken), maar ik bedoel, ook als je uitgaat van de negatieve bekrachtiging en het verhogen van fases: positieve bekrachtiging is niet opeens iets heel 'raars' of 'anders'. Alleen in plaats van dat je de druk aanbrengt (evt. verhoogt) en wegneemt bij de minste reactie, zoek je een manier om het gedrag uit te lokken/tegen te komen en stop je er bij de minste reactie een koekje in In principe moeten alle oefeningen die je bij Parelli doet, ook aan te leren zijn d.m.v. positieve bekrachtiging. En ik vind kijken naar Parelli(-studenten) ook altijd heel leerzaam (onder andere) omdat er heel bewust wordt omgegaan met de release. Parelli'ers zijn de meester-negatieve-bekrachtigers, in mijn ogen. En er zit een hele bak 'paardenpsychologie' bij, die erg leerzaam is, wat je ook doet en hoe je dat ook doet. Ik denk dat een beetje kennis van beide mogelijke manieren (en de twee andere) om een paard iets kan leren, heel verrijkend kan zijn. (Ik heb vorig jaar een Parelli-les gehad, ik was zelf al begonnen met de seven games, en wilde daar eigenlijk ook mee verder, met die les, maar ondertussen voel ik me dus minder prettig bij het idee van verhogen van fases, wat toch de basis is, dus heb ik dat niet meer gedaan. Ik heb wel nog twee Parelli dvd-pakketten hier liggen, die ik nog wil doorwerken, maar dan een beetje op mijn eigen manier )

    En w.b.t. 'kunstjes', ik zou zeggen, dan is alles een kunstje, ook PNH, maar ook 'gewone' dressuur, etc... (Ik dacht er vroeger ook zo over hoor, ik dacht dat dingen als PNH en clickertraining alleen leidde tot 'kunstjes' en geen 'echte dressuur' ofzo. Maar nu ik een beetje meer weet van de leertheorie ben ik van mening veranderd.) Je leert namelijk je paard bepaald gedrag aan, of je dat zou doet door positieve of negatieve bekrachtiging.
    Maar die 'moving massage' ken ik (nog) niet, dus ik kan het niet goed vergelijken, kan je me daar wat meer over vertellen of laten zien, mag via een link ofzo? Ik vond dit http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>, is het een soort übertreten aan de hand? Dat kan je natuurlijk ook op een andere manier aanleren (Ja ik weet het, ik val in herhaling, maar ik wil maar benadrukken dat als je clickertraining doet, of in het algemeen met positieve bekrachtiging werkt, het niet opeens 'kunstjes' worden omdat je het gedrag op een andere manier aan hebt geleerd.)

    Maritje, een lesje kan zeker heel leuk zijn! Het is altijd leerzaam om je in iets nieuws te verdiepen, denk ik, zoals ik hierboven al zei. Maar je kan ook gewoon zelf eens proberen. (Ik heb ook nog nooit les gehad in clickertraining maar door je in te lezen kom je al een eind.) Ik zou dan gaan werken met een bridge (click of woord), zodat je exact het gedrag wat je wil zien, kan markeren. Je moet dan eerst even aanleren wat de bridge betekent. Daarna zou je kunnen gaan targetten en dan kan je al naar achterwaarts gaan. Of je gebruikt hele lichte druk i.c.m. de click, voor het achterwaarts. (Dit alles niet in één sessie, maar afhankelijk van hoe snel je paard het oppikt, verspreid over een paar.) Mijn paard ging ook moeilijk achterwaarts, daar heb ik de laatste weken veel aandacht aan besteed en d.m.v. de clickertraining gaat ze nu vlot 8-10 passen achterwaarts, terwijl ik om mijn plek blijf. Momenteel is het haar favoriete oefening. (Dit was op de manier van de yoyo game met het verhogen van fases ook vast gelukt, hoor, maar ik voel me, zoals gezegd, niet prettig daarbij.) Op diverse websites kan je meer info vinden over hoe je dit precies aan kan pakken, en anders stuur maar een berichtje, misschien kan ik ook nog wat uitleggen.
    En wat je zegt over Luna, het is in clickertraining eigenlijk niet de bedoeling dat je met de cue druk uitoefent. En bij het liggen heb je inderdaad met negatieve bekrachtiging gewerkt. Je zou dat vast ook met uitsluitend positieve bekrachtiging aangeleerd kunnen hebben, maar dan zou het wellicht veel langer hebben geduurd. Een beetje wat hiervoor aan de orde kwam mbt het achterwaarts.

    Ik denk ook dat negatieve bekrachtiging en positieve bekrachtiging tot op zekere hoogte best goed samen kunnen gaan. En mijn paard is eigenlijk opgeleid met negatieve bekrachtiging, dus veel dingen die ik nu aanleer, zijn eigenlijk uitbreidingen met positieve bekrachtiging van dingen die al d.m.v. negatieve bekrachtiging op cue zijn gezet, dus ik heb eigenlijk ook makkelijk praten. Het lijkt me gaaf als ik ooit een 'groen' paard heb, te kijken hoe ver je kan komen met zo veel mogelijk positieve bekrachtiging.

