Hallo
Onlangs heb ik mijn paarden verplaats. Hierbij is mijn 18 jarige introverte ruin in een nieuwe groep terecht gekomen. Hij begon onderaan in de hechte kudde van 4 paarden die er al stond. We zijn inmiddels drie weken verder en hij is inmiddels in de rangorde geklommen. Hij staat op de tweede plaats. Helaas is dit niet zonder slag of stoot gegaan. Het is een tijd heel rustig geweest, hij stond zelfs met anderen van hetzelfde bultje te eten. Tot ik gisteren het verhaal hoorde dat hij tijdens voertijd één van de paarden in de hoek heeft gedreven en flink geschopt heeft, gevolg is dat dat paard nu kreupel is en ze mijn paard niet meer in de kudde willen.
Ik heb er over nagedacht en ben hem met mij (ik ben eigenlijk ook LBI) vergeleken. Hij werd steeds wat achternagelopen door het paard wat hij uiteindelijk geschopt heeft en was er af en toe ook heel sociaal mee. Ik ben iemand die het gezellig vindt als er anderen zijn en kan ook heel sociaal doen maar kan ook behoorlijk uitvallen tegen mensen op het moment dat ik even de ruimte niet krijg die ik wel graag zou willen hebben. Ik vroeg mij af of iemand weet of dergelijke reacties ook bij paarden voor (kunnen) komen.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat jullie wijsheid vinden. Ik heb ook nog twee shetlanders die op hetzelfde terrein staan, zal ik hem daar bij in doen of toch met de beheerders overleggen of we kunnen kijken of de orde in de groep hersteld kan worden.
Bladwijzers