Hoi,
Mijn merrie heeft in de bak, bij stal en met wandelen een Left Brain extrovert horsenality.
Maar, als ik op buitenrit ga onder het zadel, slaat ze langzaam aan om in een Right Brain extrovert. Ook als ik eerst een half uurtje met haar bij stal ga grondwerken/rijden heeft dat geen effect, ze blijft langzaam omslaan in RBex.
Nu staan er in de do's en don'ts van een RBex dat je haar rust moet geven met patterns en zekerheid, zodat ze weet wat er gaat gebeuren en gaat nadenken, zodat ze het paniekerige gevoel loslaat.
Miljoenen overgangen kan ik wel met haar gaan rijden buiten en ik ben erg nuchter en relaxed op buitenrit, ik schrik er niet meer van als zij schrikt. Maar het is bijvoorbeeld niet mogelijk om alleen maar cirkels te rijden, op buitenrit ga je nou eenmaal gewoon rechtdoor...
Sowieso heb ik hier te maken met alleen maar landwegen, geen bos of strand o.d., dus er is altijd verkeer waar we rekening moeten houden.
Zijn hier meer mensen met een RBex op buitenrit, hoe brengen jullie je paard dichter/helemaal naar LB?
Uiteindelijk kunnen we allebei genieten van lange buitenritten, maar wat meer ontspanning zou het nog fijner maken.
Bladwijzers