Hoi,
Vandaag sprak ik met de hooiboer over paardenvoeding. En voeding voor mensen en andere dieren ook.
Op een bepaald moment heeft mijn vader het over om de paarden langer te laten eten om misschien wat stro toe te voegen aan hun hooinetten. De hooiboer wist me daarop te vertellen dat speltstro goed zou kunnen zijn. Veel mensen met paarden kopen dat bij hem.
Spelt is voor mensen ook gezonder dan tarwe enzo. Maar heeft iemand er ooit van gehoord om het aan paarden te voeren? Volgens hem wordt het veel meer in Frankrijk en in Belgie in de ardennen toegepast. Omdat spelt ook groeit op minder goede aarde. Spelt heeft veel ruwe celstof, dat lijkt me wel goed voor de darmen.
Het idee zou zijn om 1/3 speltstro en 2/3 hooi in het hooinet te doen. Zodat ze lekker hooi kunnen eten en als dat op is dat ze nog wat kunnen knabbelen zodat ze wel gedurende lange tijd beetje kunnen eten. Teveel stro is niet goed had ik al eens eerder begrepen.
Ik heb afgelopen jaar geprobeerd om genoeg hooi te geven in de netten zodat ze lang genoeg kunnen eten, maar na een tijdje aten ze het nog allemaal best snel weg en kon ik niet meer geven want dan werden er twee te dik.
Bladwijzers