Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 74

Topic: Nog meer mensen bezig met Carolyn Resnick/Waterhole Rituals?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Nog meer mensen bezig met Carolyn Resnick/Waterhole Rituals?

Na lang (nou ja, kort en intensief ) twijfelen heb ik begin deze maand besloten om de online Waterhole Rituals External Program te volgen van Carolyn Resnick: drie maanden lang webonderwijs in @liberty werken met paarden zonder fysieke druk, kort gezegd door de rituelen na te bootsen die paarden zelf hebben in de omgang met ranghogeren, ranglageren,vrienden en waardevolle zaken (voer en water).
    Zie http://www.carolynresnickblog.com

De reden om het te doen was dat ik al een aantal jaar @liberty werk met Speedy, maar ik steeds het idee hield dat we wel allemaal leuke dingen doen samen, maar dat er weinig verband in zit doordat we nooit echt een gezamenlijke grondwerk-lichaamstaal hebben gevonden die voor ons werkt (en ik heb er inmiddels al zoveel voorbij zien komen dat ik ze ook continu door elkaar haal ). Een reden om het niet te doen was dat ik bang was dat het allemaal vreselijk zweverig en onpraktisch zou zijn, want in haar boek +2 dvd's geven ook weinig praktische kaders en ik ben niet zo goed in zweverig & filosofisch. Bij het lezen van haar boek Naked Liberty dacht ik jaren geleden ook vooral: 'Maar wat zijn nou die rituelen???'
    Dus wel griezelig, het idee om daar drie maanden aan te gaan besteden...

Maar nu kreeg ik vorige week de eerste lesmaterialen binnen, en al mijn zorgen zijn weggenomen: alleen al het 90 minuten durende interview dat erbij zit heeft de hele methode in een keer goed uitgelegd (nou ja, de outline dan ), en het mooiste is dat ik het al meteen kon toepassen op Speedy en dat ook erg goed ging, zelfs in de confrontatie met onze aartsvijand nummer 1: gras.

Dus ik heb er enorm veel zin in, en ben heel erg benieuwd of er meer mensen zijn die deze cursus volgen/gevolgd hebben of anders een cursus hebben gedaan bij haar Nl vertegenwoordigster Monique Ros. Daar ben ik namelijk ook erg nieuwsgierig naar. Het online programma start 15 september en Monique heeft kort daarna volgens mij een 2daagse clinic en ik ben wel nieuwsgierig naar hoe dat dan is.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re:Nog meer mensen bezig met Carolyn Resnick/Waterhole Rituals?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    De reden om het te doen was dat ik al een aantal jaar @liberty werk met Speedy, maar ik steeds het idee hield dat we wel allemaal leuke dingen doen samen,
    maar dat er weinig verband in zit doordat we nooit echt een gezamenlijke grondwerk-lichaamstaal hebben gevonden die voor ons werkt.
    Ik denk dat je die ook niet gaat "vinden", maar dat je die zelf moet "afspreken" .

Natuurlijk helpt een bepaalde positie van je lichaam in bepaalde situaties.
    Of een bepaalde plek of actie (water-ritual) tijdens een handeling.
    Maar basiccally zijn al dat soort cursussen gebaseerd op het idee,
    dat als jij "zus-en-zo" doet, het paard "zomaar-als-vanzelf" in staat is je volledig te begrijpen .

Wat ik helemaal verwonderlijk vind, is dat geen van dat soort theorieën het problematisch vindt,
    dat een mens er compléét anders uitziet dan een paard
    We hebben 2 benen in plaats van 4, geen (harige ) staart die we omhoog kunnen houden,
    geen oortjes die we heen en weer kunnen bewegen - om onze gemoedstoestand kenbaar te maken,
    geen rijtje pianotanden, - die we in een soortgenoot kunnen zetten wanneer de boodschap niet over komt ..
    Etcetera etcetera etcetera...
    Niets van deze -toch wel heel belangrijke- communicatiemiddelen, zitten in ons (menselijke) standaard pakket.

