Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Het gebruik van kruiden

Het gebruik van kruiden

Ik weet dat er hier mensen zijn die kruiden gebruiken voor hun paard.
    Zelf gebruik ik nu 1 jaar zeewier, maar er is zoveel meer.

Ik kan er alleen niet zoveel info over vinden, kun je zomaar kruiden tegenover elkaar gebruiken ?
    En hoe lang kan je alles gebruiken. bv het hele jaar door ?
    want als je uit gaat van de natuur, bv kamille groeit alleen in de zomer, in de natuur zouden ze dit alleen dan in de zomer kunnen eten.

De kruiden waarnaar ik aan kijken was,
    Goudsbloem, kamille brandnetel, en lijnzaad (brokken) of zaadjes.

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Re:Het gebruik van kruiden

Waarom wil je kruiden geven aan je paard Marjo? Heb je het idee dat ze iets te kort komt/komen?
    Of 'uit voorzorg' of gezond extraatje?
    Dat is denk ik wel belangrijk
    A lot of people talk to horses, not many listen

Om haar te ondersteunen bij d'r eczeem.
    En lees in boekje van zomer eczeem opgelost met voeding. Dat oa. Kamille en goudsbloem erg goed zijn. Maar kan je alles zomaar mixen.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik denk dat je dan ook eens zou kunnen kijken naar het care4life voer voor het komende seizoen. Dat is goedkoper dan losse kruiden en er zit heel veel in aan soorten. Dan weet je meteen zeker dat je niks bij elkaar gebruikt wat niet gezond matcht.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Je kunt Gerrit Smit vragen, die heeft daar hele boeiende ideeën over

In meeste voer zit weer veel andere dingen. Ongewenste suikers. Daarom wil ik dat niet. Ik wil geen andere kruiden die niet nodig zijn.

Caroline. Wie is dat precies ? En hor bekijkt hij het ? Wat het paard nodig heeft

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als je kruiden constant gebruikt dan heb je wel het nadeel dat het lichaam er aan gewend is en je het niet meer echt kunt inzetten voor een klacht, een kuurtje zou daarom beter zijn denk ik. DAt vind ik persoonlijk ook het nadeel van voer waar kruiden inzitten.

Brandnetel heeft een reinigende werking, lijkt mij prima bij zomerexceem.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    En lees in boekje van zomer eczeem opgelost met voeding. Dat oa. Kamille en goudsbloem erg goed zijn. Maar kan je alles zomaar mixen.
    Dan zou je je kunnen verdiepen in wat kruiden doen. Bijv reinigen. Dan is bijv brandnetel uitstekend.
    Er zijn wel leuke boekjes over kruiden te koop.

Ik werk er zelf mee, Andor krijgt weleens zeewier, omdat hij vit/mineralen extra nodig heeft. Merrit kijgt vaak een brandnetelkuur, vanwege zijn artrose.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Als je kruiden constant gebruikt dan heb je wel het nadeel dat het lichaam er aan gewend is en je het niet meer echt kunt inzetten voor een klacht, een kuurtje zou daarom beter zijn denk ik. DAt vind ik persoonlijk ook het nadeel van voer waar kruiden inzitten.

Brandnetel heeft een reinigende werking, lijkt mij prima bij zomerexceem.
    Daarom had ik er al bij gezet voor het komende seizoen. Inderdaad, voor vast kruiden voeren is niet heel zinvol.

@marjo, in de care4life zit juist helemaal niks aan granen e.d. dus juist heel onbelastend voer.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Dan zou je je kunnen verdiepen in wat kruiden doen. Bijv reinigen. Dan is bijv brandnetel uitstekend.
    Er zijn wel leuke boekjes over kruiden te koop.

