Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Merries en hengstigheid

Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Merries en hengstigheid

Ik had ooit eens zo'n paardenwensenlijstje waarop zo in de top drie in kapitalen geschreven stond: 'GEEN MERRIE'.
    Nou ja, driemaal raden.
    Wente is geweldig, echt een typisch meisje meisje, zo ontzettend penny dat je bijna denkt dat ze het erom doet. Heerlijk paard! Maar... die hengstigheid.
    Ik ben benieuwd, hoe doen jullie dat?

Wente is normaal gesproken een een hele vlotte LBE.
    Heel sensibel en alert, enorm uitbundig, slim en voorwaarts. Ze wil altijd dingen doen (weet ook vaak dingen beter) en is altijd supergemotiveerd!

Maar als ze hengstig is lijkt ze in een pot stroop gevallen.
    Alles gaat dan op z'n mañana mañana en focus is echt ver te zoeken. Ze kan dan úren op het erf staan tutten, is oneindig geduldig, maar bijvoorbeeld een fatsoenlijke send moet ik écht m'n best voor doen. Waar ze normaal gesproken gewoon op fase 1/2 reageert moet ik dan vaker opbouwen naar fase 3.

Het is nu zo dat ik dingen anders plan als ze hengstig is. Dan gaan we even niet handpaarden, tutten we wat meer en verzin ik meer stilsta-spelletjes.
    Ik pas mijn vragen dus wel wat aan aan, maar wil dan wel dat ze probeert zo goed mogelijk te antwoorden.
    Dat is trouwens ook wel omdat Wente pas 3,5 jaar is en ik haar vorige winter volledig groen kocht. Ze pakt alles zo ongelooflijk snel en makkelijk op dat ik haar de ruimte wil geven om grenzen aan te geven.

Na zo'n hengstige periode merk ik het ook echt aan haar als het 'over' is. Ze was van de week heel plakkerig, gisteren weer bijgetrokken en vandaag echt extreem uitbundig, superfijn wilde en snelle spelletjes met haar gespeeld. Het lijkt haast alsof ze zelf dan ook opgelucht is.

Hoe zijn jullie merries als ze hengstig zijn, en hoe gaan jullie hiermee om?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re:Merries en hengstigheid

Mijn merrie was nauwelijks anders als ze hengstig was, hooguit iets verdraagzamer richting andere paarden - maar no way dat ze in de buurt mochten komen . Ik merkte het eigenlijk alleen maar als ze in de buurt van mijn hengst kwam, dan ging ineens die staart omhoog en dacht ik "oh, is het weer zo ver". Met rijden niets anders dan anders, dus ik heb ook nooit iets anders gedaan tijdens de hengstigheid.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik merk het eigenlijk ook vrijwel niet.
    Ja, als ze weer staat te plassen en te geilen bij de andere paarden. Maar in omgang verder niet.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik merk er ook nooit wat van, tenzij we een willige ruin tegenkomen, dan komt er een straal pis uit.. verder niks wat ik echt aan het hengstig zijn toeschrijven kan.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

De paarden waar ik veel mee gereden heb, merk ik ook niks. Wedstrijdmerrie vroeger had ik het vaak niet eens door. Natiya heeft laatst eens haar staart opgetild en wat getoond en dat was het dan ook.

Vroeger op een manege hadden we een merrie die als ze hengstig was constant ging stilstaan en plassen, staart omhoog. Als er een ander paard in de buurt kwam (maakte niet uit merrie of ruin) dan ging ze er bijna tegenwrijven. Denk elk paard is anders.
    Geen idee in hoeverre je er rekening mee moet houden en in hoeverre je toch iets van haar mag vragen. Denk dat ik het ook heel moeilijk zou vinden om daar mee om te gaan.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik merk het nooit bij mijn merries, maar die staan ook in een vast groepje zonder prikkels van buitenaf en momenteel ook geen ruin oid erbij.

Ik zou lekker genieten van de lomigheid Lekker buitenritje maken zonder tempo-issues