We (mens) willen dus met héél beperkte communicatiemiddelen (instrumenten) de dialoog aangaan.
    Met lichaamstaal (met een lichaam dat er compleet anders uitziet ) en positie.
    Dat is nog géén 5% van álle bodylanguage die een paard inzet, om samen met soortgenoten te communiceren!
    Dus vergelijkbaar met:
    je wilt gaan praten in een andere taal- maar 95% van dat woordenboek gooi je vooraf in de prullenbak
    En met de overige (max 5%) aan woordjes-in-die-taal, probeer je dan een volwaardig gesprek te gaan voeren
    Waarbij je óók nog eens gerespecteerd wilt worden...

Ik blijf dát eigenlijk wel (tot nog toe) de kracht vinden van PNH (Parelli) boven ieder ander programma.
    Hun inzicht en uitgangspunt, dat als 2 verschillende wezens op hoog(!) niveau willen kunnen communiceren
    het handig is, om dan eerst vóóraf SAMEN -woord voor voord- ( en systematisch ) de gezamenlijke "taal" af te spreken
    Uiteraard rekening houdend met (aanpassings-)mogelijkheden, beperkingen en gewoontes van beide soorten...

Ik ben desondanks wel benieuwd hoor, naar je ervaringen ( en filmpjes! )
    Bij het/de filmpje(s) die ik van Carolyn Resnick tot nog heb bekeken https://www.youtube.com/watch?v=_BY5Yt1omEM[/video]]hier had ik (uiteraard ) wat vragen.
    Dus wellicht worden die in de toekomst beantwoord
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik weet dat er op het paddockparadijsforum iemand zit die er erg mee bezig is, het ook in de praktijk brengt en naar Carolyn is geweest.

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Klopt , Marja (beheerder van PP forum) is al langer bezig met de waterhole rituals .
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    De reden om het te doen was dat ik al een aantal jaar @liberty werk met Speedy, maar ik steeds het idee hield dat we wel allemaal leuke dingen doen samen,
    maar dat er weinig verband in zit doordat we nooit echt een gezamenlijke grondwerk-lichaamstaal hebben gevonden die voor ons werkt.
    Ik denk dat je die ook niet gaat "vinden", maar dat je die zelf moet "afspreken" .
    In antwoord daarop citeer ik even mezelf, omdat mijn zin daar niet ophield maar verder ging met:

we nooit echt een gezamenlijke grondwerk-lichaamstaal hebben gevonden die voor ons werkt (en ik heb er inmiddels al zoveel voorbij zien komen dat ik ze ook continu door elkaar haal Embarassed)
    Helemaal bewust hierzo dus dat het gros van het probleem bij mij ligt.
    En dat is dus precies waarom ik nu met die cursus weer even terug wil naar duidelijke basisafspraken/houding/hulpen/enz.

Maar basiccally zijn al dat soort cursussen gebaseerd op het idee,
    dat als jij "zus-en-zo" doet, het paard "zomaar-als-vanzelf" in staat is je volledig te begrijpen .
    Oo, ben wel erg benieuwd naar díe cursus dan, want dat zou wel een hoop tijd schelen.
    Maar helaas, bij Carolyn Resnick moet je werken voor je geld, beginnen bij ritual 1, geen short-cuts, gewoon dealen met al het vervelende gedrag dat je paard jouw kant opstuurt en consequent leren worden/zijn in dingen op de meest logische manier aan je paard vragen.
    Maar aangezien oefening 1 3kwartier nietsdoen is + je paard negeren, je die oefening regelmatig moet herhalen en ik een enorme hekel heb aan nietsdoen + paarden negeren, schrijf ik me graag in voor jouw "zommaar-als-vanzelf" cursus!

Wat ik helemaal verwonderlijk vind, is dat geen van dat soort theorieën het problematisch vindt,
    dat een mens er compléét anders uitziet dan een paard
    Je leest er natuurlijk ook gewoon in wat je wilt. Ik ben volgens mij niet zo dom dat ik na drie maanden naar de computer staren denk dat Speedy voortaan mij als paard ziet.
    Ik bekijk het praktisch: ik vind dat Carolyn Resnick een interessant systeem met logische oefeningen heeft om een aantal noodzakelijk regels af te spreken met je paard voor het werken in vrijheid, en zonder fysieke druk en zonder eerst toch even wat tuig in het trainingssysteem te sneaken.

