Oorspronkelijk Geplaatst door
Nacino
Oorspronkelijk Geplaatst door
Jannepauli
aha, dat zijn dus nou die 'fases', verzwaren van de druk ( van een tikje naar een stomp) ?? Tja, dan vraag ik me af hoe het paard de relatie legt tussen 'tikje' (aandacht vragen) en een stomp ( geweld voor aandacht vragen).. ( op een ander forum heb ik iemand datzelfde eens zien beschrijven maar toen werd de eindfase hard prikken met een sleutel). Dat vind ik niks, sorry..
Ik zou het anders aanpakken: eerst luid en duidelijk néé of úh'zeggen, met een 'scherpe' stem. Gebruikmakend van het feit dat het paard dan waarschijnlijk het hoofd omhoog haalt, meteen 'goedzo, brááf' met zachtere stem. Dat werkt ook en is effectiever dan maar steeds harder blijven tikken..
Ik vind het verzwaren van druk, met alle respect, geen goede methode. Als je gaat stompen ( of slaan, of met je sporen prikken allemaal één pak nat) verlies je de controle over jezelf - dat kan nooit goed zijn. Bij een stomp kun je ook geen 'release' geven..
mag ik ff lachen... Niet lullig bedoeld! maar dit werkt echt niet altijd!
ik spreek toch echt vanuit de praktijk, vanuit een licht, gewillig meewerkend paard. Maar aan de andere kant vanuit een paard dat een gras-obsessie heeft ontwikkeld. Een paard dat 'uh' in alle gevallen accepteerd als 'ok duidelijk dit mag niet' behalve in gras-gevallen.
Ik vind het altijd interessant als mensen opvoeren van druk niets vinden, maar ik ben dan zéér geinteresseerd hoe ze hun paard vooruit krijgen als ze ff wat minder goedgehumeurd zijn en midden op straat blijven staan?
Wat dan? Toe maar jongen je kan het
Zo zie ik mijn paard in de wei niet te werk gaan, hij zegt ook toe maar jongen tegen kuddeleden, maar dan met ontblote tanden hoor... fase 3.
Ik heb zo wel mijn eigen niet-slaan methode tegen grasobsessie (aan de hand) want ook slaan is minder erg voor mijn paard dan geen-gras
Ik heb hem geleerd dat het bij mij beter toeven is dan in het gras want ik heb lekkers in mijn zak en komt hij naar mij toe op mijn vingergebaar voor de berm in te duiken zonder spanning op het touw, betekend dat beloning! Opgelost in 10 minuten...
Bladwijzers