Hoi,
ik heb sinds kort een paardje bij .Een arabische ruin van net 6 . De eigenaars wouwen hem zo snel mogelijk kwijt , hij zou agressief en onhandelbaar zijn . Ik kon hem kopen voor de slachtprijs dus heb ik besloten deze kerel een nieuwe kans te geven . Ik heb een tijdje heel veel grondwerk gedaan, maar heb een tijdje er niet veel meer mee gedaan .
Nu komt het probleem , hij is idd enorm dominant. Zowel naar andere paarden als naar mensen . Hij kan door het minste "ontploffen" dit uit zich door gericht te slaan naar iets dat hij als gevaar aanziet . hij blijft ook effectief slaan . Bij de porcupine bv . Als je zijn achterhand wil omzetten op fase 1 niets aan de hand , maar op fase 2 slaat hij . ik reageer en tik direct terug , hij blijft enorm lang terugslaan. Pas vanaf het moment dat hij niet terug slaat stop ik ook . Dat is probleem 1 .
Probleem nummer 2 . Als hij iets moeilijks vindt of hij wil iets niet doen , bijt hij zich. Hij bijt in zijn borst en benen zolang dat hij door een been gaat dat het pijn doet ?? Ik probeer dit te negeren en beloon hem uitbundig als hij iets goed doet .
Wat ik van hem weet is dat hij op zeer korte tijd heel veel eigenaars gehad heeft en dat hij op zeer jonge leeftijd heel veel gedaan heeft . Onder het zadel is hij vrij braaf en rustig . Hij heeft dan wel weer dagen dat hij niet meer vooruit wil . Ben van plan om eerst alles op de grond aan te pakken en dan zullen we wel verder kijken .
Hij staat 7 van de 7 in kudde verband buiten , ik zie al wel verbetering in hem als het in kudde verband aankomt . Hij blijft niet meer achter de andere paarden jagen . We hebben zelfs een tijdje gedacht dat hij klophengst was zo reageerde hij op andere paarden ( is gelukkig niet zo)
Iemand tips ??
Bladwijzers