Ten eerste is dat de reden niet waarom hier water wordt gegeven als een doel in de training. Het gaat hier immers niet om het water an sich als dorstlesser, maar om het water als beloning voor gedane dienst. Dáár gaat het om. Het gaat hier gewoon om een jong dier, die net verhuisd is. Niks geks mee aan de hand. Het feit dat het paard gaat denken van "zo slecht zijn de mensen niet" is al helemaal niet aan de orde, het gaat er hier om dat het paard het juiste gedrag laat zien aan de baas vóórdat het mag drinken. Dan zou ik als paard eerder het tegenovergestelde van gaan denken . En idd, we hoeven het niet eens te zijn, maar we moeten dan wel zeker weten dat we het over hetzelfde hebben.Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
Ik zal proberen het te verduidelijken, fijn dat je je vragen stelt, het is op “papier” best lastig om dingen juist te verwoorden.
Dat kan, maar ik heb uitgelegd dat dit een voor mij nieuwe techniek is voor dit doel en heb dus geen ander voorbeeld dan het jouwe!Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
Als ik had geweten dat dat het geval was, dan had ik dat zeker kunnen doen. Maar nogmaals, deze techniek is me alszodanig echt niet bekend. En water als motivator, dat vind ik zo mogelijk nog erger k]Ik vind namelijk nu dat je aannames maakt en voel dat toch de neiging om die recht te zetten. Je maakt de aanname dat een paard al in handen in geweest en daar haal je bewijzen uit mijn dagboek bij, terwijl in mijn dagboek ook staat beschreven dat er wel eens wat met haar is gedaan maar niet in de zin van leiden aan een halster. En die aannames of voorbeelden hoeven er helemaal niet in als je een hele brede discussie wil beginnen. [/quote]Die voorbeelden (bewijzen ) kwamen er pas bij toen je zei dat dat niet waar was. Toen heb ik laten zien dat ik dat niet heb aangenomen, maar dat dat gewoon in je dagboek staat. Een paard komt toch niet uit zichzelf een paar keer in een trailer? Maar goed, jij weet zelf het beste wat je ermee hebt bedoeld, ik lees de teksten en dat is per definitie dan altijd een aanname ja. [quote=alytuiere]Verder: Ik laat paarden eigenlijk altijd 'iets doen' voordat ze wat krijgen. Ik wacht op het goede antwoord tot ik even pauze/beloning geef in de training. Ze moeten van mij netjes op een afstand wachten tot ik klaar en aan de kant ben voordat ze bij het water of hooi mogen. Als ze mij naar een waterbak sleuren of door een hek willen beuken laat ik eerst duidelijk worden dat dat niet de bedoeling is. Ik voorzag met Birket sowieso wat issues met wijken voor druk, dus ik ben haar dat eerst uit gaan leggen voordat ik met water of zelfs hooi aan kwam zetten. Ik denk dat het vervelender voor haar was geweest (en dat ze dan meer negatieve associaties bij mij en vooral de stick had gehad) als ik gewoon met dat water en hooi in de weer was gegaan en haar meerdere malen een f]Een paard leren dat het respect moet hebben voor jou ruimte, is iets wat je handigerwijs níet doet terwijl je tussen je paard en het hooi in staat. Of tussen het paard en de waterbak.Oorspronkelijk Geplaatst door alytuiere
Je hebt blijkbaar de neiging om dingen recht te zetten, ik heb juist geprobeerd het te hebben over dit onderwerp zónder jou persoonlijk “aan te vallen”. Als dat nu nog niet duidelijk is, dan weet ik het niet meer. Jij moet vooral blijven doen wat je denkt dat goed is. Maar accepteer ook dat er mensen zijn die daar anders over denken. Net als met de join up van Mony Roberts: sommige technieken zijn in de handen van mensen die het op het verkeerde moment gebruiken echt niet paardvriendelijk te noemen.Ik vind het gewoon sneu als ik lees dat een jonge merrie op deze manier zijn eerste dagen bij een nieuwe baas in het diepe wordt gegooid. Als dan blijkt dat dat volgens een systeem gaat, dan wil ik weten hoe dat zit. En helaas....ik heb nog steeds geen argumenten gelezen dat dit voor jonge dieren een goeie manier is om ze calm, connected en responsive te krijgen, en dat was de reden waarom je hiermee begon.
Ik begrijp ook, dat je erg blij met je paard bent, er goed voor wilt zorgen en je juist bewust je keuzes maakt. Het feit dat je een dagboek bijhoudt maakt je ook (en dat geldt voor iedereen die een dagboekje bijhoudt) kwetsbaar voor kritische kanttekeningen. Vandaar een apart topic, buiten je dagboek en zonder namen. Omdat het me niet gaat om jóu, maar om de methode.
Bladwijzers