Mest op de muren en spinnenwebben zouden mij persoonlijk niet zo veel interesseren. (Tenzij het echt de spuigaten uit loopt en het te vies of stoffig is, natuurlijk.) Bij een stalpaard zou ik veel belangrijker vinden; hoe groot is zijn box en hoe vaak wordt uitgemest en (hoe wordt) opgestrooid en ge(ruw)voerd?
Maar zelf zou ik, en dat geldt denk ik voor veel mensen hier op het forum, op zoek gaan naar een stal waar je paard 24/7 op de wei (met schuilstal) staat, of op zijn minst hele dagen overdag buiten (en dan niet een paar uur maar echt minstens 12 bijvoorbeeld, zomer en winter). Dan worden andere dingen belangrijk: staan ze op zand of op de wei, staan ze in een groepje, wat is het wormbeleid, is er een schuilstal, hoe vaak krijgen ze wat voor ruwvoer bijgevoerd, staan ze ook in de winter droog en niet in de blub, oftewel wordt het hooi gevoerd op een verhard stuk, etc. Hele andere kwesties dus.
Behalve dan, dat mocht je toch voor een meer traditionele stal gaan, ik het voerbeleid ook heel belangrijk vind. Dus, in de tijd dat hij niet op de wei staat, hoe vaak krijgt hij dan ruwvoer? Is dat zodanig dat hij nooit langer dan een uur of vier zonder ruwvoer zit?
Zeker omdat jouw paard een luchtzuiger is, zou ik veel weide(/paddock)gang met soortgenoten en nooit langer dan een paar uur zonder ruwvoer heel erg belangrijk vinden. Nou ja, dat vind ik eigenlijk bij elk paard belangrijk, maar jouw paard heeft om één of andere reden een manier gevonden om met iets (pijn of stress?) om te gaan en het zou mooi zijn om te kijken of je de oorzaak weg kan nemen, voor zover dat nog niet is gebeurd.
Uit je laatste post krijg ik de indruk dat je vooral bij maneges bent gaan kijken. Ik zou ook echt eens bij de wat kleinere stallen (of groot mag ook, maar het zijn vaak kleinere stallen die dit aanbieden) waar de paarden 24/7 buiten staan gaan kijken, ook als er bijvoorbeeld geen bak is. Gewoon om eens te horen hoe en waarom ze daar bepaalde dingen op een bepaalde manier doen. Ik woon wat ver weg, maar anders mag je ook bij mij op stal langskomen om te kijken, ik sta sinds maart op een manege/pensionstal waar je de keus hebt tussen overdag buiten en 's nachts binnen, of in de zomer 24/7 buiten of het jaar rond 24/7 buiten. Ik heb de laatste optie gekozen. Daarvoor stond ik op een stal waar de paarden overdag hele dagen buiten kwamen, maar dit was voor mijn paard niet genoeg, of, anders bekeken, het voerbeleid op stal was voor haar niet goed ('s avonds een hele berg voordroog die ze in een uur op had en dan niks tot de volgende ochtend een heel klein beetje). Terwijl dat een topstal was, heel schoon en netjes, met topfaciliteiten, ben ik toch naar een stal verderop verhuisd, met inderdaad spinnenwebben en rotzooi overal, maar die wel voor mijn paard veel geschikter is. Ik wil maar zeggen; ga niet te veel op de 'looks' van een stal af.
Of misschien mag je eens bij mensen hier op het forum meer in de buurt langskomen om te kijken, niet per se om daar te gaan staan, maar om een indruk te krijgen van wat de mogelijkheden zijn en voor- en nadelen bij bepaalde vormen van huisvesting.
Bladwijzers