Sinds de aanmelding van Cynthia zit ik het hele parelli concept te overdenken. Parelli op een knap niveau en dan wou ze het zonder stick doen als test of het echt wel zo paardvriendelijk was. En eerste dag ging het goed en vanaf de tweede dag niet meer. Het blijft me maar bezighouden.
In haar introduceer-topic komen al vele meningen voorbij dat de paarden van jullie het spelen en rijden wel als leuk ervaren.
Zelf zie ik veel verschil tussen mijn paarden. Ze vinden alle 3 de aandacht tof. Maar voor Wico hoeft het helemaal niet dat ik aan het fysieke probeer te werken en moeilijke dingen vraag. Ik vind dat het wel hoeft omdat het voor zijn lijf goed is en hij dat niet beseft in mijn ogen tot het makkelijker wordt. En heel eerlijk ook omdat ik beter wil worden in aan het fysieke te kunnen werken bij een paard.
Nu zat ik in de auto na te denken over wat ze schreef:
Gaat het niet meer omdat het paard nu niet meer MOET doen wat we dan vragen?
Of gaat het niet meer omdat door het wegleggen van de stick we opeens weer terug smal en lang zijn ipv. breder (stick als verlengde van ons lichaam).
Ik dacht dan aan de vergelijking met een paard die in de kudde hoger staat dan een ander paard. Als dat goed bevestigd is, moet het leiderpaard ook vaak maar kleine signalen geven (fase 1-2) en het andere paard reageert. Maar stel dat het leiderpaard door ziekte of ouderdom niet meer effectief kan zijn indien nodig (vgl: wij zonder stick), dan zakt het paard volgens mij ook in rang.
Zelfs in de natuur: hengsten worden verjaagd door de opvolger, te zwakke dieren worden volgens mij ook verstoten zodat ze geen gevaar voor de totale kudde opleveren (al ben ik hier niet helemaal zeker van bij paarden, bij sommige diersoorten heel zeker).
Ik ben wel vaker tegengekomen dat parelli toch niet zo vriendelijk is als we allemaal wel denken. En ik heb er nog nooit echt een mening over kunnen vormen. Hoe sterk werkt zo een touwhalster in? Hoe fel is het MAKE vs WANT, welke andere methode zou (nog) beter zijn?
Ik heb het gevoel dat parelli 1 methode is en niet perse DE methode. Maar ze is door alle info en zelfs doordat hier voornamelijk parelliers zitten voor mij wel de meest bereikbare methode. Net als elke methode kan ze goed of verkeerd gebruikt worden, dat is zeker. Voor mij voelt het als we ze eerlijk toepassen als een manier waarop je duidelijk een taal met je paard opbouwt. Manipuleren we het paard om te doen wat wij willen: heel cru gezien natuurlijk wel net zoals we alle dieren 'gebruiken'. Ik hoop en denk alleen dat we het op een manier doen die zowel voor ons als voor het paard aangenaam kan zijn.
Bladwijzers