Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: introvert paard agresief naar anderen

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

introvert paard agresief naar anderen

Hallo

Onlangs heb ik mijn paarden verplaats. Hierbij is mijn 18 jarige introverte ruin in een nieuwe groep terecht gekomen. Hij begon onderaan in de hechte kudde van 4 paarden die er al stond. We zijn inmiddels drie weken verder en hij is inmiddels in de rangorde geklommen. Hij staat op de tweede plaats. Helaas is dit niet zonder slag of stoot gegaan. Het is een tijd heel rustig geweest, hij stond zelfs met anderen van hetzelfde bultje te eten. Tot ik gisteren het verhaal hoorde dat hij tijdens voertijd één van de paarden in de hoek heeft gedreven en flink geschopt heeft, gevolg is dat dat paard nu kreupel is en ze mijn paard niet meer in de kudde willen.

Ik heb er over nagedacht en ben hem met mij (ik ben eigenlijk ook LBI) vergeleken. Hij werd steeds wat achternagelopen door het paard wat hij uiteindelijk geschopt heeft en was er af en toe ook heel sociaal mee. Ik ben iemand die het gezellig vindt als er anderen zijn en kan ook heel sociaal doen maar kan ook behoorlijk uitvallen tegen mensen op het moment dat ik even de ruimte niet krijg die ik wel graag zou willen hebben. Ik vroeg mij af of iemand weet of dergelijke reacties ook bij paarden voor (kunnen) komen.

Daarnaast ben ik wel benieuwd wat jullie wijsheid vinden. Ik heb ook nog twee shetlanders die op hetzelfde terrein staan, zal ik hem daar bij in doen of toch met de beheerders overleggen of we kunnen kijken of de orde in de groep hersteld kan worden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Re:introvert paard agresief naar anderen

Wat wil jij voor je paard? Wil jij hem in de kudde hebben, of is bij je shets ook goed?
    Zelf trek ik altijd veel tijd uit voor het introduceren van nieuwe paarden in mijn gemengde kudde, omdat mijn leidruin erg streng is, zeker tegen nieuwe ruinen.
    Daar komt bij dat ik niet onbeperkt de ruimte heb, zodat ze niet op grote afstand van elkaar kunnen wennen.
    Ik laat ze dus eerst een tijd lang over een draadje heen aan elkaar wennen, tot ik het aandurf het nieuwe dier bij de leidruin alleen te zetten. En dan voeg ik de 1 voor 1, of 2 aan 2 andere kuddeleden toe. Ofwel gelijk als ik zie dat het goed gaat tussen mijn leidruin en de nieuweling, of ik trek er dagen/weken voor uit.

Hoe kreupel is kreupel? Ik denk dat het bij het kuddeleven hoort om af en toe een wond oid te hebben, als eigenaar moet je je denk ik niet al te druk maken daarover. Mits het niet de spuigaten uitloopt natuurlijk. Zo'n schop-actie kan eenmalig zijn, of het kan bij de aard van het dier horen om zo te reageren. Wat ik hier in de kudde zie is dat alle paarden rustiger worden in hun reacties na verloop van tijd. Maar dan heb ik het over maanden. Vaak gunnen eigenaren de paarden die tijd niet.
    Dus persoonlijk vind ik het te vroeg om te zeggen hem eruit te halen.

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Marion bedankt voor je reactie.

Een van de paarden heeft een wond en daardoor een dik been, over de ander wordt gezegd dat hij een peesblessure heeft maar dat lijkt me niet direct aan mijn paard te linken. Het ging in de kudde heel goed en ik was er ook blij mee. Maar na een dergelijke actie willen ze Idaho er niet meer bij in hebben. Dus hoe het nu verder gaat is mij nog niet duidelijk. we gaan het er straks over hebben. Bij de shetlanders in zou ook kunnen, vind ik niet een groot probleem. In dat geval zou het fijn zijn als er dan geen anderen meer bij komen en krijgen ze met zn drieën de kans om een kudde te worden.

Wordt vervolgd

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ik zou om geen gezeur te hebben hem dan lekker bij mijn eigen shetlanders zetten. Een wond hier en daar is normaal denk ik (al is dat in mijn kudde van 3 met hier een daar een wissel nooit voorgevallen), maar ik zou ook niet blij zijn als mijn paard kreupel is door een ander paard. Als hij een paar dagen wat stijfjes loopt en dan is het weer ok, zou ik aanvaarden, maar echt kreupel lijkt me idd moeilijk als eigenaar van dat paard.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Mijn ervaring is dat als mensen eenmaal bang zijn dat het niet gaat in een groep, ook niet meer de tijd nemen om oprecht te proberen de paarden met wat meer moeite aan elkaar te laten wennen. Als je dat idee in deze ituatie ook krijgt zou ik hem gewoon bij je eigen shetten introuceren. Heeft hij eerder bij sheteten getaan? Anders zou ik er eerst een draad tussen houden, want sommige paarden zijn heel lomp of fel als ze vor het eerst met kleintjes staan.

