De vraag van roos is misschien nog niet zo gek. Ik rij Bo met een kk ultra dubbelhebroken (aurigan) wartertrens van gemiddelde dikte. Vaak heb ik gedacht.... misschien moet ik eens een ander bit proberen. Ik heb ook met een heel simpel dubbelgebroken bustrens gereden en een robart (iets dunner) enkelgebroken trens, en een Myler level 1 en 2. Persoonlijk denk ik dat het weinig verschil maakt (ze ging meer hangen op de myler). Nooit heb ik neusriemen en sperriempjes willen aansnoeien!! maar die tip krijg ik wel van mijn instructrice.. volgens haar loopt Bo te klooien met het bit en opend steeds de mond...dus aansnoeien maar. Ik weiger dit want ze klooit alleen met haar mond omdat ik er te veel druk op moet zetten. Het probleem zit hem in de kracht van haar lijf en niet in de mond. Als ik degeen ben die dit moet uitleggen aan mijn instructeur dan is er volgens mij iets mis?.In de klassieke dressuur wordt veel (en vroeg) met de kandare gereden. Op zich vind ik dat niet verkeerd zolang je er maar heel goed mee omgaat, dat bit pakken ze niet vast. Ik was te veel bezig met regelen met mijn handen en minder op houding en zit (been) daar ben ik me heel goed van bewust!! dus het is niet zozeer het juiste bit vinden maar van die teugels afblijven!! door dat we naar mijn gevoel te snel gaan (met meer druk) heb ik het idee dat mijn paard het lichamelijk te zwaar vind en zoekt ze een uitweg (op mijn handen). Dat is bij elk paard ook weer anders... de een drukt de rug weg en brengt het hoofd omhoog, de ander zoekt het naar beneden... dit laatste is erg moeilijk want je bent geneigd om op te tillen.Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
Vanochtend les gehad en heb vooraf een duidelijk gesprek gehad met mijn instructrice en heb haar verteld dat ik vind dat we 10 stappen terug moeten. Vandaag heb ik niets gevraagd aan de voorkant en even geen moeilijke dingen doen.. alleen goede overgangen rijden en voltes. Het ging eigenlijk heel goed want na 15 minuten begon ik te voelen dat ze ging dragen (rug los) alleen lengtebuiging en later in de les een beetje schakelen zonder te regelen met mijn handen. Na de les heb ik gelukkig gelijk gekregen want bo heeft tevreden gelopen. Beetje jammer want als ik het dan zelf beter weet wat is mijn les dan waard?. Het is natuurlijk lastig voor een instructeur want die ziet het plaatje vanaf de grond en voelt die losse rug niet en de druk aan de voorkant. Ik wil weer helemaal terug naar de basis! ergens is er voor mijn gevoel iets mis gegaan.... Bo is een paard met super gangen en een goede tact, dat ziet de jury graag en daar zijn de punten ook naar maar voor je het weet gaat het helemaal mis omdat ik vind dat de basis eerst goed bevestigt moet zijn. Instructie op dit niveau willen graag snel en meer, gelukkig besef ik nu dat ik me daarin niet moet laten beinvloeden want mijn paard is mijn verantwoordelijkheid en ik wil haar graag heel houden.
Mocht er een bit zijn wat vriendelijk is en enigzinds kan helpen met dit probleem dan wil ik het wel uitproberen, Bo heeft inmiddels wel door dat dit de manier is om aan het werk te ontsnappen. Ik moet ook zeggen dat ze geen schuimvorming heeft (op geen enkel bit)
Bladwijzers