Roos: Oke ik had die nuance nog niet gezien, nu snap ik je beter! En ook wat betreft het fysieke, ik weet dat jij dat niet zou doen.Ho ho ho ho, dat bedoelde ik helemaal niet. Ik reageerde op wat Saar schreef: het zit in L4 auditie en dus heeft het nut. En mijn inziens doet mijnheer Parelli alleen ingredienten in zijn audities als ze nut hebben. Zo bedoelde ik dat.
Gilrean: Bedankt voor je antwoord!
Callippo
Nu ik er weer eens goed over nadenk, zie ik in de leadchanges in het grondwerk bij parelli eigenlijk weinig van de ingrediënten die het paard nodig heeft. Op een change of direction op de cirkel vraag je het paard vanuit een krappe bocht, met druk naar de 'verkeerde' kant, om van galop te wisselen. Eigenlijk een wonder dat die paarden dan toch nog een wissel kunnen springen (of: niet zo heel gek dat de minder getalenteerde paarden het op deze manier niet zo makkelijk doen).
Ja en dat is precies mijn vraag, of er moeten levels eerder al gewerkt worden aan meer gymnastische oefeningen? Nu weet ik dat op dit forum er wel veel een combi wordt gemaakt, maar dat is natuurlijk ook vaak niet zo.
Ja klopt, op de binnenschouder vallen ze naar binnen, en dan hupsen ze van rechtergalop in de linkergalop, vaak alleen van voor, of eerst voor en dan achter. Of overkruist. Geen mooie buiging door het lijf, of gesprongen vanuit achter. Je kan dan zeggen dat het mentaal niet goed voor elkaar is als dit gebeurd, maar kun je ook niet zorgen dat mentaal niet van slag af hoeft te komen als jij ervoor zorgt dat je paard dit lichamelijk kan uitvoeren op een goede manier?Pocalover
Als ze rechtsom galopperen dan komen ze in een rechterstelling naar binnen zodat de ribben links los zijn zo gezegd.
Dat is de vraag!Maaike
Ik kan me wel vinden in het idee dat de ingrediënten er moeten zijn om goede wissels te springen. Biedt het huidige levelsysteem daar genoeg handvaten voor inmiddels?
Ja zo heb ik het ook geleerd, eerst over een rechte lijn kunnen wisselen van renvers naar travers, eerst in stap dan in draf en dan in galop. Bij de basis sport heb je ook nog de eenvoudige wissel waar je vanuit galop eerst terug gaat naar draf een paar passen en dan weer aanspringt, dat zou ik ook eerst checken. Vanuit stap naar galop online, SBW op de cirkel, travers op de cirkel allemaal dingen die ik eerst wil voordat ik ooit een wissel 'kan ' en 'mag' vragen van mijn paard. De wissel komt bij het rechtrichten trouwens na de piaffe, dat is een verschil met de wedstrijdsport. Het hangt denk ik af van het paard wat je eerst gaat aanleren, en hoe.prachtig filmpje ooit gezien van philippe karl die vanuit galoptraver omgaat naar renvers en daarmee wisselt naar andere galop)
En dat een paard in de wei ook wissels springt, ja dat klopt maar zijn alle dressuur oefeningen niet gebaseerd op in vrijheid voorkomende elementen? Maar omdat mijn paard in de wei een piaffe laat zien ga ik dat niet met hem trainen als hij nog groen is.
Helemaal eens met Maaike, goed verwoord!Ik ben het overigens wel eens met het concept van parelli, dat er een x aantal ingrediënten voor nodig zijn maar ik vraag me sterk af in welke mate de voorbereidingen middels rechtrichtende voorbereidende arbeid erin zit om paarde er echt fysiek goed op voor te bereiden.
Bladwijzers