    Oja en nog iets: de beloning hoeft geen voer te zijn. Het moet is zijn dat je paard als beloning ervaart. Bij veel paarden is dat voer, maar bij sommige misschien niet, dan is het misschien bij de 'baas' staan, of een rondje rennen, of gekriebeld worden, of... Ik heb daar zelf geen ervaring mee en dat zal ongetwijfeld veel lastiger zijn om mee te werken. Dus ook in die zin heb ik makkelijk praten, met een paard dat maar één doel in d'r leven heeft, en dat is vreten
    (Iemand vroeg nog over hoe dat dan zit met 'dominante paarden', mijn paard staat bekend als zo'n soort paard, zowel naar paarden als mensen, maar juist omdat ze mij als mens totaal niet nodig heeft, doet waar ze zin in heeft, niet houdt van beweging maar wel van eten en ik haar dus niet echt beloon of motiveer met mijn aanwezigheid door het bieden van veiligheid of het geven van beweging, is dit voor dit soort 'dominant paard' juist heel geschikt, denk ik.)

    Voor de geïnteresseerden, dit is nog een kort en duidelijk overzichtje van hoe clickertraining in zijn werk gaat http://www.equineclickertraining.com...inish_new.html
    En nog een bijster interessant, maar lang, stuk over hoe positieve en negatieve bekrachtiging gecombineerd zouden kunnen worden: http://www.equineclickertraining.com...forcement.html

    Zo, en nu moet ik echt aan het werk. Ik hoop ook niet dat ik te veel van het onderwerp dat Gilraen en Cynthia wilden aansnijden, ben afgedwaald.

  14. #74
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Wico als rasechte LBI vond het interressant toen ik snoepjes als bekrachtiging begon te gebruiken. Hierdoor heb ik zeker vooruitgang gemaakt vooral bij het achteruit gaan.
    bv voor achteruit leg ik twee balken iets breder dan paard breedte parallel aan elkaar. En dan een koekje op het einde. Parkeer paard ervoor en help hem erdoor te gaan achteruit en tadaa koekje! Wico zijn achteruit werd er enorm snel van.
    Maar dit is dan weer een voorbeeld van negatieve bekrachtiging omdat ik hem heb getoond wat ik wou. (Zijn oplossing was heel logisch en simpel: ik draai me om en dan wil ik naar het koekje lopen.)

    Later onder het zadel heb ik opnieuw die twee balken gebruikt en hem ervoor geplaatst. Hij kende het patroon al dus hij ging als een trein achteruit bij gewichtsverplaatsing al.

    Voordeel: erg gemotiveerd enthousiast paard.
    Nadeel is echter wat Senta ook al zei: hij begint vanalles aan te bieden en ook potentieel gevaarlijke dingen.
    Ander nadeel dat ik vond: hij werd zo enthousiast voor het koekje, dat hij maar bleef gokken ipv. zelfs gekende oefeningen juist te reageren. Hij was zo druk en zo into het koekje dat hij maar gewoon al zijn kunstjes van A tot Z probeerde. bv gewichtsverplaatsing en been achteruit leggen= achterhand omzetten. Hij kon het voorheen meestal op gewichtverplaatsing en nu ging hij zelfs tegen de druk in en had ik gewoon een dansend paard onder me: vooruit, achteruit, tegen druk in, voorbeen maaien en tenslotte eens omstappen. En zeker bij oefeningen die voorheen al gekend zijn, wil ik dit gokken niet belonen maar wel het adequate antwoord. Om een nieuwe oefening aan te leren vind ik het gedrag vangen wel super. Dus nu ben ik een heel onvoorspelbaar gokautomaat. Als hij iets supergoed doet, zit er vaak een koekje in. En verder wel een kriebel of 'goed zo'(dat heb ik eerst met voedselbeloning een positieve associatie gegeven) en heel soms een koekje.
    Zo blijft hij enthousiast om iets te doen en zo heb ik minder last van al dat gokken. Het is niet weg, maar minder. Middenweg gekozen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  15. #75
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

    Hetgeen wat ze bedoelen met het kunstje van hoofd laag is volgens mij: je leert het paard aan om met het hoofd laag te lopen, maar dat wil niet zeggen dat het zijn lijf goed gebruikt.
    Bij moving massage (MM) of de basic alignment exercise (BAE) van Karen Rohlf probeer je met de MM het paard te wijzen op plekken waar hij gespannen is. Je raakt het aan om hem er bewust van te maken. Zo gaat het paard meer bewust ervaren en misschien iets veranderen. Hierdoor is ontspanning wat je aanleert en niet een houding die door ons mensen als 'goede houding'wordt gezien. Voor het ene paard zal die ontspannende houding met diepere hoofdhalshouding zijn dan voor het andere bijvoorbeeld. Elk paard gaat soort van zijn eigen relaxte houding ontdekken.

    Bij de BAE is het principe soortgelijk: stel je paard loopt niet goed op de cirkel (scheef,...) met de BAE ga je hem laten voelen hoe het anders kan. Bv schouder valt naar binnen. Dan vraag je de schouder heel fel naar buiten, overdreven de andere kant op. En daarna ontspan je weer en zal het paard zeker in het begin terug de schouder naar binnen laten vallen. En dan kan je weer vragen en ontspannen. Zo gaat het paard verschillende mogelijkheden ontdekken. En het wordt steeds makkelijker om die schouder zo ver naar buiten te plaatsen. Langzaamaan zal hij door die oefening het comfortabeler vinden om rechtgericht op de cirkel te bewegen en zal hij hier zelf voor kiezen zonder dat je gevraagd hebt om die houding vol te houden.

    Je zet de omstandigheden dus zo dat het paard zelf het goede antwoord leert vinden in tegenstelling tot het paard proberen in een houding te shapen (door negatieve bekrachtiging of positieve bekrachting).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 5 van de 11 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •