Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: plotse dominante shetlander (mix)

plotse dominante shetlander (mix)

Sinds een half jaar heb ik een shetlanderruin gekocht van drie jaar.
    Hij was volledig onderkomen en ik heb hem er helemaal terug bovenop geholpen.
    Hij is 1m07 groot en staat ondertussen voor de koets, wat hij graag doet want het is een zeer actieve pony.
    Het is een shetlander mix dat nooit stilstaat.

De problemen begonnen toen ik merkte dat hij mijn vriend aanviel. Hij melde me dat en ik wou hem eerst niet geloven omdat hij niet echt weet hoe hij met paarden moet omgaan, hij deed niets anders dan af en toe hem eten geven als ik laat van mijn werk terugkwam.

Tot ik het met mijn eigen ogen zag hoe hij steigerde en uithaalde als hij zijn rug draaide.

Ik heb hem toen afgestraft door hem "uit mijn kudde" te jagen.. Echter de problemen worden erger.

Hij stond altijd alleen, maar nu sinds een week staat hij in gezelschap en nu valt hij zelfs mij aan.

Met aanvallen bedoel ik "schijnbewegingen" maken. Hij loopt een stuk naar me toe met de oren plat om dan net voor me weg te draaien of degelijk te steigeren.

Als ik hem eten geef loopt hij altijd pal achter me en durft dan ineens steigeren of langs me door te zoeven en ter hoogte van mij uit te slaand te bokken..

Ik begrijp niet waarom hij dat doet?

Hij is vrij jaloers als ik bij andere paarden ben dan gaat hij roepen tot ik terug bij hem ben en als er een ander paard bij me is gaat hij tussen ons in staan en draaid zijn kont naar het paard om dan achteruit te lopen alsof hij wil zeggen, "als je niet achteruit gaat dan stamp ik"...

Hoe kan ik hem het beste corrigeren?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:plotse dominante shetlander (mix)

Woezel doet dit omdat het mag van jou. Je hebt een jong paard, ooit was hij er slecht aan toe maar op dit moment voelt hij zich goed en is bezig met de grens opzoeken en leiderschap overnemen. En dat lukt, want hij mag naar je steigeren en bokken.

De oplossing ligt in het overnemen van de leiding op het moment dat hij los is. Een longeerzweep op menzweep om afstand te houden lijkt me daarbij een praktisch hulpmiddel.

Dit soort dingen komen voor paarden ooit plotseling. Hij speelt het zo duidelijk omdat je alle dominante signalen hiervoor gemist heb, vermoed ik.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Ik heb zelf twee shetlanders (1 en 2 jaar oud) en heb ze in een kleine kudde (met nog drie shetlanders) staan. Het starte met een kleine kudde van drie. Vervolgens kwam er een driejarige die net gecastreerd was bij en begon het 'gevecht' om het leiderschap. De driejarige deed vergelijkbare dingen richting mijn tweejarige als wat jij beschrijft. Hij was heel snel en heel vel. Omdat hij net gecastreerd was en onze tweejarige nog hengst speelde er vooral hormonen. Het werd beter toen hij gecastreerd werd en inmiddels is de rust teruggekeerd.

Dat gedrag heeft mij wel aan het denken gezet over hoe 'dominant' ik moet zijn om bij het werken de leider te kunnen zijn. Want ze geven niet makkelijk op. Na de castratie is het wel beter geworden en hebben we nu eigenlijk geen problemen. Wat ik in de gaten blijf houden is dat ze mij op een vriendelijke wijze benaderen, is voor mij met de oortjes naar voren. Doen ze dat niet dan wil ik ze niet in mijn buurt hebben. Eerder nam ik daarvoor wel de stick mee het land in, dat is op dit moment niet nodig.
    Mijn éénjarige is nog hengst en begint dat nu te merken, die moet ik wel goed in de gaten houden. Tot twee maand geleden was hij nog wat 'verlegen' hij wordt nu steeds meer hengst dus mogelijkerwijs binnenkort weer de stick mee. Tot die tijd gaan we door met oefenen om uit mijn ruimte te blijven.

Voor jou is het belangrijk om je eigen veiligheid voorop te stellen dus wees streng voor hem en creeër je eigen veilige bubbel en het gebruiken van hulpmiddelen is daarbij zoals ik lees bijna noodzakelijk. Shetlanders zijn echte volhouders dus het zal wel wat tijd kosten maar het zal zeker goedkomen. Wees welk consequent en bepaal welk gedrag je wel en niet toe laat. Mag hij de ene keer zo dicht bij je komen dat hij in je jas kan bijten en de volgende keer moet hij op afstand blijven dan is dat verwarrend voor hem.

Veel succes

Merci voor jullie reacties.

De maandag heb ik hem serieus op zijn plaats gezet en gisteren was hij hij rustig en braaf, nu kan dit ook met het zwoel weer zijn.
    Ik ga zeker in acht houden wat jullie gezegd hebben. Woezel is al een heel tijd ruin, al voor ik hem kocht.

Maar hij weet ook van het moment dat ik iets vast heb (zweep of dergelijke) hoelaat het is en zal hij zo ook niet reageren.

Ik merk dat ik een grote fout maak om hem te "vermenselijke" ipv als PAARD te behandelen.

Bladwijzers

Forum Rechten