Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 47

Topic: Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

  1. #16
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ook als je paard heel gevoelig is kan het nog steeds een confidence probleem zijn. Als een paard bijna omhoog komt als je druk op zijn hoofd zet dan is dat of pijn of angst en bij dat laatste is het nuttiger daar wat aan te doen dan blijven rommelen met hoofdstellen. Een gevoelig paard kan ook wennen aan de dierenarts bijvoorbeeld en ook jouw paard kan wennen aan het bit. Het hoeft jouw keuze niet te zijn en jij kan het niet prettig vinden, maar in theorie is het ieder paard te leren een bit aan te nemen. Dat zegt meer over de kundigheid van die trainer.

    Maar hij verdraagt wel een sidepull zeg je, waarom dan geen weense kaptoom? Dat is gewoon praktisch hetzelfe alleen dan met een iets dunnere leren neusriem (wat hij dus blijkbaar prettig vind) en ringetjes op een iets andere plek waardoor de neiging ertegin te gaan hangen minder wordt bij de meeste paarden.

  2. #17
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Dan bedoel ik dus deze maar zonder ijzer


  3. #18

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Het zit gewoon in z'n karakter, vuur-type, gevoelig en temperamentvol. Hij vindt die snoer dingen gewoon niet leuk, is wel goed met touwhalster. Ik heb nog niet zoveel rond z'n hoofd gehangen, enkel die brede neusriem en die kruiselingse.
    Weense kaptomen (zonder ijzer) in leder hebben heel erg de neiging om te gaan verschuiven. Ik heb al paar clinics gevolgd en persoonlijk vind ik niet mooi om te zien dat die riemen zo dicht bij de ogen komen. De Marjoman kaptoom vind ik persoonlijk een lomp ding, precies een gewoon stalhalster met ringen op.
    Als er ijzer in de neus zit, ligt die vaster, maar ijzer vind ik nu ook weer niet ok op de neus.
    De touwkaptoom zit door de constructie mooier vast rond het hoofd en touw is erg licht, wordt ook niet vastgegespt. Ik wil die graag proberen. Heb mooi zacht touw om er rond te wikkelen, weet alleen niet hoe
    Als iemand me wil helpen hiermee, zou ik erg leuk vinden om eens te proberen maken voor m'n paard.

  4. #19
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ik ga wel mee met Fellor, als een paard zo heftig reageert op een optoming dan heb ik daar wel mijn vraagtekens bij, dus ik zou idd zeker willen weten dat er fysiek niets is , en dan daarnaast hem toch wennen aan dingen niet dat je het dan vervolgens hoeft te gebruiken maar je kunt in situatie,s terecht komen dat je het nodig hebt.

    Wat vindt je van een gevlochten neusriem, ik vindt het zelf erg fijn rijden, ik heb ook een dame met een duidelijke mening, die houdt ook niet van een kaptoom e.d al reageert ze niet zo heftig als jouw paard. Op zo,n side-pull kan ik haar goed rijden zowel buiten als met aanleuning tijdens werken aan de hand of onder het zadel.

    http://www.diereninpastel.nl/neusrie...gevlochten.htm
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #20
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Mocht je iets bijzonders willen met een een touwhalster dan wil Eveliene hier van het forum vast wel met je meedenken ik weet dat ze ooit wel zoiets ook heeft gevlochten, je kunt contact met haar opnemen ze heeft een webshop, zie boven aan het forum.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #21
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door chariza
    Het zit gewoon in z'n karakter, vuur-type, gevoelig en temperamentvol. Hij vindt die snoer dingen gewoon niet leuk, is wel goed met touwhalster. Ik heb nog niet zoveel rond z'n hoofd gehangen, enkel die brede neusriem en die kruiselingse.
    Weense kaptomen (zonder ijzer) in leder hebben heel erg de neiging om te gaan verschuiven. Ik heb al paar clinics gevolgd en persoonlijk vind ik niet mooi om te zien dat die riemen zo dicht bij de ogen komen (je kan dat mooi zien als toeschouwer, ik erger me er telkens weer opnieuw over. Als er ijzer in de neus zit, ligt die vaster, maar ijzer vind ik nu ook weer niet ok op de neus.
    De touwkaptoom zit door de constructie mooier vast rond het hoofd en touw is erg licht, wordt ook niet vastgegespt. Ik wil die graag proberen.
    Als iemand me wil helpen hiermee, zou ik erg leuk vinden om eens te proberen maken voor m'n paard.
    Die leren kaptoom blijft prima liggen hoor als je hem goed op maakt koopt/aanmeet.
    Als je een kaptoom aan het schuiven krijgt dan zijn er weinig dingen die wel gaan blijven liggen. En die geschakelde ijzeren neusriemen kunnen met normaal gebruik niet zoveel kwaad hoor. Dat is meer persoonlijke voorkeur.

