Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: maat bepalen deken en achterbeen sluiting?

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

maat bepalen deken en achterbeen sluiting?

De titel zegt het al.
    Ik ben voor onze twee oudste dames passende dekens aan het zoeken.
    We hadden twee oude Rhino's opgestuurd gekregen maat 6.6. Die bleken echt wel te groot en dan voornamelijk rond de hals.
    Nu twee nieuwe Protack turnout 6.0 en 6.3 gekocht om te kunnen passen. Ik vind ze nog steeds (te?) wijd om de hals. En de 6.0 was echt te kort: halve achterbeen niet bedekt. 6.3 was dus ook te wijd voor en achter wat beter wat betreft lengte.
    Denk dat ik dan toch voor de lengte kies en er voor misschien wat probeer in te nemen.
    Loribro paste wel de 6.6.

Nu vroeg ik me ook af hoe en hoe strak die riempjes bij de achterbenen moeten. Ik heb al wel filmpjes gevonden met algemene tips voor het opdoen van een deken. Maar geen van allen laten ze zien hoe nou precies die achterriempjes zitten.
    Ik ben bang dat als ze te vast zitten, dat het kan schuren aan de binnenkant van het been. Maar als ze te los zitten, dat ze er in verstrikt kunnen raken tijdens het liggen.

Dit is de 6.0 je ziet het op deze foto niet zo goed, maar ik kon 'm een heel eind van de hals afhalen, zo ruim zit het. Maar achter dus te kort.

Loribro is wat groter en de 6.3 past perfect om zijn brede borst. Zelfs de 6.6 was hem niet te groot.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:maat bepalen deken en achterbeen sluiting?

Ik doe ze redelijk los maar haal ze wel door elkaar heen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Heb je misschien een foto (van onder het paard?)

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik doealleen een deken op als het veel regent. Hij staat momenteel zonder, wordt een beetje lastig.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik heb liever 1 touwtje achter dat onder de staart door gaat, dan die beensingels. Idd vanwege achterbenen die erin kunnen haken en omdat het veel makkelijker is met op/af doen (dat touwtje hoeft dan niet los). Riempjes eraf en een touwtje (of 1 riempje) tussen de 2 achterste ringetjes. Voorkomt het opwaaien aan de achterkant ook prima.

Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier altijd horsewaredekens, die hebben niet van die beensingels. Maar vroeger deed ik die idd ook gekruist en wel aansluitend om erin verstrikt raken te voorkomen.
    Maar ben blij dat ze bij Horsewaredekens niet nodig zijn en gewoon met een staartriempje voldoende.

Qua pasvorm dekens kan merk van een deken ook veel verschil maken.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ja Dyonne, ik had ook al de indruk dat de Rhino langer valt dan de Protack.
    Evi, ik had inderdaad ook al gedacht om gewoon één riempje onder de staart door te doen tegen opwaaien, of helemaal geen riempje achter.

De dekens gaan hier voorlopig alleen op als het echt koud gaat waaien en in combinatie met regen/sneeuw. vandaag was het pasdag, zodat ik weet welke deken ik eventueel moet ruilen.
    Misschien bij Jewel iets sneller dan bij Candy en Loribro. Jewel is namelijk echt geribd en stopt al haar energie in warm blijven in plaats van in vetjes kweken waardoor ze warm zou kunnen blijven.
    Loribro staat alleen te rillen als het heel lang achter elkaar regent en er komt koude wind bij.
    Aangezien we hier een zeer nauwkeurige meteo ontvangen, hoop ik dan voor de regen hem een deken op te doen. Maar niet de hele winter aan één stuk door.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Helemaal zonder touwtje aan de achterkant is niet heel handig in de wind, omdat de deken dan kan opwaaien en vervolgens aan de voorkant eraf kan, of paard blijft er half in hangen (1x meegemaakt, was niet goed voor de deken ).
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Hier ook Horseware dekens zonder bilriemen, wat een ondingen vind ik dat. Lijkt me ook totaal niet comfortabel voor het paard bij het liggen. Het staartriempje is inderdaad wel nodig voor het opwaaien, maar ook dat heb ik niet al te strak. Beyond heeft er in het verleden wel een paar kapot gebokt, toen er nog van die klipjes aan zaten, die waren niet tegen Beyondbokken bestand . Beyond is 1.58 hoog, flink bespierd en heeft maat 6.3. Danny was 1.52, ook flink bespierd aan de hals maar met een korte rug en die had maat 6.0. Als ik op de gegevens van de ruitersportzaken af had moeten gaan qua maat had ik met te kleine dekens gezeten.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

HAha Beyondbokkensprongen zullen die twee oudjes van ons niet meer maken. Het zal eerder problemen kunnen geven met wind of als ze gaan liggen.
    Ze liggen altijd met van die opgetrokken achterbenen. Ik zie dat dan al verstrikt raken in een buiksingel...

