Sinds een half jaar heb ik een shetlanderruin gekocht van drie jaar.
Hij was volledig onderkomen en ik heb hem er helemaal terug bovenop geholpen.
Hij is 1m07 groot en staat ondertussen voor de koets, wat hij graag doet want het is een zeer actieve pony.
Het is een shetlander mix dat nooit stilstaat.
De problemen begonnen toen ik merkte dat hij mijn vriend aanviel. Hij melde me dat en ik wou hem eerst niet geloven omdat hij niet echt weet hoe hij met paarden moet omgaan, hij deed niets anders dan af en toe hem eten geven als ik laat van mijn werk terugkwam.
Tot ik het met mijn eigen ogen zag hoe hij steigerde en uithaalde als hij zijn rug draaide.
Ik heb hem toen afgestraft door hem "uit mijn kudde" te jagen.. Echter de problemen worden erger.
Hij stond altijd alleen, maar nu sinds een week staat hij in gezelschap en nu valt hij zelfs mij aan.
Met aanvallen bedoel ik "schijnbewegingen" maken. Hij loopt een stuk naar me toe met de oren plat om dan net voor me weg te draaien of degelijk te steigeren.
Als ik hem eten geef loopt hij altijd pal achter me en durft dan ineens steigeren of langs me door te zoeven en ter hoogte van mij uit te slaand te bokken..
Ik begrijp niet waarom hij dat doet?
Hij is vrij jaloers als ik bij andere paarden ben dan gaat hij roepen tot ik terug bij hem ben en als er een ander paard bij me is gaat hij tussen ons in staan en draaid zijn kont naar het paard om dan achteruit te lopen alsof hij wil zeggen, "als je niet achteruit gaat dan stamp ik"...
Hoe kan ik hem het beste corrigeren?
Bladwijzers