    Een paard dat iets niet kan leren iets op een ontspannen manier te accepteren "omdat dat nou eenmaal in het type zit" daar wil ik echt niet aan Dat is nog altijd gebrek van de trainer.

  7. #22

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ik overdrijf een beetje, valt best mee hoor.
    Ik heb al mailtjes gestuurd, oa equiplay, maar nog van niemand niets gehoord.
    Daarom wil ik het graag zelf maken, lijkt me erg leuk om te doen.

  8. #23

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ik vind het daarentegen wel fijn als m'n paard laat blijken wat hij leuk vindt of niet. Ik ga hem niet pesten met iets wat hij niet graag heeft, dat schept geen vertrouwen vind ik...
    Ik denk eerder dat hij gewoon is aan de touwhalster, zo is hij opgeleerd geweest en altijd mee gereden geweest en gewoon niet graag die lederen dingen rond z'n hoofd heeft. Sidepull valt ook mee, maar beste was touwhalster, sidepull heeft hij iets minder respect voor. Blijkbaar is dat zo vreemd niet, want ik lees dat meeste hier liefst met touwhalster werken. Thx voor deze info trouwens
    Eu...gebrek van trainer, mijn paard komt van ver....hij is laat ingereden en was geen makie om hem zadelmak te maken, lang hengst geweest en wellicht verleden, hij is namelijk niet geboren in België....... Ik ga nu alleen met hem de baan op, terwijl hij vroeger al op z'n achterbenen stond als hij nog maar alleen de kudde moest verlaten. Ik denk toch niet dat ik het zo slecht doe
    Ik zal Evelyne contacteren, is zij van equiplay?

  9. #24
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door chariza
    Hij is gechecked geweest hoor , op aanraden van een trainer die er persé een bit wou insteken voor dressuurwerk , maar hij was gewoon niet akkoord mijn vent
    Gewoon niet akkoord is toch dat hij het niet accepteert? Als hij het niet acccepteert is het verkeerd aangeleerd/aangeboden. Dat maakt op zich niet uit als je niet van plan bent met bit te gaan rijden, maar dat hij het neit accepteert is niet "omdat hij gewoon neit akkoord gaat", nee, dat ligt aan de trainer.

    Ik zeg nergens dat je het slecht doet met je paard, alleen dat het onzin is dat een paard niet kan wennen aan een bepaald hoofdstel. Wat niet wil zeggen dat het niet makkelijker/soepeler kan gaan met iets wat direct beter geaccepteerd wordt, maar het kán wel.

    Een paard kan ook aangeven wat hij prettig vind zonder een zeer heftige reactie, een zeer heftige reactie betekent dat er iets niet oke zit. Ieder paard geeft aan wat fijn/niet fijn is, of dat nou met een heftige of een kleine reactie is. Het is aan ons hoe het te interpreteren.

  10. #25

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Die persoon is hier nochtans bekend als 1 van de meest begripvolle trainers, ze komen van ver naar hem met de meest moeilijke paarden. Heeft ook in Spanje paarden gereden, rijdt wedstrijden met marathonkoets hij heeft enorm ervaring op allerlei vlak. Hij rijdt altijd met bit. Hij zei me dat m'n paard het bit niet aanvaarde, dat ik z'n tanden moest laten nakijken.
    Ik heb dat gedaan, wolfstand getrokken voor de zekerheid, paar maanden nadien nog eens geprobeerd, maar hij vindt een bit dus absoluut verschrikkelijk, is vreselijk druk met z'n mond!
    Een ander paard vindt dan weer bitloos iets minder fijn (misschien door de druk op de neus??), die maakt daar absoluut geen probleem van, integendeel zelfs, die is beter te rijden met een bitje.
    Zo zie je maar...