Ik werk er zelf mee, Andor krijgt weleens zeewier, omdat hij vit/mineralen extra nodig heeft. Merrit kijgt vaak een brandnetelkuur, vanwege zijn artrose.
    Geef jij het altijd alleen als kuur ?
    Sophie krijgt zeewier eigenlijk het hele jaar door. Sla wel is enkel een dagje over als ik het vergeet.
    IN mijn geval denk ik dat ik het de hele zomer zou voeren, en in de winter terug ga op wat anders.
    Ik ga me er is verder in verdiepen, er zijn veel nuttige dingen. Mijn moeder zit heel erg in de homeopathie.
    Ze is daarom erg blij met de drainage

In care4life zit alweer 9% suiker. En er zitten veel dingen in die ik niet nodig vind.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ja, ik geef een kuur. Dus een week of 6-8.

Beetje late reactie, maar ik let heel goed op wat Yentle zelf uitkiest als we onderweg wat grasjes eten.
    In aug. zoekt ze meestal eikeblaadjes en duizendblad en in het voorjaar de jonge fluitekruidscheuten en paardenbloemknoppen.
    Ik ben momenteel zelf met een kruidencursus bezig dus ik maak zelf veel gebruik van kruid en onkruid. Ik drink zelf ook vaak brandnetelthee vanwege de calcium en de reiniginde werking. Yentle heeft in het begin van haar hoefbevangenheid veel brandnetelthee gehad, nu aan de moerasspirea en tijm.
    Tijm werkt erg goed als ehbo middel bij een beginnend stadium van koliek. Maar alleen als je er heel vroeg bij bent.
    Ik maak ook veel gebruik van zevenblad, kamille voor zalfjes en maak olie van berkenblad en madeliefjes ... er is zoveel wat we kunnen gebruiken wat om ons heen groeit !

Kruiden zijn niet ondschadelijk dus alles met mate en niet te lang achter elkaar is mij geleerd ....

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yenopi
    Beetje late reactie, maar ik let heel goed op wat Yentle zelf uitkiest als we onderweg wat grasjes eten.
    In aug. zoekt ze meestal eikeblaadjes en duizendblad en in het voorjaar de jonge fluitekruidscheuten en paardenbloemknoppen.
    Ik ben momenteel zelf met een kruidencursus bezig dus ik maak zelf veel gebruik van kruid en onkruid. Ik drink zelf ook vaak brandnetelthee vanwege de calcium en de reiniginde werking. Yentle heeft in het begin van haar hoefbevangenheid veel brandnetelthee gehad, nu aan de moerasspirea en tijm.
    Tijm werkt erg goed als ehbo middel bij een beginnend stadium van koliek. Maar alleen als je er heel vroeg bij bent.
    Ik maak ook veel gebruik van zevenblad, kamille voor zalfjes en maak olie van berkenblad en madeliefjes ... er is zoveel wat we kunnen gebruiken wat om ons heen groeit !

Kruiden zijn niet ondschadelijk dus alles met mate en niet te lang achter elkaar is mij geleerd ....
    Vertel eens waar je zevenblad voor gebruikt ?
    Ik eet het nl wel op, maar wist de geneeskrachtige kant er niet van.

Overigens bloeien de Calendulaas vollop en daar wil ik zalf van maken.

Jaaa de calendula is ook zo prachtig om te gebruiken , de zevenblad gebruik ik bij blaasproblemen en "stromingsproblemen" zoals dikke benen/enkels. Er zit veel calcium en magnesium in daarom geef ik ze (de jonge blaadjes) in het voorjaar aan Yentle als thee.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yenopi
    Jaaa de calendula is ook zo prachtig om te gebruiken , de zevenblad gebruik ik bij blaasproblemen en "stromingsproblemen" zoals dikke benen/enkels. Er zit veel calcium en magnesium in daarom geef ik ze (de jonge blaadjes) in het voorjaar aan Yentle als thee.
    De blaadjes zijn vrij zoet van smaak, dus ik denk dat jouw paarden ze ook wel rauw eten
    Voor stromingsproblemen kun je ook paardebloemwortel gebruiken

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten