Toen ik in Elvira's dagboek las hoe zij een schuilstal had gebouwd, ben ik ook gaan zoeken naar materialen. Op Marktplaats kun je echt voor weinig geld een compleet bouwpakket kopen voor een carport. Het materiaal lag hier al sinds het voorjaar, maar nu de verhuurder zijn laatste hout had opgehaald, kan ik eindelijk gaan bouwen
Het wordt een 'gedoogbouwsel' (maw: zolang er niemand klaagt, blijft het staan) vandaar dat ik er niet téveel werk in wil steken met het risico dat het volgend jaar weer afgebroken moet worden.
Stap 1: uitmeten waar de palen moeten komen, daar de paalhouders in de grond slaan met (de achterkant van) een bijl (bij gebrek aan echte moker)
Stap 2: palen in de houders, aan elkaar bevestigen met balken, dakdragers daar weer op schroeven met hoekijzertjes
Checken of er genoeg afloop is, zo niet: aan 1 kant nog ff met de bijl bovenop de paal rammen
Het komt niet zo heel nauw waar de palen staan, zolang voorkant en achterkant maar op 1 lijn staan (en zelfs daarmee is wat te sjoemelen) en de afstand niet gróter is dan de lengte van je balken (kleiner is geen probleem, de balken mogen iets uitsteken voorbij de buitenste paal, zie ook links achterin)
Stap 3: 2e helft op dezelfde manier plaatsen, alle dakdragers zitten erop. Het resultaat na +- 3 uurtjes klussen, met 2 personen gaat het vast nog iets sneller, maar in je eentje is het ook prima te doen
Stap 4: verstevigingsdriehoekjes vastschroeven (, eerst voorboren, want deze schroeven zijn te dik) Hiervoor is het wel handig om 2 boormachines te hebben (mét volle accu :P ) anders blíjf je aan het wisselen.
De volgende stap is al het vastschroeven van de dakplaten en dan nog de rechter zijwand dicht maken, met winddoek of een tuinscherm bijv.
![]()
Bladwijzers