Goh wat een interessante discussie.
Er is al zoveel gezegd.
Jup, meegemaakt. Met mijn heftig RB-ex Shanna. Na 5 dagen aan de hand (mét stick ) struinen door de bossen tijdens een trektocht vormden we zo'n kudde dat we de paarden gewoon loslieten. Soms liepen ze voor ons, soms achter ons. Een blij paard? Vast hoor, maar om welke reden dan? Shanna zou zich NEVER nooit raad weten in haar eentje, dus was ze in zekere zin domweg aan me overleverd. En ik denk dat meer paarden dit zouden doen, puur uit veiligheid, maar niet direct uit geluk.maar als je dat stadium voorbij bent, en je paard zich realiseert dat hij echt uit vrije keuze met je mee mag, als hij heen en weer mag galopperen en dan weer terug naar jou kan???? Dat is een energie die NIET te beschrijven is met woorden. Dan zie je een echt gelukkig paard!
Ik vind het wel een interessante stelling dat je niet positieve straf kunt combineren met positieve bekrachtiging in de zin van ik drijf mijn paard opzij en beloon met een brokje. Dat is namelijk wat ik met mijn nieuwe paard wel ben gaan doen en wat toch wel effect lijkt te hebben op hoe hij de training ervaart en onze hele relatie.
Het zal vást wetenschappelijk onderzocht zijn hoor, ik ben daar wel nieuwsgierig naar. Immers gebruikt Parelli zelf ook deze combinatie van belonen en "straffen".
Oh wat ik nog kwijt wilde.
Op Equitana heb ik een interessante man gesproken die behoorlijk fel was op het gebruik van negatieve bekrachtiging/positieve straf van Parelli. Omdat hij (toch? ) erg leuke dingen kon laten zien tijdens zijn demo heb ik hem uitgenodigd vooor Equiday Advanced. Lijkt me een leuke tegenhanger, omdat blijkbaar meer mensen hiermee worstelen.
Bladwijzers