Hoi forummers,
Aangezien hier nogal wat paardenmensen zitten en ik vast niet de enige ben die met rotstraal (of bijna rotstraal) bij m'n paard in aanraking kom, open ik dit topic..
Begin mei kwam mijn Strasser-bekapper om de hoeven van mijn 8 jarige haflingermerrie weer te bekappen. Omdat haar voorvoetjes te steil waren, heeft ze de hakken weer een stukje laten zakken (eerdere bekapping ook al) om de hoeven in een betere stand te krijgen. Geen probleem, het zag er keurig uit en zowel mijn pony als ik waren erg tevreden. Echter, het lijf van mijn paard reageerde op de verandering van de stand. Geheel logisch gezien het proces waar ze in zat op dat moment (afvoeren afvalstoffen, nog steeds hier en daar stukje rui, stukje verminderde weerstand, een combinatie van allerlei factoren die ervoor zorgden dat ze niet lekker in haar vel zat). Al heel snel zag ik de straal van haar linker voorvoet slechter worden, dat het veel regende en blubberig was werkte daar natuurlijk niet positief aan mee. Het leek verdacht veel op rotstraal, dus ik stuurde mijn hoefsmid op 8 mei 2013 een berichtje met foto's. Help, wat moet ik hiermee? Omdat de enorme stank die bij rotstraal hoort (het is immers een infectie) niet, of nog niet, aanwezig was, moest ik het zo goed mogelijk schoon houden en eigenlijk niks erop doen.
Deze foto's stuurde ik haar 8 mei:
Zeg maar gerust dat dit een beeld is waar ik heel ongelukkig van werd....
Na 8 mei heb ik eerst wat afgewacht, daarna toch paar keer zinkzalf erop, ondanks dat het niet goed voelde, maar ik las immers overal dat dat wel goed zou zijn en zou helpen. Ze was niet extreem gevoelig op die voet, maar ze reageerde wel als ik met hoevenkrabber eroverheen ging enzo. De straal was erg zacht, compleet niet hoe een straal hoort te zijn.
Na een dag of 10 voor ik de straal zo slecht zag (ben 16 of 17 mei begonnen denk ik) bedacht ik dat ik 't niet zo voort wilde laten gaan, dit kon niet fijn zijn voor haar. Omdat je overal wat anders leest, heb ik mijn gevoel gevolgd en de Aloë Vera Gelly van Forever Living Products erop gesmeerd. Dit stond in mijn kast, gebruik 't voor vanalles en nog wat en ik dacht: wie niet waagt, wie niet wint. Slechter dan het nu is kan het sowieso niet meer worden... Ik verwachtte wel verbetering, maar niet zo snel. De oude huid liet los en de nieuwe straal groeide vlot, vlotter dan de weken ervoor (waarin de straal eigenlijk alleen maar slechter werd). Zie het contrast al tussen de foto van 24 mei en 31 mei, slechts een week verschil!!
24 mei:
31 mei
Ik bleef doorsmeren omdat het resultaat zo enorm goed was, 10 juni weer een foto naar mijn hoefsmid gestuurd en die vroeg of het wel hetzelfde voetje was.
10 juni:
Ja... Vandaag, 19 juni, kwam ze langs en was echt stomverbaasd dat dit werkelijk dezelfde voet was. Ze wilde graag weten wat voor product ik dan gebruikt had, dit had ze nog niet eerder meegemaakt. Ze zei zelfs dat ze, na het zien van de foto's die ik 8 mei had gestuurd, dacht dat we hier wel een halfjaar tot jaar mee bezig zouden zijn.... Niet dus, 6 weken en nu al zo'n fenomenaal verschil! De straal draagt alweer iets, zoals het hoort, en groeit goed door (want ik blijf gewoon doorsmeren).
Vandaag, 19 juni:
Er groeit een goede straal terug! We zijn er nog niet helemaal, de straal heeft nog niet de omvang die hij uiteindelijk zal moeten hebben, maar in elk geval op de goede weg.
Excuses voor telefoonkwaliteit foto's
Groetjes,
Ilse
Bladwijzers