Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Vanalles pakken en eraan trekken.

Vanalles pakken en eraan trekken.

Hoi,

Even een vraagje, want inmiddels heb ik van alles geprobeerd.

Sinds een paar maanden wil Lazir echt de hele tijd overal in bijten (spullen, niet in mij ) en dan trekt hij er hard aan, als het vast zit, maar ook als het los is.
    Zo is het vaak een kunst om zijn halster om te doen zonder dat hij die pakt, tijdelijk niet meer los laat, en zijn hoofd heel hoog doet met dat halster in zijn mond. Of ik dat halster nu nog vast heb of niet.
    Als het halster om is en we lopen naar de stal, wil hij constant het touw pakken. Staat hij vast, krijgt hij sowieso alle knopen los. Ik laat het touw nu altijd los over een balk heen hangen, want ik vind het gewoon echt niet goed meer voor zijn lichaam, hij trekt namelijk met zo veel kracht. Soms doet hij zichzelf pijn, dan staat hij daarna te gapen. Soms gaat het een dag beter, dan heeft hij bijvoorbeeld maar 1 x de neiging om iets te pakken. Andere dagen blijft hij maar bezig.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd. - Het touw of andere dingen juist extra in zijn mond doen, meer dan dat hij wil. - alles loslaten zodat hij in ieder geval geen tegendruk krijgt als hij trekt. - meteen reageren op een andere plek van zijn lichaam zodra hij het touw pakt (bijv een knijp in zijn kont).
    Meestal, als ik nog net op tijd ben en ik ben duidelijk met mijn stem, dan laat hij het. Maar als ik maar iets te laat ben dan staat hij dus alweer eraan te trekken.

Soms heb ik het idee dat het een manier is van stress loslaten, want soms is het als hij eerst ergens naar heeft lopen staren, en vervolgens staat hij dan te likken en te kauwen en ontspant hij. Maar vaak genoeg is het ook op momenten dat hij echt totaal niet gestrest is, dan is het weer meer een LB uiting lijkt het. Verder is hij niet extreem LB Inmiddels is het wel aangeleerd gedrag, maar wat hij er nou mee bereikt dat weet ik ook niet.

Hij doet het trouwens niet als ik online met hem bezig ben, het is echt om en rond de stal/wei. Hij doet het ook niet als hij in de ochtend naar buiten gaat, dan is hij daar meer gefocust op.

Zijn tanden zijn gecontroleerd door Mieke (hestadent), daar komt het niet door.

Heeft iemand misschien een goede tip?

Bedankt alvast!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Vanalles pakken en eraan trekken.

Herkenbaar. moon doet het ook vaak, maar niet zo extreem dat hij zichzelf pijn doet. Hij trekt geregeld zijn touw los als hij vast staat maar blijft dan wel staan. Hij heeft ook een tijd het touw vast gepakt bij het uit de wei halen maar dat doet ie niet meer. Bij hem is het LB gedrag. Op stal is ie het er bv niet mee eens dat als er al een ander paard op de poetsplaats is ik hem wel eens ergens zet waar ie dat andere paard niet kan zien. Gestresst wordt ie er niet van maar gaat dan aan de knoop trekken.

Als het geen teken van stress is dan is vriendelijk ontmoedigen/voorkomen hetgene wat het beste werkt.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik lees even mee, mijn ruin doet dit ook.

Bij hem is het echt LB gedrag, hij hapt altijd eerst in zijn halster voor ik hem om kan doen. Gelukkig gaat hij niet hangen en trekken aan een touw.
    Ook vliegenkappen en dekens van andere paarden gaan af, heerlijk zo'n ruin! Teugels en riempjes van zijn hoofdstel zijn ook groot favoriet.

Ik heb al wel het eea geprobeerd, nu kan hij zijn hoofdstel meestal aardig met rust laten, de rest heb ik opgegeven

Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Dagboek Berichten
    134

Hier ook een redelijke LBE (ruin) die dit doet...niet zo extreem maar bijten in teugels/touw/bit/stick zeker.
    Niet in mij gelukkig dus verder niet storend. Hij sloopt het ook niet maar pakt het meer ene soort vast...

Geen idee waarom, maar ik ervaar het niet als vervelend eigenlijk.

Bladwijzers

Forum Rechten