Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Coniferenhaag

Coniferenhaag

Hoe zit het nu met coniferen om de wei? Hebben meer mensen coniferen staan?

Wij hebben ze dus wel. Ze staan over een lengte van een meter of 10 langs 1 wei. Ook staan ze 20 meter langs de bak. Verder wil ik een paddock paradise pad gaan aanleggen, die oa 2 weitjes gaat verbinden, en op die plek staat ook zo'n 30 meter lang conifeer. Eigenlijk wilde ik die bomen gebruiken om het electriciteitkoord aan te bevestigen.

We wonen hier net, en de mensen voor ons hielden hier ook paarden, shetlanders. Daarom dacht ik, nog onervaren als ik ben, dat coniferen prima langs de wei konden. Nu hoor en lees ik andere dingen, dat ze giftig zijn, ook de afgevallen bruin geworden delen. (die veel in de wei liggen).

Ik wil ze dus laten rooien. Maar ik heb ook mijn vraagtekens, omdat ze al decennialang hier om de wei met paarden staan.

Wat vinden jullie, en heeft er iemand ervaring mee?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:Coniferenhaag

Ik heb meters en meters coniferen. Ik vervloek ze.
    Ze zijn giftig voor paarden heb dus alles afgezet voor ze. Daarnaast moet je die kleredingen ook nog snoeien, anders staan ze tussen de wolken. En van coniferen kun je allergisch zijn, ik dus, dus liggen mijn armen weer open van het krabben.

Het is wel een windkering, snelgroeiend dus anti inkijk. Dat is fijn.

Rooien is gedoe, dat hangt een beetje van de grootte af en de grondsoort. Ja, ook daar ervaring mee Met de tractor heb ik een haag van 10 meter eruit gewerkt en losse bomen die een meter of 5 hoog waren.

Snoeien moet je nu doen, anders herstellen ze niet voor de winter en worden ze bruin.

Dank je voor je reactie Antheman.
    Ja het is wat he, ze zijn niet zo mooi ook, en dat je er ook nog eens allergisch voor kunt zijn.. Net als bij kerstbomen.
    Die windkering en privacy voordelen vind ik ook fijn, net als de vogels die er in zitten. Dus ik was al aan ze gewend-gehecht geraakt, maar giftig gaat te ver.

Vallen er bij jou dan geen takjes in de wei? en doe je daar dan wat mee?
    Ik laat denk ik de stronken staan, en wat stammen voor electriciteit. Of zijn die ook giftig, die stammen?

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jona
    Dank je voor je reactie Antheman.
    Ja het is wat he, ze zijn niet zo mooi ook, en dat je er ook nog eens allergisch voor kunt zijn.. Net als bij kerstbomen.
    Die windkering en privacy voordelen vind ik ook fijn, net als de vogels die er in zitten. Dus ik was al aan ze gewend-gehecht geraakt, maar giftig gaat te ver.

Vallen er bij jou dan geen takjes in de wei? en doe je daar dan wat mee?
    Ik laat denk ik de stronken staan, en wat stammen voor electriciteit. Of zijn die ook giftig, die stammen?
    Er vallen geen takken in de wei, ik probeer het enigszins strak te houden, dan breekt er ook niets af.

Of de stam ook giftig is, weet ik niet.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ik heb meters en meters coniferen. Ik vervloek ze.
    Ze zijn giftig voor paarden heb dus alles afgezet voor ze. Daarnaast moet je die kleredingen ook nog snoeien, anders staan ze tussen de wolken. En van coniferen kun je allergisch zijn, ik dus, dus liggen mijn armen weer open van het krabben.

Het is wel een windkering, snelgroeiend dus anti inkijk. Dat is fijn.

Rooien is gedoe, dat hangt een beetje van de grootte af en de grondsoort. Ja, ook daar ervaring mee Met de tractor heb ik een haag van 10 meter eruit gewerkt en losse bomen die een meter of 5 hoog waren.

Snoeien moet je nu doen, anders herstellen ze niet voor de winter en worden ze bruin.
    Bij de grond gelijk maken dus
    Ik heb er geen ervaring mee, weet wel dat het groeit als kool

Ik hen geen ervaring met paarden en coniferen, wel weet ik net als de dames hierboven dat ze giftig zijn.
    Wil je nu een relatief snel groeiende andere heg hebben kan je de beukenhaag eens proberen! Dan moet je wel de beukenhaag hebben en niet de haag beuk

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Direct weghalen zou ik zeggen. Kunnen behoorlijk heftige klachten geven tot bvangenheid aan toe.
    Juist wat in de wei valt is gevaarlijk.
    Als ze erg veel eten hebben pakken ze er mogelijk minder van. Maar ik zou het risico niet nemen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bedankt voor de reacties!

Het is me allemaal steeds duidelijker geworden en zo struinend op het internet naar de giftigheid van coniferen, stuitte ik ook op allerhande andere giftige zaken.
    Onze weides blijken nogal spannend te zijn wat dat betreft: De wederzijdse buren hebben lange prunushagen aan onze wei staan. De bruine bladeren van het snoeien liggen in onze wei. En de toegang tot een wei bestaat uit een boog van taxus, die zijn uiterste best doet de wei in te groeien. De parden gaan daarbij ook altijd door die (smalle) taxushaag als ik iets met ze ga doen.

Kortom: ik heb wat te doen de komende tijd. De paarden staan nu op de meest veilige wei en we verhuizen ze vandaag naar een buurman met een hele veilige wei. Dan kunnen wij hier gaan rooien, snoeien en afzetten.

Nou ben ik opeens wat minder onervaren , da's toch een voordeel. Verder weet ik niet hoe die vorige eigenaars dat nu allemaal deden met deze begroeiing, maar goed.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jona
    Bedankt voor de reacties!

Het is me allemaal steeds duidelijker geworden en zo struinend op het internet naar de giftigheid van coniferen, stuitte ik ook op allerhande andere giftige zaken.
    Onze weides blijken nogal spannend te zijn wat dat betreft: De wederzijdse buren hebben lange prunushagen aan onze wei staan. De bruine bladeren van het snoeien liggen in onze wei. En de toegang tot een wei bestaat uit een boog van taxus, die zijn uiterste best doet de wei in te groeien. De parden gaan daarbij ook altijd door die (smalle) taxushaag als ik iets met ze ga doen.

Kortom: ik heb wat te doen de komende tijd. De paarden staan nu op de meest veilige wei en we verhuizen ze vandaag naar een buurman met een hele veilige wei. Dan kunnen wij hier gaan rooien, snoeien en afzetten.

Nou ben ik opeens wat minder onervaren , da's toch een voordeel. Verder weet ik niet hoe die vorige eigenaars dat nu allemaal deden met deze begroeiing, maar goed.
    Tja, hoe anderen het doen, of deden is natuurlijk niet jouw zorg
    Mijn vorige wei, die ik huurde, stond vol met laurierkers, en de eigenaar bleef volhouden dat die niet giftig waren. Helaas dus wel.... En ik moest daar ook langs een taxusboom, dat lukte nog wel.

Het is gewoon zaak om goed te weten wat de bomen/struiken doen waar jij mee te maken hebt. En neem je maatregelen. Een stroomdraadje ervoor is natuurlijk een relatief makkelijke oplossing. Ik ben overigens wel erg blij met de windkering van de haag. Hij staat een stuk ook langs de bak, en ik woon in de polder, met altijd wind. De haag breekt de wind.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vie
    Wil je nu een relatief snel groeiende andere heg hebben kan je de beukenhaag eens proberen! Dan moet je wel de beukenhaag hebben en niet de haag beuk
    Klopt, maar er zijn legio mensen die heftig reageren op de pollen van beuken. Ik kan me dus voorstellen dat paarden met een pollenallergie ook reageren op beuken . Zelf geef ik de voorkeur aan wilg, afgesnoeide takjes in een bak water zetten tot je duidelijk wortels ziet en dan de grond in. Binnen een jaar heb je een fijne windsingel, die ook niet giftig is en tegen "begrazing" kan.

Coniferen heb ik gelukkig niet, maar als ik ze gehad zou hebben had ik ze inderdaad gerooid. Of bij de grond afgezaagd en voorzien van een beetje verdelgingsmiddel.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Dagboek Berichten
    134

Bij mij staan er ook coniferen, maar ik heb mijn hek er een meter vanaf staan. Met schrikdraad erop.
    Hij kan er dus zelf niet bij, maar giftig is het ZEKER!

Goed om de ervaringen te lezen. En het klopt wat je zegt Antheman, dat mensen van alles kunnen zeggen, maar dat je zelf moet zorgen dat je een veilige wei maakt.

Nu zijn de paarden naar de buurman. Dat is een heel idyllische plek: glooiende velden, fruitbomen, dijk, 2 andere paarden.
    In zo'n mooie wei hebben ze nog niet eerder gestaan. Dus ze zijn gelukkig met de situatie, en mis ik ze heel wat meer dan zij mij .

De taxushagen verwijderen wordt ook nog een klus; ze staan rakelings langs de wei. Dus er kunnen eenvoudig naaldjes rond gaan vliegen bij rooien. Ik zet het denk ik af met landbouwzeil.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Even delen: Taxol (stofnaam is paclitaxel) is een stof die gebruikt wordt in bepaalde chemotherapie. In België zijn er bedrijven die voor nop voor je taxus snoeien en ze nemen het snoeiafval mee, waar uiteindelijk taxol van wordt gemaakt. Het snoeien van de coniferen kwam ter sprake toen ik bij vrienden in België op bezoek was die al een paar taxussen hadden laten weghalen. Ook in NL zijn er bedrijven die je taxus snoeiafval komen halen, zag ik op i-net, maar ze komen het niet gratis snoeien. Je moet ook van te voren afspreken wanneer je gáát snoeien, want ze hebben de takken vers nodig.

Bladwijzers

Forum Rechten