Dat ik de methode van Carolyn Resnick interessant vind, betekent trouwens niet dat ze nu mijn grote voorbeeld is. Ik kan me nog herinneren dat ergens op de tweede serie Parelli pakketten Linda Parelli bijvoorbeeld ook heel wat zere oogjes hier veroorzaakte toen ze eens een serie fase 4's gaf met de leadrope aan dat (blinde??) paard...
    Ik vind Carolyn Resnick af en toe erg druk overkomen en dat gezwiep met de zweep tijdens de laatste rituelen op de oude dvd's vond ik er ook niet echt speels voor het paard uitzien. Het werk van haar instructrices vind ik daarentegen veel boeiender, rustiger en 'normaler' eruit zien, en daar kan ik zeker wel wat van leren.
    Zoals ik al schreef: ik heb helemaal niets met het zweverig/filosofische gedeelte van trainingsmethodes zoals bij die van haar, net zo min als ik iets heb met methodes die claimen gebaseerd te zijn op beloningen terwijl de voor het paard meest aanwezige motivatievorm fysieke correctie is.

Ik blijf dát eigenlijk wel (tot nog toe) de kracht vinden van PNH (Parelli) boven ieder ander programma.
    Hun inzicht en uitgangspunt, dat als 2 verschillende wezens op hoog(!) niveau willen kunnen communiceren
    het handig is, om dan eerst vóóraf SAMEN -woord voor voord- ( en systematisch ) de gezamenlijke "taal" af te spreken
    Als je wilt, kun je zo ook naar de Waterhole Rituals kijken. Ze bestaan namelijk elk uit een ander onderdeel waar de relatie met een paard uit opgebouwd is, zodat die relatie ook echt in stukjes gehakt wordt en later pas samengevoegd. Paarden en relaties zijn veelzijdiger dan vaak gedacht wordt. Parelli kiest ervoor om de relatie te tackelen via het in 7 stukjes knippen van bewegingen, de Waterhole Rituals verknippen de relatie in 7 stukjes 'basisrechten' (mijn woordkeuze) die ieder levend wezen kan verkrijgen/verliezen in de omgang met het paard.
    Natuurlijk, als je Hempfling heet, dan geeft je paard je de 7 Rituals al zodra je ook maar de bak in stapt en krijg je er gratis nog 5 van Parelli bij, maar net als jij bij Parelli, vind ik normale sterveling met temperamentvolle pony het best handig als iemand anders voor mij het werken in vrijheid al eens in stukjes opgeknipt heeft.

Het lastige aan werken in vrijheid als uitgangspunt is namelijk dat je er overal informatie over kan vinden - maar dat het bijna overal pas aan het eind van de opleiding aan het touw aan bod komt (Parelli) of slechts de basis is voor wat vervolgens met touw verder uitgebouwd wordt. En dat betekent dan al snel dat je een lappendeken maakt van verschillende methodes. Dat heeft bij ons een tijd lang gewerkt, maar nu we steeds ingewikkelder dingen doen, merk ik dat soms dingen elkaar raar overlappen, dat er soms teveel ruimte tussen de zomen zit waardoor er hele oefeningen tussendoor vallen omdat de hulpen elkaar tegenspreken enz.

Ik ben desondanks wel benieuwd hoor, naar je ervaringen ( en filmpjes! )
    Bij het/de filmpje(s) die ik van Carolyn Resnick tot nog heb bekeken https://www.youtube.com/watch?v=_BY5Yt1omEM[/video]]hier had ik (uiteraard ) wat vragen.
    Dus wellicht worden die in de toekomst beantwoord
    By the way, ik zie mijzelf niet als Carolyn Resnick-promotor of -verdediger en ben ook straks na die drie maanden niet van plan om dat te worden. Vragen over haar persoonlijke keuzes tijdens haar training op filmpjes/dvd's kun je het beste aan haar zelf stellen of aan een officiele trainer (Monique Ros vertegenwoordigt haar in Nl).
    En ik verwacht ook niet dat je op post-Carolyn filmpjes van mij echt zoveel anders zal zien dan we op de oude filmpjes deden. Mijn voornaamste doel is dat ik zelfverzekerder word in de keuze van mijn hulpen en ik beter weet hoe ik het op kan lossen als ik iets verkeerd doe, zodat Speedy met wat minder verwarring/meer plezier meedoet. Maar dat verschil is dus minder goed te zien op een filmpje dan wanneer hij aan het eind van maand drie ineens een koprol achterover kan.