  11. #26
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Voor Equiplay kun je inderdaad contact opnemen met Eveline, Callippo op het forum.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #27

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Thx

  13. #28
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Voor freestyle/buitenrijden --> touwhalster, voor dressuur --> gewoon met bit
    Hetzelfde hier.

    Mijn merrie is overwegend RBE

    EDIT: Ik heb de rest van je topic gelezen. Ik ga mee met Fellor, mijn merrie is er ook 1 van " Alles is te veel" maar dit is prima te trainen. Mijn paard accepteerde ook geen bit (vastklemmen van kaken) maar loopt nu sterren van hemel MET bit (wel het juiste)
    Daarnaast heb ik prima gereden op een KINgekruist hoofdstel voor dressuur. Werk ik aan de hand met kaptoom en heb ik daarnaast voornamelijk mijn touwhalster.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  14. #29
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ik heb vier jaar lang geprobeerd mijn paard met een bit te rijden. Dat lijkt me lang genoeg om hem ergens aan te wennen. Allerlei soorten bitten geprobeerd, maar vanaf dag 1 gooit hij zijn tong er overheen en is hij alleen maar aan het proberen om hem uit zijn mond te werken. Je kan hem sturen en stoppen met bit, maar hij vond en vindt het niks. Dat vind ik niet meer aan ons als trainer liggen, dat leg ik toch echt bij mijn paard neer. Het is een grote uitzondering, uit alle honderden dravers die ik heb gekend is dit de enige die er zo op reageert, maar hij wil gewoon geen bit. Dan vind ik dat we na vier jaar wel mochten zeggen 'laten we het voortaan maar zonder doen'.

    Uiteraard is alle medische ellende uitgesloten, geen onder het tandvlees liggende wolfstanden, geen beschadigingen van de lagen. Wel vrij weinig ruimte in zijn mond, maar niet extreem weinig. Ik accepteer gewoon dat ik een grote uitzondering heb
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #30

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Thx Prompertje
    Ik begrijp ook niet waarom ik hem aan een bit zou MOETEN laten wennen . Ik zie nergens het voordeel van in. Ik weet zeker dat hij het zou accepteren als ik daar op een vriendelijke en zachte manier zou aan werken, maar ik hou nu eenmaal niet meer van ijzer in de mond na al wat ik in m'n jeugdjaren gezien heb in het wedstrijdmilieu....ik besefte toen zelf niet wat een bit kon aanrichten en ben wellicht ook wel eens te hard geweest. Daarom: geen bit meer als het bitloos prima en zelfs beter gaat.
    Twee jaar ben ik gewoon aan de hand gaan stappen met hem op de baan om hem aan het verkeer en dingen rondom te laten wennen, onze band is daardoor sterker geworden (sommige waarschuwden me al dat hij gevaarlijk was en hij me zou verongelukken .....) nu rij ik hem gewoon op touwhalster in de bossen. Ik ben van de overtuiging dat ook het rechtrichten op de grond heel goed is ondanks andere meningen (ik las op forums dat je enkel met bit op de rug op de juiste manier kan inwerken en grondwerk helemaal niet werkt). Vind ik larie. Duurt gewoon veel langer, maar dat maakt me niet uit.

    Ze zullen vroeger in de rennaissence ook de moeite niet gedaan hebben om zoveel jaar grondwerk in te lassen als het niet zou werken. Daarvoor gebruikten ze wellicht kaptooms mét ijzer, maar leg die maar eens op je scheenbeen, komt ook serieus door vind ik persoonlijk.
    Voor de juiste buiging hoop ik iets te kunnen bereiken door lichaamstaal gecombineerd met clickertraining. Hij heeft het heel snel door, dus ik denk dat dat eerder onze weg is dan al die dwangmiddelen. Ik wil gewoon dat hij z'n buikspieren goed gaat gebruiken, voor de rest heb ik geen dressuurambitie's.
    Daarvoor vind ik de touwkaptoom een geniale tool omdat ik al weet dat hij op touwhalster goed reageert, maar mis zo'n ringetjes op een gewone touwhalster.
    Heb al heel wat info gevonden om het zelf te maken via google.
    Alleen weet ik niet hoe je die touwtjes die eromheen gewikkeld zijn moet vastbranden, moet nog een en ander uitvogelen....


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •