Oorspronkelijk Geplaatst door
E.Zanden uit topic: Parelli zonder stick werkt niet meer?!
Oorspronkelijk Geplaatst door
cynthia1971
Ik wil dolgraag rijden maar niet ten koste van het welzijn van mijn paard. Ik heb nu de stelling over rijden omgekeerd: IK GA WEER RIJDEN ALS IEMAND MIJ WETENSCHAPPELIJK KAN BEWIJZEN DAT HET MIJN PAARD NIET SCHAADT!!! Better safe than sorry!
Ik persoonlijk vind dit in dezelfde categorie vallen als:
- Ik ga weer gymnastieken als iemand mij wetenschappelijk kan bewijzen, dat het mijn gezondheid niet schaadt
- Ik ga weer spinazie eten, als iemand mij wetenschappelijk kan bewijzen dat het mijn gezondheid niet schaadt
- Ik ga weer (voor een baas) werken als iemand mij wetenschappelijk kan bewijzen, dat het mijn gezondheid niet schaadt
Natuurlijk zal een dergelijke stelling nóóit "wetenschappelijk" "bewezen" worden
- Algemeen geldend kan gymnastieken best een gezonde bezigheid zijn. Echter, wanneer je gymt met een blessure, slecht materiaal, een slechte docent of je overbelast jezelf...tja...
- Idem voor spinazie eten, niets mis mee. Tenzij je het opwarmt, de spinazie geteeld wordt op een verontreinigde bodem, je enkel en alléén maar spinazie eet... etc.
- Dat laatste spreekt me wel aan
. mijn baas waarschijnlijk iets minder...
Zonder gekheid: ook weer zo'n voorbeeld: de factoren die maken of "werken" wel of niet de gezondheid schaadt, zijn zó onnoemelijk divers...
Of jouw (manier van) rijden jouw paard schaadt, heeft met zó ontzettend veel diverse factoren te maken... En al die factoren probeer je dus zoveel mogelijk te optimaliseren. Stellen dat rijden per definitie "het welzijn van het paard schaadt", vind ik persoonlijk te kort door de bocht. En ook zeker niet terecht. (Zit hem voor mij in het woord "welzijn")
Bladwijzers