Ik ga eens kijken bij het paddock paradijsforum, bedankt voor de tip!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Super interessant, ik hoop dat je je ervaringen wil delen! Ik heb eens wat filmpjes van haar gezien en dingen erover gelezen, maar ik kon er ook niet echt wijs uit worden wat nou het idee/de bedoeling/de techniek/de gedachte erachter was, behalve dat er inderdaad iets ontzettend goeds en magisch aan het gebeuren was waardoor alles met jou en je paard dan op zijn plek zou vallen enzo. En daar heb ik niet zo veel mee, ik wil altijd graag weten wat de gedachte achter iets is, wat iemand precies aan het doen is en waarom het dan precies werkt. Dus ben erg benieuwd naar wat je van de cursus gaat vinden. Ik vraag me af of iemand met zoveel kennis en ervaring als jij daar echt nog wat van kan leren, of het je nieuwe inzichten gaat bieden. Heel veel plezier gewenst in ieder geval!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoop van wel. Heb namelijk al betaald.

Maar als je door de vaagheid heen duwt, dan zit er een best logisch systeem in de rituals. Als je in vrijheid werkt, dan is je belangrijkste tool de 'draw' zoals die hier heet, oftewel de 'magical connection' zoals Caroline Resnick hem noemt. It's all in a name.
    Maar omdat je hem niet fysiek bij je kunt houden (je hebt nl geen touw), zul je je paard eerst moeten overtuigen dat het leuk is om bij jou te zijn: dat het A) jouw aanwezigheid voordeel oplevert en B) jij geen misbruik maakt van zijn aanwezigheid als hij besluit langs te wandelen. Als hij daar eenmaal in gelooft (en jij daarmee hebt leren leven, net zo belangrijk) en graag bij jou wil zijn, dan kun jij eisen gaan stellen aan zijn aanwezigheid: ja, je mag bij mij zijn maar dan mag je niet over me heen lopen/dan wil ik wel dat je op mij let/uit mijn personal space vertrekt als ik dat wil/wil ik wel samen X gaan doen. Dan stap je in de leidersrol (dominante paarden maken zichzelf de baas over anderen, leiders worden gekozen en kunnen daardoor eisen stellen).

Het leuke vind ik dat het onder alle fluff behoorlijk nuchter is. Tijdens het interview vroeg iemand of het paard dan niet schrikt als je vanuit het Sharing Space&Doing Nothing (ritueel 1) ineens het paard uit jouw ruimte jaagt. Zij: 'o, maar dat is ook de bedoeling!' Ook al train je los & zonder fysieke correcties, dat betekent nog niet dat je een watje bent en je paard dus zomaar in jouw territorium uit mag vreten wat hij wil. (mijn woorden).
    Haar theorie/obseratie van kuddes Mustangs: dominante paarden gaan frontaal het gevecht aan, leiders gaan gevechten uit de weg (geven zich soms zelfs in onze ogen zomaar over als ze uitgedaagd worden). Dominante paarden regeren op basis van fysieke druk, leiders op basis van geestelijke druk: ze laten andere paarden schrikken van achteren als ze even niet opletten zodat ze leren om altijd een oog of een oor op de leider gericht te houden.

In het trainen zijn de correcties (wegjagen) trouwens maar een heel klein onderdeel, het meeste bestaat uit (voedsel)beloningen (zonder clicker, zonder timing dus dat gaan we even veranderen) en ik weet ook niet precies in hoeverre het verhaal over leiders/dominantie bij wilde paarden universele geldigheid heeft, maar toen ik dat over fysieke vs psychologische druk las, kreeg ik het idee dat daar waarschijnlijk de sleutel tot trainen in vrijheid lag. Plus de volgorde van eerst undemanded time doorbrengen, dan je status verhogen/jezelf aantrekkelijker maken door je paard niet meer unlimited contact toe te staan (arm paard, vond hij net zo leuk... ) zodat hij meer met je/voor je wil doen, en dat als basis te gebruiken voor training.

Onze situatie: toen ik met Speedy begon vond hij samenzijn niet leuk en gebruikte ik oefeningen om het contact plezierig te maken. Nu vindt hij alles leuk, ook gras eten in de bak lekker gezellig bij mij in de buurt terwijl ik steeds om nieuwe, nog leukere oefeningen vraag en dus nog steeds wat vastgeroest zit in het 'wat kan ik dan verzinnen om zijn aandacht terug te krijgen?'
    Heel kort: Speedy is temperamentvol, snel beledigd en overgevoelig en ik ben gewoon een pleaser en dat is een perfecte combinatie, maar het wordt tijd dat dat wat meer in balans komt.

Wat ik hierboven over de Waterhole Rituals schrijf is trouwens alleen mijn interpretatie, en dan ook alleen nog maar naar de praktisch kant & de rol van het paard gekeken, want als mens leer je natuurlijk ook wat van een uur lang stilzitten en niets mogen vragen/eisen/doen...
    Welcome to pleaser-hell!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik ben ook heel erg benieuwd Hoor ook graag je ervaringen als je zin hebt om die te delen.

Dank je voor je toelichting. Klinkt interessant en al wat meer concreet, leuk.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb enthousiaste verhalen gehoord van iemand die de Inner Circle gevolgd heeft. Zij vond de relatie met haar paard veel verbeterd. Ik weet van de dvd dat haar oefeningen veel tijd kosten. Dat is iets wat veel mensen niet hebben en paarden wel. Alleen daarom al een goede oefening. Ik ben benieuwd naar je ervaring van de cursus.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forumlid peetstap's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Zet een meelees stipje in jou draadje, dit heeft m'n volle belangstelling.

Hoop dat je ervaringen mag en wilt delen met ons komende maanden ?
    Een idee om een draadje aan te maken in trainingsdagboeken ?
    Vertel het me en het waait door me heen.
    Laat het me zien en ik weet het morgen nog.
    Laat het me voelen en ik weet het mijn hele leven.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik ga eens kijken. Het enige jammere is dat deze cursus net in een ontzettend drukke periode valt en ik dus misschien niet heel veel tijd heb om te schrijven, maar ja, dat krijg je als je geen geduld hebt...

Maar goed, op dit moment ben ik vooral nog bezig om de inhoud van alle rituelen kort & praktisch in een paar regels samen te vatten zodat ik ze snel kan nazoeken als ik bijvoorbeeld bij Speedy ben, maar stel dat dat ooit af is, dan kan ik het ook wel hier neerzetten.

By the way, wat dan wel weer zuur is: nog geen week nadat ik me heb aangemeld voor de cursus is de prijs in een actie verlaagd... Leuk.

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Yulia schreef het hierboven al., juist voor deze dingen mag je veel tijd vrijmaken en dat hebben wij mensen zo weinig.
    We zijn zooo druk met,.... ja waarmee eigenlijk.

Leg geen druk op jezelf dat je hier "moet". Schrijven hoor, gewoon je gang gaan in je eigen tempo.

Vindt aan Carolyn b.v opvallen dat ze openlijk en onderbouwt waarschuwt voor het spelen met paard of pony.

"The focus is on safety and empowerment of the students with their horses and themselves"

Dat stukje veiligheid en hoever mag en kun je gaan kom je niet vaak tegen in diverse methode's met soms alle gevolgen van dien, zoals gefrusteerde paarden of erger.
    Wel komen talloze trainings methode's in basis op hetzelfde neer, en ook bij Carolyn herken je basis dingen.
    logisch gezien het wezen paard eeuwen lang nauwelijks is veranderd, de mens wel.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Voor zover ik het heb gezien waarschuwt ze niet zozeer tegen spelen (dat is Ritual 7 namelijk), maar vooral voor spelen terwijl jij/je paard er nog niet aan toe zijn. Als je paard nog bangig is dan kun je hem niet wegsturen (wat hoort bij de bak rond galopperen), als hij er nog niet van overtuigd is dat samenzijn met jou leuk is dan komt hij na dat wegzenden niet meer terug ) en als hij nog steeds denkt dat jij hem wilt domineren en jullie dus met een lekker potje dominantiestrijd bezig zijn, dan zal niet stoppen als je hem vraagt om terug te rennen.
    En als mens moet je ook leren vertrouwen dat je hem de ruimte kunt geven + niet in het roofdiergedrag van opjagen vervallen, en tenslotte de andere rituelen beheersen zodat je alle problemen die tijdens het spelen naar boven komen ook weer kunt repareren.

