Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 45

Topic: Pas op voor tekenbeten!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Pas op voor tekenbeten!!

Hallo allemaal

Ik wil iedereen toch even waarschuwen,het mooie weer breekt weer aan en de teken zijn alweer actief. Ik zie veel mensen in de zomer de bossen en het buitengebied intrekken gekleed in hempjes en t-schirts, ik zou je aanraden om toch iets van een bloes te dragen bescherm je bovenlijf en je nek. Controleer jezelf maar ook je paard op teken nadien (whoopie had zondag al de eerste gewoon op de wei) .

De ziekte van lyme is een zeer invaliderende ziekte, als de tekenbeet niet op tijd behandeld word dan heb je grote kans dat de ziekte chronisch word en het behandelen is dan zeer moeilijk weet ik uit eigen ervaring en de ziekte is erg invaliderend.

Gr Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Re:Pas op voor tekenbeten!!

Even een dom l(t)ekenvraagje misschien , maar hoe voel je een teek op je paard? Is het dan gewoon een 'bobbeltje' zeg maar? En als je goed kijkt dan zie je een 'ingezogen beestje'?
    Ik ben Shier bijv. na onze laatste bosrit wel helemaal nagegaan met mijn handen, voelde geen oneffenheden. Maar is een teek niet pas later te voelen bijv. als hij (zij?) zich al wat volgezogen heeft? Of dan ben je juist al te laat denk ik?

Bedankt voor het attent maken!
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Zondag voelde ik bij Whoopie duidelijk een bobbel, blijkbaar reageerde haar lijf al op de teek, toen ik keek zag ik een klein teek die zich had vastgehecht aan de huid, hij was nog niet volgezogen, die heb ik toen verwijderd met een tekenpincet.

Ik voeg even een link toe met wat info:

http://paarden.dapbodegraven.nl/teke...het-paard.html
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Het hangt er een beetje vanaf hoe groot de teek is. Superkleine hertenteekjes zie je nauwelijks, is echt een bruin stipje wat je er dan af kan halen. Grotere teken kun je wel makkelijk zien en ook makkelijk voelen. Ze zijn inderdaad wel makkelijker te voelen en te zien als ze eenmaal vol zitten.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Goeie tip, ik heb er eerlijk gezegd nooit aan gedacht mijn paard op teken te controleren.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    Goeie tip, ik heb er eerlijk gezegd nooit aan gedacht mijn paard op teken te controleren.
    Doe dat maar wel, mijn pony heeft zeer ernstige neurologische problemen gehad. Teken zijn vies, smerig en zorgen bij mens en dier voor enorme schade.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Wat helpt in het zoeken: teken hebben een voorkeur voor warme plekjes als de liezen, oksels, hoofd. Met name de oksels daar vind ik ze nog wel eens bij Moon. Gelukkig reageert Moon heftig op insectenbeten, ze zweren eruit voordat ze zich vol kunnen zuigen. Ik heb in barre tijdesn ook wel eens een ecologisch tekenmiddel voor honden op de onderbenen gespoten, dat hielp wel redelijk. Had het gekocht bij Intratuin.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Teken gaan vaak op wamre plekjes zitten, dus daar extra controleren is handig. Favoriete plekken zijn bijv de liezen, tussen de voorbenene en achter de oren. Ik controleer mijn paarden standaard na een buitenrit, maar soms zie je ze pas een dag later (als ze vol zijn). Een tekentang is idd erg handig, en dan hoef je zelf niet aan dat vieze dier te zitten

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Mijn paarden lopen ze hier ook gewoon in de wei op, dus een dagelijkse controle is geen overbodige luxe!

Overigens als je zelf de bossen/het gras in trekt is alleen je bovenlijf beschermen niet genoeg! Teken kruipen juist vanuit het gras/struiken omhoog en kunnen ook op je benen gaan zitten. Een lange broek en het liefst je sokken over je broek dragen helpt voorkomen dat ze op je benen kruipen. En uiteraard na de wandeling je lijf én je kleren op teken controleren!

Helaas weet ik ook uit ervaring hoe verschrikkelijk ziek je kunt worden van een tekenbeet: ik ben al zo'n 14 jaar ziek ervan, variërend van behoorlijk niet lekker maar nog in staat tot enig functioneren, tot dood- en doodziek. Behandeling schiet vaak tekort, en zeker als je al langer ziek bent en de aandoening chronisch is geworden, is het heel moeilijk een adequate behandeling te vinden (en een arts die je serieus neemt). Voorkomen is dus beter dan genezen!

Hier nog meer info over preventie, en op de rest van de site ook info over de ziekte van Lyme en veel voorkomende co-infecties: http://www.tekenbeetziekten.nl/voork...een-tekenbeet/

hier ook al veel teken verwijderd

Sophie had er zelfs een onder haar ooglid

Zelf heb ik nog nooit een teek gehad, ik ben nogal kriebel gevoelig. En draai helemaal door als ik er 1 voel lopen.
    Vermoord ze direct.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het probleem is dat je een tekenbeet vaak helemaal niet bemerkt, vooral de beet van een nymf (jonge teek) niet. En juist die nymfen blijken de meeste ziektes over te brengen! Zodra een teek je bijt, komt er direct een pijnstillende stof vrij (uit zijn speeksel) dus je merkt het vaak pas op als je bv. met douchen een stipje ziet op je huid. Ook kan de teek zich vastbijten, volzuigen en zich uren later weer laten vallen, zonder dt je het merkt.
    Dat is juist het hele verraderlijke aan die rot-teken!
    Het is overigens ook een fabeltje dat je niet besmet kunt worden als je de teek binnen 24 uur verwijderd. Het klopt dat de besmettingskans toeneemt naarmate de teek langer in je huid zit, maar ook na enkele uren kun je al besmet raken...

Klopt. Mijn moeder had er ooit een op haar rug.

Ik ben heel gevoelig. Een haar van paard op mijn arm voel ik al kriebelen.
    Ik had van de week op werk nog, wou de vloer buiten aanvegen met de heksen bezem. En liep er een op mijn arm. Merk dat heel gauw.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Bedankt, ik zal dan extra alert zijn op die plekken. Checken deed ik wel, maar als je er nog nooit een verwijderd hebt is het best lastig zoeken

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne
    Het hangt er een beetje vanaf hoe groot de teek is. Superkleine hertenteekjes zie je nauwelijks, is echt een bruin stipje wat je er dan af kan halen. Grotere teken kun je wel makkelijk zien en ook makkelijk voelen. Ze zijn inderdaad wel makkelijker te voelen en te zien als ze eenmaal vol zitten.
    Maar die zitten toch echt op de huid? Die kun je dan amper zien/voelen denk ik?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Antheman, dat bedoel ik ook, dat ga ik nu zeker doen! Omdat ik weet wat een nare gevolgen het kan hebben... Maar simpelweg nooit aan gedacht. Ik vergeet het bij mezelf ook vaak te controleren als ik in het bos ben geweest ofzo, maar dan helpen anderen me vaak wel herinneren. Bij de paarden heb ik er echter nog nooit iemand over gehoord. Dus vanaf nu bij het poetsen nog beter in de okseltjes en dergelijke voelen!

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mijn paard heeft ook ziekte van Lyme .Ik moet zeggen dat ik bij haar nog nooit eerder een teek had ontdekt en eigenlijk ook nooit echt controleer eerlijk gezegd, ik moet daar nu wel meer een gewoonte van gaan maken.

In de vrijruiter stond deze keer ook een artikel over de ziekte van lyme bij paarden, en dat het steeds vaker voorkomt maar niet serieus word genomen door dierenartsen.
    Gelukkig zag ik net toen ik even googelde wel artikelen hierover op de site van dierenartsen dus gelukkig geld dat niet voor iedereen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten