Oorspronkelijk Geplaatst door
Aapie
En ik zit toch een beetje met wat je zegt over de nieuwsgierigheid behouden, paard dat het leuk vindt dingen te doen. Ik denk dan aan Parelli, omdat ik geen ander duidelijk voorbeeld heb, maar daar is het toch ook vaak ('vaak' weet ik trouwens niet zeker, maar 'wel eens' in elk geval, denk ik) dat als de nieuwsgierigheid of het leuk vinden dingen te doen niet vanzelf komt, er toch voor gezorgd wordt dat het gebeurt? Ik zit er nog niet zo goed in als jullie (zoals gezegd ligt er nog een stapel dvd's hier die ik moet kijken), maar soms moet het paard iets aanraken met neus of voet, of bij een object stilstaan. Doet hij dat niet, dan moet hij weer op de cirkel of zijwaarts ofzo. Soms zie je dat ook met trailerlaadtechnieken (die wellicht op Parelli gebaseerd zijn, maar wellicht ook niet, de dvd van Parelli van trailerladen ligt hier ook nog op het stapeltje met te kijken dvd's
); trailer is rust en anders bewegen. Of als je paard niet uit de wei wil komen, dan loop je er achter aan of jaag je hem weg tot ie stopt of omdraait (ofzo, ik ken de catching game niet exact, sorry als ik nu iets raars zeg). Anyway, jullie hebben vast betere voorbeelden, maar wat ik bedoel te zeggen is dat Parelli het naar mijn mening vaak in wat vage termen verpakt, (zoals 'spelen' en 'ask your horse to'), maar het toch neerkomt op 'doe wat ik zeg, of anders'. Niet dat er dan een pak slaag volgt, maar het paard heeft toch niet echt een keuze. Dus in hoeverre vindt het paard het dan echt leuk om dingen te doen, en is het 'nieuwsgierig'? Of kan het gewoon niet anders? Dat zijn de gedachten waar ik mee zit.
Maar daar zit ik ook mee met R+ hoor, want als mijn paard vrolijk in de wei naar me toekomt en later de bak niet meer uit wil maar nog wat meer brokjes wil verdienen, is dat natuurlijk ook gewoon allemaal aangeleerd gedrag. (Komen we toch weer bij die vrije wil :P)
Bladwijzers