Maar ze zegt hele zinnige en ook aparte dingen.
    Zo is het doel van de eerste twee rituelen (meer de nietsdoen/beloon varianten) onder andere om het paard opdringerig en onbeleefd te laten worden, want opdringerige en onbeleefde paarden hebben namelijk op de mens gefocuste energie, en door ze vervolgens te corrigeren voor hun irritante gedrag laat je ze zien dat je A) jouw territorium erg oplettend verdedigt en B)dit zonder geweld kunt waardoor het paard zich veilig voelt (hij wordt niet geslagen/opgejaagd) en meer respect krijgt voor de zelfverzekerheid/leiderschap van de mens.
    Ik vond het wel een grappige en interessante benadering!
    Tijdens het interview vertelt ze ook dat iemand vroeg wat je moest doen als je bang was van je paard. Haar antwoord: bang blijven! Angst is de beste raadgever, zorgt ervoor dat je je paard en jezelf veilig houdt en niet te grote risico's neemt.
    Of op de vraag of een paard zijn hoofd tegen je aan mag schuren is haar antwoord dat je dat zelf mag bepalen: jij bent de enige die weet welke grenzen jij hebt/wat voor jou comfortabel is, zolang jij maar degene bent die met het idee kwam.
    Dat is denk ik ook wel de kern van de methode, dat je zelf bepaalt wat je wilt met/van je paard - maar dat is tegelijkertijd ook het lastige, want wat wil je eigenlijk van/met je paard? En bovendien wisselt dat ook nog eens van moment van moment, want de ene dag ben jij in een slome bui en is hij vrolijk, de andere dag andersom en jij bent steeds degene die uit moet vinden wat op dat moment het beste is om ook in zo'n situatie de relatie te versterken. Best lastig, omdat dat de hele methode zo vloeiend maakt. En dan loopt dat paard ook nog eens al die tijd los rond... :lol:

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Dat is denk ik ook wel de kern van de methode, dat je zelf bepaalt wat je wilt met/van je paard - maar dat is tegelijkertijd ook het lastige, want wat wil je eigenlijk van/met je paard? En bovendien wisselt dat ook nog eens van moment van moment, want de ene dag ben jij in een slome bui en is hij vrolijk, de andere dag andersom en jij bent steeds degene die uit moet vinden wat op dat moment het beste is om ook in zo'n situatie de relatie te versterken. Best lastig, omdat dat de hele methode zo vloeiend maakt. En dan loopt dat paard ook nog eens al die tijd los rond... :lol:
    Is dat nou net niet de kracht van los met je paard in een ruimte zijn ?
    En die ruimte kun je zien als concrete afmetingen b.v. box of wei of trainingsbak maar ook als ruimte om jullie beide heen, onbeperkt in afmetingen maar geestelijk verbonden.

Met paard los in een ruimte heb je fysiek geen verbinding meer en geeft paard dus alle ruimte om zelf keuze's te maken en te reargeren.
    Ieder paard is kwa karakter en dagstemming weer anders, maar in mijn los grondwerk neemt/pakt paard regelmatig de tijd voor rust of afstand nemen en die gelegenheid moet je dan ook durven geven (moeilijk vindt ik dat..., wij willen zoveel...)
    Zit momenteel op bokt in discussie hoe zwaar wij mensen het vinden om het "iets moeten" los te kunnen laten, en dat zie ik juist haar nu veel doen, ze staat er als het ware verwachtingsloos in, net zoals paarden dat zelf onderling doen, en dat vindt ik erg knap van haar.
    Is te vergelijken met je houding en rust als je b.v. uur tussen een fikse groep paarden op wei beweegt en er alleen maar bent en verder niets vraagt of verlangt.
    Laat het maar gebeuren, laat het maar stromen zeg maar.
    Paarden reargeren dan heel anders op je als mens, dat zul je wel herkennen.
    Ook dat zag in een video haar doen als terugkerende basis.
    Is trouwens niks zweverigs aan want paarden zijn zo nuchter & concreet als wat, wij mensen maken het soms zonodig weer "apart"

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten