Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Van LBI naar LBE op buitenrit

  1. #1
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Van LBI naar LBE op buitenrit

    Hallo,

    Mijn paardje is een typische LBI, een kenmerk voor hem is eigenlijk wel dat hij liever lui dan moe is. Al wordt hij de laatste tijd wel wat beter. De afgelopen jaren hebben wij wat minder kunnen doen doordat we veel te maken hebebn gehad met blessures waardoor rijden wat minder werd. Inmiddels heeft parelli hem weer sterker gemaakt en kunnen we weer wat meer rijden. Sinds kort staan we weer op een nieuwe stal die heerlijke uitrijmogelijkheden biedt. Voor we met de blessures zaten hebben we veel buiten gereden dat ging altijd heel relaxed aan een lang teugeltje en onder controle. We hebben op de oude stal ook wel wat buitenritten kunnen maken. Daar reden we een stuk (in stap) langs het water dat kon keurig aan een lang teugeltje. Vervolgens bij het einddoel een klein bosje met zandpaden van een paar 100 meter (vrij kort) moest ik de teugels korter nemen om ervoor te zorgen dat we niet als een ongeleid projecttiel over de paden gingen. Echt ontspannen rijden was dat niet.

    Afgelopen woensdag was het mooi weer en besloot ik alleen het bos in te gaan. Was al eerder met éénvan de meiden geweest. Toen een groot deel gestapt, dat ging heel rustig lekker met de neus over de grond en briessend. Wel het laatste stuk gedraafd en toen had hij er ook wel zin in maar ging nog wel gecontroleerd. Maar goed terug naar woensdag. Toen voelde hij best wel aan als een ongeleid projectiel, niet zo zeer stuurloos, dat ging prima maar hij was degene die het tempo wilde bepalen. Bij mij was de ontspanning ook wel ver te zoeken, ben dan toch een beetje bang de controle te verliezen (en baal er ook wel van dat het niet meer zo rustig kan als vroeger).

    Nu zit ik mij af te vragen opf een paard wat in de bak LBI is buiten zo LBE kan worden en wat verstanidg is om te doen op het moment dat hij zo is. Stap 1 zal moeten zijn dat ik hem ga vertrouwen, hij voelt niet angstig aan maar heeft er vooral zin in. Heb ook gelzen dat als je met een LBE niet het gevecht moet aangaan, ik heb dat geprobeerd en idd dat werkt niet, hij wordt boos en gaat alleen maar harder. Zou het dan verstanig zijn om mij de gang en hem het tempo te laten bepalen. Zodat hij langzaam gaat voelen dat ik hem wel weer vertrouw en hij daardoor wellicht weer wat terug gaat komen in tempo.

    Heeft iemand nog tips?

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Van LBI naar LBE op buitenrit

    Ja zelf kies ik er eerlijk gezegd buiten liever niet voor dat mijn paard het tempo bepaald, dat doe ik liever zelf, lijkt mij wel zo veilig. En als je tempo verhoogd dan zou ik dat bij voorkeur niet op terugweg naar de wei/stal doen, kan gevaarlijk zijn vooral als je soms het gevoel hebt stuurloos te zijn. Waarom niet eerst rustige rondjes in stap, pas als dat bevestigd is en dat op een lang teugeltje kan dan pas stukjes draven als de ontspanning er is, is die er niet meer dan terug naar stap.

    Waarom denk je dat hij LB-e is welke gedragingen zie je, zou hij niet rb-e kunnen zijn??

    Nog even als aanvulling:
    [quote Vervolgens bij het einddoel een klein bosje met zandpaden van een paar 100 meter (vrij kort) moest ik de teugels korter nemen om ervoor te zorgen dat we niet als een ongeleid projecttiel over de paden gingen][/quote]

    Als ik dat lees zou ik het echt niet het tempo laten bepalen, dat heeft in het verleden blijkbaar niet gewerkt, waarom zou je dat nu wel gaan doen, mooie kans om te kiezen voor nieuwe patronen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Van LBI naar LBE op buitenrit

    Bedankt voor je reactie.