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Hier alleen merries en nee, ik merk er niets van. Ook al zijn ze hengstig, ze zijn in het werk niet anders als anders. Wente is nog jong en misschien dat ze daarom nog wat heftig reageert. Je zou even kunnen navragen aan de fokker van Wente hoe haar moeder was tijdens de hengstigheid, mogelijk was zij ook anders in die periode en hebben zij een simpele manier om dit aan te pakken .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Mijn verzorgmerrie was niet heel heftig hengstig, maar ik merkte het vaak wel. Zij was dan juist heel afwezig, veel roepen naar de kudde, moeilijk gefocust te krijgen. Als ze in zo'n bui was, paste ik mijn vragen daar een beetje op aan. Of ik liet haar lekker staan. Ik had er nog twee om voor te zorgen, vandaar...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik vraag me ondertussen wel af wat Linda of Pat op zo een vraag zouden antwoorden.
    Ik bedoel ik begrijp het helemaal om erin mee te gaan. Maar kan me niet voorstellen dat zij op zo een moment tijdens een tour of weet ik veel wat voor demo zeggen: ow vandaag is ze hengstig dus we doen even enkel extreme friendly tonen (ze wil toch nergens naartoe). Misschien is er een savvy manier om een merrie ermee te helpen. Zou die zich meer unconfident voelen tijdens hengstigheid (ik ongesteld ben ook geen zonnetje) of zou het puur zijn dat ze overal die knappe hengst probeert te bespeuren en ons mensen minder ziet staan,...?

Waarmee ik niet wil zeggen dat een merrie die zich duidelijk anders voelt, gecorrigeerd ofzo moet worden. Maar ik vroeg me af of er misschien tips zouden zijn hoe je in die situatie het paard kan helpen net zoals je bij rb helpt of bij lbe mee gaat spelen zodat het paard wil meewerken,...
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Adress the horse that shows up. Ik denk dat Pat en Linda dat zouden zeggen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Dank voor al jullie antwoorden! Jeetje, dat had ik niet verwacht, dat de meesten het niet zouden merken.
    Ik heb dus duidelijk een echte dame
    Wente staat in een gemengde groep met veel ruinen. Mijn ruin is haar beste vriend, behalve als ze hengstig is, dan valt ze enkel nog op haflingers. Staat dan ook werkelijk de hele dag haar kont op te steken voor hun neus.

Maar och, nee, ik heb er geen last van hoor. Ik moet er stiekem wel om lachen, ze doet het erg aandoenlijk
    Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het 'normaal' was en dat het allemaal nog 100% meeviel, ik hoor altijd van die verhalen over bitchy piesmerries om me heen... Wente blijft gewoon ontzettend lief, dus dat is prima, en ik vind het niet erg om mijn vragen wat aan te passen.
    Dan doen we wat meer tut en langzaam werk en inderdaad lekker buiten wandelen en kijken. Want dat kan ze goed als ze hengstig is, kijken. Voor alles op de rem, en dan uitgebreid gaan staren.

Gilraen, jij verwoord het heel goed. Ik was heel benieuwd hoe hiermee op een savvy manier mee omgegaan zou kunnen worden. Adressing the horse that shows up, zoals liebetm zegt klinkt heel logisch en is eigenlijk wat ik nu doe. Beetje aanpassen, prima hoor. Ik heb er ook nog één die graag wil lopen, dus dat is geen probleem. Maar het is altijd interessant om te lezen hoe het bij anderen gaat

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik wil even zeggen dat mijn merrie tussen 2 ruinen staat. Ale een ruin en een beetje hermafrodiet (is niet gecastreerd, maar heeft wellicht geen testikels). Hij is beetje puberaal ondertussen en durft haar wel eens opdrijven enzo. En nog toont ze niet echt naar hun toe. Weet niet hoeveel invloed ruinen/merrie gemengd heeft. Ik heb op de maneges waar ik kwam nooit anders geweten dan ruinen en merries samen in de wei enzo. Denk als het altijd zo geweest is dat het niet vaak een probleem is.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Toen Wonder met 2 merries stond heb ik haar niet hengstig gezien.

Nu staat ze met 2 ruinen en zie ik het wel, maar ondervind er geen last van
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Ook een leuk gesprek, want inderdaad, in hoeverre heeft dat invloed? Interessant!

Wente stond bij de fokker in een groepje van merrie-leeftijdsgenootjes.
    Hier staat ze in een groep met 2 andere merries waar ze niets mee heeft, en 7 of 8 ruinen. De twee andere merries zijn ook niet zo overdreven hengstig voor zover ik weet, maar Wente heeft meer vrienden dan vriendinnen.
    Ik kan me ook best indenken dat haar leeftijd meespeelt; net drie jaar, van klein geitje ineens een knappe dame aan't worden en dan met allemaal blonde mannen in de wei! Nou ja, dat is
    Bij eentje kan ze zolang piesend z'n weg blokkeren dat hij het wel móet proberen... hij is niet zo flexibel gelukkig, dus een paar schrammen op haar billen is alles, maar tjongejonge, ze doet het er ook wel om hoor.

Terwijl Bailey, die toch laat gecastreerd is, totaal geen neigingen heeft op dat gebied. Terwijl het zíjn vriendinnetje toch is.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bij mijn merrie merk ik het bijna niet, ze is wel wat meer gericht op haar kuddegenoot en vindt het vervelender om alleen naar buiten te gaan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten