-
Andere kijk op Parelli
Omdat ik me in het verdiepen ben in nh in het algemeen, maar ook nog in 'klassiek'rijden heb ik een boek gekocht 'Het paard in beweging'van Sara Wyche. Persoonlijk vind ik dit boek goed omdat het laat zien welke rijtechnieken anatomisch goed zijn voor je paard en welke minder of beslist niet.
In dit boek worden ook verschillende dingen van Parelli als toch niet zo goed betiteld. De one rein stop bijvoorbeeld. De eerste keer dat ik hier over las op de paardnatuurlijk site had ik daar al wat bedenkingen bij. Wat doet zo'n stop bij wat meer snelheid voor het bewegingsapparaat van je paard? Leek me niet zo lekker.
In dit boek lees ik dus idd dezelfde 'kritiek' hierop. Ook het extreme zijwaartse bewegen is niet goed voor het paard, simpelweg omdat zijn gewrichten daar niet op gebouwd zijn. Overbelasting dus.
Voor mij zijn dit redenen om als ik parelli ga doen, hier wel rekening mee te houden.
Wat is jullie mening hier over? Wisten julllie dit? houden jullie hier ook rekening mee?
-
Forum Meubilair
Re: Andere kijk op Parelli
He, dat boek heb ik ook pas gekocht
Nog niet veel in gelezen wegens tijdgebrek, maar de materie houdt me wel bezig!
Samen met een paar weidegenootjes volg ik sinds kort (offe: zij al wel, ik straks ook) lessen bij Wim Vonck om mn paard ook lichamelijk correct te trainen. Bij die lessen wordt ook het extreem onderstappen, het snelle draaien e.d. absoluut vermeden.
Door je paard op deze manier ook 'dressuur-matig' te trainen (als ik het zo mag noemen) worden zijn spieren sterker en kunnen extreme bewegingen, af en toe, ook minder kwaad.
Sinds kort houd ik er dus wel rekening mee, vraag zijwaarts niet meer in een grotere hoek dan 45 graden en probeer met disengagen iets meer voorwaartse beweging toe te voegen zodat het paard onderstapt ipv zn benen heel erg kruist.
Maarja, ik kan al 5 weken helemaal niets met mn paardje, dus zoveel praktijk-ervaring heb ik er nog niet mee
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Forum Meubilair
Ik heb dit boek ook onlangs gekocht, en sinds het lezen daarvan en de lessen van Wim Vonck (die idd ook zegt dat dat extreme zijwaarts helemaal niet goed is voor je paard) hou ik daar wel rekening mee. Ik vraag nu bijna geen zijwaarts meer en als ik dat wel doe, dan is het zijwaarts/voorwaarts óf in een hoek van 45 graden als ik het voor de bakrand doe.
Daarnaast vul ik het Parelliën nu aan met de gymnastiserende oefeningen van Wim.
De one-rein stop hou ik er wel in, want dat is de enige manier waarop ik een rem op mijn paard heb kunnen krijgen... Gelukkig heb ik hem amper nog nodig, want het trainen van de one-reinstop (wat je dus niet/nauwelijks vanuit volle galop traint) heeft er voor gezorgd dat hij nu goed gehoorzaam is en al stopt als ik 1 teugel maar een beetje optil (of life down doe, of zachtjes aan zijn manen trek, of hoooooo zeg).
Het boek van Sarah Wijche is zeker erg interessant, maar ik vind het hier en daar wel wat moeilijk te lezen. Maar het heeft me zeker wel aan het denken gezet!
Wat ik ook een belangrijke opmerking vond, is dat als je wilt westernrijden met een niet-quarter horse, dat je dan met dat paard meer oefeningen uit de klassieke dressuur zult moeten doen om hem sterk en gespierd te krijgen zodat hij de zware westernoefeningen zoals spinnen en slidingstop aankan. Quarterhorses zijn van nature zo gespierd dat ze die oefeningen veel makkelijker aan kunnen dan andere rassen.
-
Forum Meubilair
Klinkt als een erg interessant boek, en zoals Eveline en Marja al hierboven zeiden, ik ben zeker meer rekening gaan houden met het bewegingsapparaat van mijn paard mbt tot parelli oefeningen. Maar hetzelfde geldt ook voor dressuur, wanneer doe je het goed? Erg moeilijk!
Maaike en ik hebben het boek Gymnasium des Pferdes besteld, daar ga ik me eerst eens even doorheen worstelen
-
Ik heb les van een centered riding instructrice die zich erg bezighoudt met klassieke dressuur. Hoewel ik niet precies weet hoe Wim lesgeeft, denk ik dat het vergelijkbaar is. Als je bepaalde parelli oefeningen een beetje aanpast, valt het uitstekend te combineren en vult het elkaar juist aan. Ik heb in elk geval een enorme vooruitgang gemerkt bij mijn paard (en ook bij mezelf!).
Simplify your riding van Wendy Murdoch is overigens een aanrader als je wil weten hoe je moet rijden (op welk moment geef je welke hulp en waarom) en vooral wat je moet voelen.
-
Interessant zeg!
Weer een boek voor op het lijstje
Forum Rechten