Oorspronkelijk Geplaatst door
somokkele
Ik vind het wel leuk dat deze discussie aangezwengeld wordt. Ik heb Parelli geprobeerd, gewerkt met de fases. Ik houd niet van de dreiging, denk erom want anders. Ik geloof ook niet in het leiderschap of rangrelatie, dominantieverhoudingen, of hoe je het ook noemt.
Ik geloof wel dat paarden graag leren en wij ze goed kunnen conditioneren bepaald gedrag vaker te gaan vertonen (kan in je voordeel of nadeel zijn
). Ook kunnen we ze goed helpen habitueren in bepaalde situaties waardoor het voor mens en dier veilig wordt, of onveilig door sensitisatie.
Waar ik niet van houd zijn de leerprincipes waar Parelli mee werkt (of eigenlijk maar 1, negatieve bekrachtiging). Natuurlijk kun je niet volledig zonder. Maar een dier (welk dier, of mens dan ook) leert beter en sneller als er positief bekrachtigd wordt. Het principe Parelli is een beetje gelijk aan het principe van Cesar Milan.
Ik vind het dan ook erg leuk om te bedenken hoe ik mijn paard dingen kan leren via positieve bekrachtiging (en nee, dat is niet een koekje geven na een negatieve bekrachtiging). Overigens wil ik niet zeggen dat ik geen negatieve bekrachtiging gebruik, maar ik wil wel graag bewust zijn van wat ik doe met mijn paard, waarom en of dat niet op een andere manier kan.
Bladwijzers