Forumlid peetstap's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Ga geheel met Marion mee, drie weekjes is erg kort, pas na maanden komt vaak de rust erin.
    En een rangorde ligt ook niet rotsvast, er blijven altijd pogingen tot verschuivingen.
    En knokken hangt ook af hoeveel ruimte ze hebben, als ze onderling goed weg kunnen komen, zijn de confrontatie's vaak minder hard.

dus als verwondingen meevallen zou hij gewoon in deze groep moeten blijven.
    Probleem is dat je stalgenoten het niet accepteren dat door jou paard hun eigen stil staat bv.
    Misschien kun je voor jezelf het es omdraaien: hoe zou jij reargeren als je komende zaterdag wedstrijd wilt rijden, alles hebt besproken en je vrijdagmorgen je paard met wond of kreupel in de wei ziet ?, dit door toedoen van een "nieuweling" die amper drie weekjes in de wei staat.

Blijft lastig dit soort dingen, wens je wijsheid en onderling begrip toe.

Vertel het me en het waait door me heen.
    Laat het me zien en ik weet het morgen nog.
    Laat het me voelen en ik weet het mijn hele leven.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Sommige paarden zullen dit gedrag niet kwijtraken. Mijn RB-merrie doet het ook. In een hoek klem zetten en meppen. Bij haar is het een uiting van onzekerheid, maar die zorgt er wel voor dat ze de leider is van de kudde.. Niet altijd ideaal dus. En ik durf er echt geen vreemde bij te laten.
    Twee die er nu bij lopen weten hoe ze haar moet ontwijken over het algemeen.

Liep hij voorheen met de Shetlanders? Wat is de reden dat hij in deze kudde loopt?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hoeveel ruimte is er? Nieuwe paarden in onze groep ( gemengde kudde van ong 32 paarden) hebben veel ruimte, en er zijn geen hoeken. Dat maakt veel uit. Dus mijn eerste vraag is: hoe groot is de ruimte, en zou er misschien tijdelijk meer rumte beschikbaar kunnen zijn voor deze groep om aan elkaar te wennen? Is de groep met 5 paarden compleet (oftewel, komt er als jij uit die groep gaat weer een nieuw paard bij)? Een nieuw paard in een bestaande groep geef inderdaad weer een periode onrust bij het bepalen van de rangorde. Vaak blijft alles wonderwel heel op een paar plekjes na, soms is er een flinke blessure. Dat kan je nooit helemaal voorkomen. Je ziet snel genoeg of een paard echt niet in een kudde past. Dan gaat het vanaf dag 1 mis.

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Ben vandaag op stal geweest en er is besloten dat het geen optie is om Idaho in de kudde te laten. de reden hiervoor is dat de leider van de kudde een peesblessure lijkt hebben. Het is nu onverstandig om ze te laten 'uitzoeken' wie de leider is. Hij staat nu bij de shetten, een jaar geleden heeft hij eerder met Ed hardy gestaan dus shetten zijn niet nieuw, helaas is hij niet zo subtiek. Vooral met voeren is hij nog erg fel en jaagt hij wel op ze. Misschien idd verstandig om daar een draad tussen te doen. Vind het een vervelende situatie, hopelijk vormen zij snel met z'n drieën een leuke kudde en blijkt dat de keuze om te verhuizen toch een goed was. Stiekem gaat nu wel de droom om mijn paardjes bij elkaar te hebben in vervulling.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Wat je kan doen als je paard fel blijft op de shets, is een strook of hoek afzetten met een draad waar de shets onderdoor kunnen maar je paard niet. Kunnen ze de rust opzoeken als ze dat willen.

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Dat is precies wat ik ook wil gaan doen, dat zal meteen ook hun voerplek worden, dan kunnen ze in alle rust gaan eten.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eline en Idaho
    Stiekem gaat nu wel de droom om mijn paardjes bij elkaar te hebben in vervulling.
    Nou....dat is dan niet een heel vervelende oplossing .

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Goede oplossing denk ik, zeker met die draad!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Denk ook eens na over door het voer op verschillende plekken neer te leggen. Kan een hoop problemen voorkomen en is een kleine moeite

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Het voeren op verschillende plekken gebeurt al. Helaas vind Idaho dat alle plekken van hem zijn. Ik ga vandaag overleggen of het spannen van een draad boven shetlander en onder Idaho hoogte een optie is. Dan gaan we dat dit weekend doen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten