Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: Hoe aarsmaden behandelen?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Hoe aarsmaden behandelen?

Gezien het taps toelopende staartje denk ik vrijwel zeker aarsmaden. Spoelwormen heten zo omdat ze spoelvormig zijn, in het midden dikker en dan wat stomper aan beide uiteinden.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik denk ook dat het aarsmaden zijn. Aarsmaden jeuken heel erg. Quando schuurden zijn staart ook stuk. Heeft jou pony jeuk? Bij mensen (als je er natuurlijk last van heb) zitten de aarsmaden volgens mij ook onder de huid. Ik denk dat schoonmaken niet voldoende help en dat ontwormen met een pasta echt nodig is?

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Laura, aarsmaden zitten niet onder de huid maar in de endeldarm. De combinatie met ontwormen is waarschijnlijk het meest effectief, maar als je langdurig en zeer regelmatig alleen je paarden schoonmaakt verminder je wel enorm de infectiedruk omdat je dan een groot deel van de eieren uit de cyclus haalt. Maar dan moet je het wel lang volhouden denk ik.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Misschien dat dit nog iets toevoegt: aarsmaden lijken op taugé.

(Ik hoop niet dat je dat vanavond wilde gaan eten...)

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Een kennis van mij heeft geďnformeerd van Den Hoek hoe de paarden te behandelen. Dat advies heeft toen goed geholpen. Ik had het ergens op geschreven maar kan het niet meer terug vinden. Dus mijn advies zou zijn, ook even bij hun informeren. Zij gebruiken tenslotte ook (voornamelijk) natuurlijke middelen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Een kennis van mij heeft geďnformeerd van Den Hoek hoe de paarden te behandelen. Dat advies heeft toen goed geholpen. Ik had het ergens op geschreven maar kan het niet meer terug vinden. Dus mijn advies zou zijn, ook even bij hun informeren. Zij gebruiken tenslotte ook (voornamelijk) natuurlijke middelen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Als je kijkt naar de grootte, dan zijn het aarsmaden. Ze hoeven er niet levend uit te komen hoor , maar een spoelworm komt er sowieso nooit levend uit. Bij spoelwormen komen er ook niet zo makkelijk uit (die moeten uit de dunne darm komen) en dus zeker niet in grote getalen. Daarbij is de kans op spoelwormen bij een paard van boven de vier ongeveer nihil

Als je elke dag de anus schoonmaakt, dan doorbreek je de cyclus. Er kunnen er dus niet meer bijkomen. Daarnaast zal de jeuk verminderen. Een keertje pyrantel erin en de volwassen wormen zijn ook dood.

www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké, toch aarsmaden dus. Gelukkig! Ik maakte me al bezorgd, want spoelwormen zou eigenlijk niet moeten kunnen bij mijn paarden van 18 en 19, die op mijn eigen wei staan, welke elke dag uitgemest wordt. Bovendien krijgen ze 4 x per jaar een kuur met Verm-X dus het zou zorgelijk zijn als ze dan toch nog spoelwormen hadden.

Nou dan ga ik toch maar een kuurtje Pyrantel geven; aangezien ze dus al 2 jaar regelmatig met kruiden behandeld worden en dat dus niet geholpen heeft om deze explosie te voorkomen...

Ik zie alleen helemaal niks rondom de anus dus of het dan zin heeft om het daar schoon te maken...??? Want ik begreep dat de eitjes toch duidelijk zichtbaar zouden moeten zijn én dat de paarden jeuk moeten hebben. Jeuk hebben ze niet. Menglöd afgelopen zomer wel, maar toen zag ik ook niks raars rond de anus...

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Wat ik me nu eigenlijk afvraag. Hoe raken paarden herbesmet van aarsmaden. Want als die eitjes leggen rond de anus likken ze die niet zomaar op bij het krabben? Bij mensen gaat het ook via beddengoed e.d. maar dat is bij paarden ook niet. Eventueel via dekens bij paarden dan misschien maar die gebruik jij niet toch Marja? Vroeg ik me opeens af

Edit; internet is my friend natuurlijk. De eitjes vallen er dus blijkbaar vanaf. Waarom zouden deze aarsmaden dan plakkerige eitjes leggen als ze net zo goed de eitjes met de mest mee naar buiten kunnen laten duwen?
    Ik snpa wel opeens waarom dagelijks uitmesten minder goed helpt tegen aarsmaden. Bedankt Marja, weer wat geleerd

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Graag gedaan hoor.
    En idd, ik gebruik geen dekens, alleen in de zomer vliegendekens met rijden.
    Ik blijf het alleen gek vinden dat ik nooit eitjes gezien heb. Maar vanaf nu ga ik maar eens vaker anus-staren.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Eind december heb ik de paarden met Pyrantel behandeld en er kwamen toen veel wormen vanaf.
    Daarna ben ik begonnen met het dagelijks schoonmaken van de anus/staartwortel.

Toch heeft Atli nog steeds jeuk en vond ik de afgelopen dagen weer wat wormen in de mest.
    Ze zijn dus nog niet weg, danwel weer terug, ondanks mijn maatregelen.
    Hardnekkig dingen, die aarsmaden!
    Ik weet nu even niet wat te doen.
    Weer Pyrantel erin, omdat dat in eerste instantie wel veel wormen liet afkomen? En moet ik dat dan met bepaalde intervallen herhalen om de hele cyclus te doorbreken ofzo?

De DA die hier vorige week was (toen ik nog geen nieuwe wormen had gezien, en Atli alleen wat jeuk had), was hoogst verbaasd dat ik Pyrantel had gegeven; ik had ivermectine moeten geven in december, vanwege de horzellarven (maar we hebben hier helemaal geen horzels gehad deze zomer)...
    Nu weet ik het dus ff niet meer. Ik geef het liefste zo min mogelijk chemische zooi, maar ja, als het moet, dan moet het. Die jeuk is ook niks zo...

Nog nooit gezien,

Ik zou dan alsnog een goeie wormspuit geven. En dan kijken of het beter wordt.

Jij doet zelf wormen checken toch ?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja ze hebben in december dus al een spuit gehad Marjo, op advies van Sanne. Dus dat was dan vast wel een goeie spuit.

Ik doe inderdaad zelf mestonderzoek, maar de eitjes van aarsmaden vind je niet in de mest.

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Zomaar een ideetje: voorzichtig met een stukje transparant plakband langs de haren gaan, dubbelvouwen en onder de microscoop bekijken? Mogelijk zie je de eitjes dan wel?

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

Pyrantel werkt goed tegen Aarsmaden !! Succes !!

Bladwijzers

Forum Rechten