In een buiksingel zal niet gauw gebeuren, die doe je toch redelijk strak langs de buik lijkt me. Verder ben ik ook meer van de staartriem dan van de bilkoorden. Veel makkelijker en veiliger. Wel noodzakelijk inderdaad, in verband met opwaaien. Bij Pias zijn trouwens ook veel dekens te wijd bij de hals. Veel dekens zijn toch meer gemaakt op wat bredere paarden. Een deken met halve hals wil dan nog wel eens beter passen, al ben ik zelf ook erg blij met de Bucas.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ook hier gebruik ik alleen een riempje achter de billen langs.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Altijd een riempje gebruiken hoor, bij één van m'n paarden was dat een keer geknapt, en toen had de wind de deken opgewaaid, naar voren geschoven en die hing over d'r hoofd heen. Ze kong geen kant meer op.
    De beensingels kan je zo vast maken dat die van de linkerzijkant naar het rechterachter haakje loopt. De rechter sla je daar één keer omheen en gaat dan naar de linkerachterkant. Gekruist dus. Dan hangen ze tijdens het lopen in het midden tússen de benen.
    Dat een paard in de kruissingels blijft steken...heb ik nog nooit meegemaakt, die moeten ook niet te los.
    Wat betreft wat meer ruimte in de hals, het ene merk sluit beter aan dan het andere. Over het algemeen staan paarden als het waait en regent met hun kont naar de regen en hun hoofd laag. Dan is het wel fijn als daar ruimte voor is?
    Wat ik bij de Rambo's dan weer erg fijn vindt: die hebben een lusje voor de staart in de staartflap. Detail . Ook het systeem van Horseware met de verschillende liners die je eronder kan doen: Okéé, ze kosten wat, maar dan héb je ook wat .

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Even gekopieerd uit mijn dagboek:
    Gisteren avond nog gecontroleerd. Alles lag prima.
    Vanmorgen zag Freek op afstand tijdens het uitlaten van de honden ook dat alles recht zat.
    Net even naar boven geweest en meteen fototoestel mee genomen.
    De grond is bevroren, maar ze zoeken nog steeds grassprietjes.
    De dekens lagen goed. Even foto's gemaakt van de achterriempjes en tijdens lopen, stilstaan en eten.
    Ik denk dat ze niet gelegen hebben, want alles zag er schoon uit. Ze voelen lekker warm onder de deken zonder zweet, dus ik denk dat het ze wel goed doet.
    Vraag me alleen af of ze geen schuurplekken gaan krijgen van die achterriempjes. Vooral Candy neemt reuze passen en dan staat iedere keer dat elastiek strak tegen haar been.

foto ingezoomd vanuit de stal, helemaal naar de bovenste rand van de onderste wei.

achterriempjes Jewel.

achterriempje Candy in stilstand.

achterriempje Candy in walk.

bemoeiende oom Loribro met petekind Alegria.

even proberen mijn lens te laten beslaan.

Jewel etend.

nog een keer. Ik zien wat plekken om in de gaten te houden, als de deken langer op blijft.
    Ik denk dat alles zo wel goed ligt. Nog even wat vogelen hoe strak het aan de voorkant dicht moet. Bij Jewel lijkt het wat schuurplekjes op te kunnen leveren bij haar hals. Bij Candy zag het er niet uit alsof de deken haren verschoven had..
    En ik vraag me af hoe de officiele riempjes achter vast moeten. Nu heb ik de elastische banden met twee klipjes van de andere Rhino dekens gebruikt.
    Degene die erbij zitten zijn niet elastische banden, met maar aan één kant een clipje. Aan de andere kant een lusje. Maar ik zie niet hoe die lang genoeg moeten zijn om ergens doorheen te halen en dan weer terug te komen tot het clipje om vast te maken. En een knoop leggen lijkt me niet fijn zitten tegen hun been.

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Oja, om alleen één riempje onder de staart te doen, zal ik eerst de ringetjes moeten verzetten. Die zitten nu vrij laag aan de deken en ik denk dat die dan niet ver onder de staart inzet moeten zitten.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten