Advies gevraagd hoe het financieel te regelen!
Ik zal proberen het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen
Het ziet ernaar uit dat we (M. en ik) het land, waar we nu op staan met onze kudde van 4 (2 paarden en 2 shetjes), moeten gaan verlaten. We hebben dit land al bijna 2 jaar in bruikleen gekregen na overlijden van de eigenaar en de erfgenamen van het land willen het leeg hebben voor verkoop. Dat was ooit de deal, dus hoe onzettend jammer ook, ik kijk inmiddels om me heen naar andere mogelijkheden.
Er is een mogelijkheid die zich aanbood, maar het is ons nog onduidelijk hoe we dit eventueel kunnen organiseren en regelen. Daar zoek ik advies, tips over. Hoe we het kunnen financieel regelen? Wie heeft hier ervaringen mee?
De situatie is de volgende;
De buurvrouw van ons land heeft aangeboden dat we bij haar mogen komen staan. Het is 3 hectare, gekocht en dus eigen land, en hier heeft zij 4 paarden op staan. Ze heeft ons gevraagd omdat ze graag het werk meer wil gaan verdelen. Nu doet ze altijd alles zelf, 2 keer per dag.
Het is een mooi stuk land, deel bos, weidegrond, grote paddock en een inloopstal. Geen bak. Er zullen wel wat aanpassing moeten gaan komen omdat er 2 kuddes samengevoegd gaan worden. Lagere draadjes voor de shets, meer voederplaatsen voor de slowfeedernetten, een extra schuilstal en een poetsplaats.
Bedoeling is dat we mee gaan werken. M. en ik zullen dan de middagvoerbeurten gaan doen, zij zal de ochtenden blijven doen. Onderhoud zullen we zo veel mogelijk samen gaan doen. Al zal dat ook een beetje moeten gaan uitwijzen hoe dat zal gaan, gezien zij nu gewend is altijd alles zelf te doen. En eigenlijk wij dus ook.
Wat is dan reeel voor een maandbedrag? Want wij gaan meewerken; voeren, mesten en klein onderhoud.
Zij zal groot onderhoud betalen, zegt ze, maar wil wel bv een maandelijks bedrag van ons vragen, om zo een spaarpotje te maken voor de wei. Ik merk dat ze het moeilijk vindt te bepalen wat dit dan moet zijn en wij zelf weten het ook niet zo goed.
Voer (hooi) en water zullen we samen betalen, het gaat dus meer echt om weide-onderhoud. En daar valt bv onder inzaaien, hekken, traktor, stal.
Zij heeft altijd alles zelf gedaan, nooit eerder land gedeeld en heeft dus ook geen ervaring hiermee.
Bladwijzers