Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 47

Topic: Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

  1. #1

    Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ik had m'n vraag al beetje weergegeven in de titel, maar nu ben ik eens benieuwd wat jullie favoriete optoming is om bitloos te rijden, van boscrossen tot dressuur zeg maar.

    Ben even nieuwsgierig hoe jullie rijden.
    Misschien ook interessant om te weten wat voor karakter je paard heeft, ivm temperament.



  2. #2

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Ik doe zoveel mogelijk met een touwhalster.
    heb ook een micklem. Mijn pony is zeer karakter vol, actief, een hoop looplust.

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Touwhalster; hoe simpeler, hoe beter. Ik hou van een snelle release en duidelijkheid, dus sowieso geen kingekruist. Ik rij met weinig tot zeer licht contact, en dat is met touwhalster prima te bereiken. Beide paarden die ik hier mee gereden heb zijn extravert, de één was onzeker, de ander zeer zelfverzekerd.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    57
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Ik heb nu meerdere bitloze optomingen geprobeerd van kin gekruisd, sidepull tot simpel touwhalster...ik had niet het idee dat Aselt het snapte. Van de zomer met de hulp van Katja (net aangemeld op dit forum) aan de slag gegaan met mijn simpele touwhalster van Voest. Ging harstikke goed..maar voor nu alleen in de bak en langzaam opbouwen..en nog niet op buitenrit. Ik zit op Parelli Connect en zag daar een member met haar Haf bitloos mennen...dat zou ik wel zooo graag ooit willen met Aselt. Weg met die liverpool stang! Aselt is overwegend LBE..

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Wij rijden onze LBE draverhengst met een bitloos hoofdstel, een soort sidepull maar dan met de beweeglijke riem onder de kin ipv op de neus. Dat gaat prima. Met een stang rijden we ze trouwens nooit voor de kar, altijd met een simpele gebroken trens. Het is mij een raadsel waarom het "standaard" een liverpoolstang en met oogkleppen zou moeten zijn (want kleppen gebruiken we ook nooit).
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Hier de micklem en dan op de sidepull. En alleen voor buiten en boscrossen. Ik vind voor het bakwerk een bit fijner, alhoewel het verschil steeds kleiner wordt doordat hij steeds meer opgeleid wordt
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Rambo Micklem Multibridle, gewoon als sidepull.
    Een wat snel gespannen merrie liep er goed mee. En ook mijn jonge LB-E ruin.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Voor freestyle/buitenrijden --> touwhalster, voor dressuur --> gewoon met bit

  9. #9

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Heel erg bedankt voor jullie bijdrage tot zo ver!!!
    Ik heb een hele brave, maar gevoelige ruin.
    Hij is opgeleerd met een parelli halster, maar wou voor grondwerk toch iets anders proberen,
    omdat ik dacht dat een sidepull preciezer zou sturen.
    Doordat hij gevoelig is, heb ik voor een iets bredere, gepolsterde neusriem gekozen, mooi zacht op de neus.
    Wat blijkt? Hij vindt dat helemaal niet leuk precies!!! Doe ik dan nog eens voor goed
    Terug naar het touwhalster en dat ging terug voortreffellijk!!! Niet meer schudden met het hoofd en niet meer duwen en hangen, maar vrolijk stappen en goed reageren op de hulpen.
    Nu dacht ik: misschien komt het doordat touwhalster licht is en geen druk geeft rondom de neus als er niets gevraagd wordt?
    Toch mis ik iets om grondwerk dressuur/rechtrichten aan de hand te beoefenen en zou graag iets hebben die niet strak zit op de neus als er niets gebeurt, zoals het touwhalster. Ik deed al eens een kaptoom om en dat vond hij weeral niet zo fijn als ik de neusriem aangespte.
    Ik heb kaak-en kingekruist geprobeerd, maar daar wou hij absoluut niets van weten.
    Als ik opstijg, de eerste momenten word hij wat dribbelig en toen ik zachtjes de teugels opnam verzette hij zich tegen die gekruiste ondingen rondom z'n hoofd, ik dacht zelfs dat hij de lucht zou ingaan toen ik hem tegen hield om te draven. Dit gebruik ik dus nooit meer!
    Zijn er tips om grondwerkdressuur te doen met een goede release? Ik zag deze voorbij komen:
    http://www.jossy-reynvoet.com/sites/...DSC_0160_0.JPG, maar kost 130 euro en zit wat krap bij kas helaas, mocht het weer niet goed zijn voor meneer toch jammer van m'n geld...
    Al iemand geprobeerd? Alleen jammer dat er geen sidepull ringen op zitten, of heb je genoeg aan die twee ringen vooraan als je ook eens een buitenrit wil mee maken? Ik zie dat deze toch weer vaster rond het hoofd zit, maar moet wellicht zodat de neusriem van de kaptoom niet draait bij het trekken aan de ringen en de riemen niet in de ogen gaan steken?
    Heeft iemand dit al eens proberen na maken?
    Zijn er nog adviezen voor bitloze optomingen waar hij misschien goed mee kan zijn? De micklem moet je weer vastsnoeren, dus ik vermoed dat hij dat weer niet leuk zal vinden.