    Ik heb het vermoeden dat hij LBE is omdat hij niet paniekig en kijkerig op mij overkomt en er eigenlijk alleen maar veel zin in lijkt te hebben, oortjes naar voren en kijkt lekker om zich heen en geïrriteerd raakt op het moment dat ik hem belemmer (door zelf het tempo te bepalen). Misschien eerst wel verstandig om veel rondjes in stap te doen. Dit kan wel met een los teugeltje al bepaald hij ook wel eens het tempo. Zit me net te bedenken dat ik ook wel eens clickertraining buiten zou kunnen gebruiken. Eerst voor de rondjes in stap, waarbij ik het tempo bepaal en als hij dat goed doet belonen. Hij is erg voedsel mindend. Werkt voor hem misschien wel goed.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Van LBI naar LBE op buitenrit

    Zou het een idee zijn om hem buiten wat meer aan het werk te zetten, dus bv veel overgangen rijden , stoppen, snel achterwaarts vragen en dan evt een paar pasjes draven en dan ook echt weer stoppen, zandpaden lenen zich ook prima om een beetje dressuur te rijden, wijken van links naar rechts en andersom, slalom rijden, zijwaarts, keertwending om de achterhand/voorhand dat soort dingen. En als je dan voor draf kiest(zou ik niet doen voordat er echt rust is in stap) dan zou ik een meer verzameld drafje vragen en dan maar een kort stukje en weer terug naar stap.

    Hoe ga je het stappen belonen met clickertraining, lijkt mij best lastig omdat het meer een basisgang is ipv iets wat je kort vraagt zoals bv een spaanse pas ik noem maar iets.
    Ik zou dan eerder het stoppen belonen met clickertraining zodat je zeker weet dat hij stil staat wanneer jij dat vraagt.

    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Van LBI naar LBE op buitenrit

    Allemaal goede ideeën ga ik zeker meenemen. Vraag me wel af hoe hij daarop gaat reageren omdat hij nu al best boos kan worden op het moment dat ik hem erg wil controleren (tempo in draf). Vraag me wel af of de korte stukjes draf die ik misschien ga doen wel ontspannen kunnen zijn. Kan er ook voor kiezen zolang hij ontspannen draaft (misschien een wat hoger tempo dan hij in de bak heeft omdat we nou eenmaal buiten zijn en dat voor hem wel een verschil is) te laten draven.

    Met betrekking tot de clicker ik ben van plan om de goede reactie op mijn vraag te belonen. Bijvoorbeeld het halthouden vanuit stap of een nette overgang van een (kort stukje) draf naar stap

  6. #6
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Van LBI naar LBE op buitenrit

    Heel herkenbaar. Droo is in de bak vaak LBI en buiten óf RBE óf LBE. Bij hem vrij snel te bepalen omdat hij bij RBE niet meer te controleren zou zijn en bij LBE nog wel maar dan ongeduldig wordt zeg maar. Wat bij hem het beste werkt: veel partial disengagement (dus heel licht zijwaarts en kleine stukjes zijwaarts) vragen, soms ook 180s. Elke keer als hij harder gaat dan ik wil, doe ik dat en dat werkt best goed. Wat ook goed werkt inderdaad, is hem harder vragen dan hij eigenlijk wil. Moet je buiten uiteraard wel op een stuk doen waar het geen gevaar oplevert. Een combinatie van partial disengagement, hele of halve rondjes en harder vragen dan hij eigenlijk wil werkt ook goed en houd hem ook lekker bezig Werkt trouwens, mocht ie toch RBE zijn, ook prima omdat ze er bij moeten nadenken en de eventuele adrenaline kwijt kunnen...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  7. #7
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Van LBI naar LBE op buitenrit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eline en Idaho
    Vraag me wel af hoe hij daarop gaat reageren omdat hij nu al best boos kan worden op het moment dat ik hem erg wil controleren (tempo in draf).
    Je hebt het hier over 'controleren' bij het tempo in draf. Hoe doe je dat precies? Hou je hem in? Of vraag je steeds trager met contact en laat je de teugel dan weer los. Daar is wel een groot verschil tussen in hoe dat aanvoelt voor een paard.
    En ik vind wel dat er een groot verschil is tussen vragen stellen aan je paard om de energie die hij heeft een beetje te sturen en die energie juist willen inhouden. Hij heeft er zin in zeg je, hij heeft energie. Dan vind ik het een héél goede tip om hem wat aan het werk te zetten. Laat hem maar iets doen met die energie, en dan wil hij daarna misschien wel graag een beetje rustiger lopen
    Take the time it takes, so it takes less time.

  8. #8
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Van LBI naar LBE op buitenrit

    @Linda bedankt voor de tip over partial disengagement, dat heb ik net in de bak geprobeerd en dat pakt hij goed op dus daar kan ik wellicht buiten ook wat mee.

    @Marie ik probeer het tempo te controleren door hem steeds in te houden (besef me nu erg goed dat dit niet werkt) Misschien kan ik het met behulp van partial disengagement wat meer onder controle krijgen.

    Ik heb nu een aantal uiteenlopende tips, ga er snel mee aan de slag.

    Dank jullie wel allemaal

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •