Hoihoi,
Ik heb nu sinds 6 weken een eigen paardje, een 2-jarige kruising Arabier met een Paint Horse, waarschijnlijk RBE.
Het is een ontzettend leuk en lief ding, maar wel erg beweeglijk en kan absoluut niet stil staan.
Ik ben nu al een paar jaar bezig met Parelli en ben met meerdere paarden begonnen, gewoon in de volgorde van Friendly game tot Squeeze game, maar met hem is dit niet te doen.
Als we in de bak zijn is hij in het begin erg gestrest, beginnen met de friendly game lukt dan dus niet zonder dat hij dwars door me heen loopt of begint te rennen of te steigeren, ik moet er eerst voor zorgen dat hij een beetje gaat nadenken en meer LB wordt, dit doen we door te slalommen door pionnen, over balkjes te lopen en door de short range driving game of circling game, figure-eight en meer van die soort actievere games/oefeningen.
Meestal wordt hij na een tijdje rustig en gaat zijn hoofd wat zakken, en begint hij te kauwen en te likken, als ik dan weer probeer rustig met de carrot stick hem aan te raken of over hem heen te zwaaien kan ik dit 1 of 2 keer doen, dan gaat hij weer om me heen dribbelen of een rondje rennen, zijn achterhand wegdraaien en tot stilstand komen gaat met een kijkbeweging en de carrot stick ook goed, het is niet zo dat hij dan blijft rennen en niet te houden is.
Ook de porcupine game gaat met een over-reactieve reactie, in plaats van 1 stap opzij worden het 2 rondjes voordat hij weer stilstaat, stilstaan gaat ook niet zonder constante aanwijzingen met de carrot stick of via de leadrope, erg vervelend soms
Ook als hij vaststaat met poetsen kan hij echt niet stilstaan, alleen als hij aan het eten is, hij loopt maar met z'n kont heen en weer te zwieren en dat heb ik 3 dagen geleden moeten bekopen met een trap tegen mijn been, omdat ik klem raakte tussen de muur en bil van mijn paard...
We hebben 17 augustus onze eerste les van Aniek Pieterse, niet mijn eerste les van haar, maar wel de eerste les met mijn eigen paard, dus dat zit wel goed.
Is er iemand die dit herkent, of die weet wat ik het beste kan doen met dit beweeglijke paard
Bladwijzers