Ik heb de laatste twee reacties niet heel aandachtig gelezen nog omdat ik ook aan het werk ben , maar bovenstaande is ook een beetje mijn punt. Ik ben ook helemaal niet tegen positieve bekrachtiging (alleen lijkt het me dus onmogelijk om alleen met positieve bekrachtiging te werken en nooit enige vorm van druk te gebruiken). Ik heb alleen altijd het gevoel dat mensen die heel erg fan zijn van clickeren/positief bekrachtigen parelli als iets heel negatiefs en onvriendelijks zien (jij niet Aapie), terwijl er bij die methode dus net zo goed druk wordt gebruikt. En als je zelf goed bent in Parelli (goede houding en timing) en je paard "normaal" is (als in niet of niet meer verpest door mensen) vaak grote druk gebruiken/grote fases ook helemaal niet nodig is.Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
Ik zou overigens zelf best meer met positieve bekrachting erbij willen werken om het leren nog leuker te maken, echter ben ik zelf niet consequent genoeg daarin waardoor ik het om die reden liever niet doe, zodat ik minder verwarring schep naar mijn paard (doordat ik het dus niet goed uitvoer). Daarbij ervaar ik dus nu niet dat mijn paard leren via negatieve bekrachtiging vervelend vindt en sta ik daar helemaal achter, na deze (leuke) discussie nog steeds .
Bladwijzers