  10. #10

    Re:Jullie beste bitloze optoming?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Voor freestyle/buitenrijden --> touwhalster, voor dressuur --> gewoon met bit
    Hij vindt een bit vreselijk. Ik ook

  11. #11

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Een gewone sidepull werkt bij mijn paard prima, naast het touwhalster. Volgens mij kun je via een website in NL (is dat bitloosrijden,.nl?) verschillende hoofdstellen uitproberen. Misschien is dat een idee?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  12. #12

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ze hebben daar enkel de zaken die ik al uitgeprobeerd heb.
    De touwkaptoom hebben ze zelfs niet ter beschikking.
    Ik vroeg me af of er nog andere bitloze optomingen waren.
    Vroeg me af of er ondertussen nieuwe zaken uitgevonden waren voor bitloze dressuur en misschien maakt iemand hier de touwkaptoom na voor een zachter prijsje ?

  13. #13
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Buitenrijden/boscrossen doe ik voornamelijk met een gewone sidepull, grondwerken, spelen en loswerken met een touwhalster en dressuurmatig grondwerk met een kaptoom. Werkt het fijnste voor ons .

    Het is altijd wat proberen voor je weet wat werk voor jou en je paard. Alleen buiten rijden gaat bij Cos prima met een touwhalster. In een groep is hij drukker als hij niet voorop kan (en hij is wat kleiner dus vaak wat langzamer dan grote paarden)en merk ik dan ik toch meer druk moet uitoefenen (werken we aan qua zit maar nog niet je van het) en dat vind ik niet tof met touwhalster, werkt toch wel aardig in. Vandaar vaak de sidepull met buitenrijden.

    Rechtrichten en dressuurmatig gaat bij ons wel met het touwhalster maar dan maak ik de teugels vast boven de knoopjes bij de neus, dan is de communicatie een stuk duidelijker. Toch merk ik dat het kaptoom daarbij het beste werkt.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  14. #14
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Ik vind die rijhoofdstel-constructie van de site van jossy reynvoet echt vreselijk Hij rijdt er met een hackamore aan en daarbij komt er veel druk achter oren Bij een hoofdstel zit daar dan een breed deel maar bij deze constructie komt er heel veel druk op een smal bandje.
    Die kaptoom is gewoon een touwhalster met ringetjes die zal je ook strak moeten doen om hem stabiel te houden.

    Die touwkaptoom kun je ook prima zelf maken, daar zou ik geen 130 voor neertellen

    Maar als hij echt zo heftig reageert op druk op zijn hoofd en het vastmaken van een neusriem e.d. dan denk ik eerder aan pijn in zijn kaken/tanden ergens of een friendly/confidence issue.
    Een leren kaptoom zonder ijzer die gewoon mormaal is vastgemaakt heb ik namelijk echt nog nooit een paard op zien reageren tenzij er iets mis zat.
    Daarbij; als je sidepull, touwhalster, kaptoom en kingekruist en kaakgekruist hebt geprobeerd is er verder weinig over


  15. #15

    Re:Jullie beste bitloze optoming voor buitenritten tot grondwerkdressuur?

    Hij is gechecked geweest hoor , op aanraden van een trainer die er persé een bit wou insteken voor dressuurwerk , maar hij was gewoon niet akkoord mijn vent, dus geen bit voor hem, dat heb ik beslist. Touwhalster is tot nu toe beste, dat gaat super goed.
    Hij is op alles zo gevoelig hoor, je hebt zo'n mensen maar ook zo'n paarden, bvb: hij is een nachtmerrie voor de veearts, doodsbang van een spuitje . Zo gevoelig, maar ja, 't zit een beetje in't ras heb ik gehoord. Ook op de benen is hij zo gevoelig, maar da's dan weer een voordeel .
    Sidepull verdraagt hij hoor, maar de neusriem mag niet te breed zijn want dat vind hij blijkbaar niet zo fijn, maar als hij heftig wordt op buitenritten (dan haalt hij zo'n imponerende draf naar boven, zoals gisteren toen een bende joelende kinderen ergens in het bos rondliepen en hij ze wel kon horen maar niet zien), dan wil ik graag iets dat nog iets meer inwerkt dan een gewone sidepull als het nodig is.
    De combi hack en touwhalster vind ik persoonlijk ook niet ok. Die persoon zal er wel weg mee kunnen, maar als zo iets in ondeskundige handen terecht komt of na-apers die de kunde niet bezitten...........
    Ik zou zelf niet weten hoe ik eraan moet beginnen aan die gewone touwkaptoom zonder hack (en ik vermoed dat dit de tool is die best zal werken bij hem gezien het touwhalster zo goed werkt), kan iemand me daarbij helpen? Wil er gerust voor betalen als je't me wil uitleggen!

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •