Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 44 van de 44

Topic: Hoe aarsmaden behandelen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Hoe aarsmaden behandelen?

Dat heb ik al een keer gedaan, maar toen zag ik dus helemaal niks...
    Maar dat maakt ook niet zoveel uit denk ik; ik zag van de week wormen in de mest, dezelfde als in december, dezelfde ook als die er héél veel afkwamen na het ontwormen, én Atli heeft jeuk aan zijn staart... dus ik denk niet dat ik over de diagnose nog hoef te twijfelen.

Inmiddels heb ik al heel wat afgegoogled maar er is weinig te vinden over wat nu écht helpt bij een aarsmadenbesmetting... Ik lees vooral ook veel verhalen van paarden bij wie het maar niet weg wil gaan, ondanks regelmatige wormenspuiten...

Ik denk overigens dat het bij Atli zo blijft spelen omdat zijn immuunsysteem niet goed werkt/het al zwaar heeft; hij heeft namelijk al een tijdje gebitsproblemen (EOTRH). (Hiervoor wil ik binnenkort naar de kliniek gaan, er moeten mogeljk een aantal tanden uit...)
    Menglöd lijkt geen last te hebben van de aarsmaden (maar voor de zekerheid maak ik haar ook dagelijks schoon).

Maar goed, nu actie: ik probeer nu om contact te krijgen met Den Hoek en ik wacht nu op een telefoontje van ze...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Pyrantel heb ik in december al gegeven Ginny maar de problemen zijn dus nog niet over, danwel alweer heel snel teruggekomen!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Eind december heb ik de paarden met Pyrantel behandeld en er kwamen toen veel wormen vanaf.
    Daarna ben ik begonnen met het dagelijks schoonmaken van de anus/staartwortel.

Toch heeft Atli nog steeds jeuk en vond ik de afgelopen dagen weer wat wormen in de mest.
    Ze zijn dus nog niet weg, danwel weer terug, ondanks mijn maatregelen.
    Hardnekkig dingen, die aarsmaden!
    Ik weet nu even niet wat te doen.
    Weer Pyrantel erin, omdat dat in eerste instantie wel veel wormen liet afkomen? En moet ik dat dan met bepaalde intervallen herhalen om de hele cyclus te doorbreken ofzo?

De DA die hier vorige week was (toen ik nog geen nieuwe wormen had gezien, en Atli alleen wat jeuk had), was hoogst verbaasd dat ik Pyrantel had gegeven; ik had ivermectine moeten geven in december, vanwege de horzellarven (maar we hebben hier helemaal geen horzels gehad deze zomer)...
    Nu weet ik het dus ff niet meer. Ik geef het liefste zo min mogelijk chemische zooi, maar ja, als het moet, dan moet het. Die jeuk is ook niks zo...
    Ivermectine geef je in het najaar tegen bloedworm en ev. tegen horzels, maar jij hebt toch specifiek ontwormd voor de aarsmaden? Dan is pyrantel het aangewezen middel. Als er veel wormen af zijn gekomen en nu weer (zonder ontwormen) dan zou ik zeker nog een keer pyrantel geven. Ik snap je bezwaar tegen al die chemische zooi, maar behalve goed schoonmaken (wat je nu al doet) en ontwormen, kan je niet meer doen. Aarsmaden zijn ontzettend hardnekkig. De eitjes plakken overal aan vast als ze schuren.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat probeerde ik mijn DA ook bij te brengen: dat ik hier geen enkel horzeleitje heb gezien en dat ik daarom dus pyrantel heb gegeven, omdat dat beter zou zijn bij aarsmaden.
    Om de één of andere reden is deze DA er volledig van overtuigd dat ik mijn paarden een aantal keer per jaar standaard chemisch moet ontwormen. Van Verm-X wilde ze niks weten. Wat ik best gek vind, want ze is tevens homeopaat en chiropractor, dus ik had een ruimere blik verwacht...

Maar goed, als er nu dus weer Pyrantel in moet, dan doe ik dat maar want zo is het ook niks.
    Moet ik het dan om de zoveel tijd herhalen (en hoe vaak dan), om te zorgen dat ik de cyclus goed doorbreek?

Weet je ook hoe lang de eitjes op bv. staldeuren enzo kunnen overleven?

En zou ik Menglöd dan ook mee moeten ontwormen? Zij heeft geen jeuk, maar ik weet niet zeker in wiens mest ik de wormen heb aangetroffen....

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Ik lees dit topic af en toe door. Ik heb afgelopen jaar een wetenschappelijk review geschreven over wormen, ontwormingsmiddelen bij paarden. Wat betreft aarsmaden daar ben ik niet specifiek op in gegaan. Maar wat betreft overleving, het verbaast je hoelang wormen en andere parasieten buiten de host kunnen overleven. Dit kan soms wel is langer dan jaar zijn. En helemaal dit jaar. Door dat er amper vorst is geweest hebben dieren makkelijk kunnen overleven.

En heb je 2 paarden, is toch wel advies om beide te ontwormen ook al heb je geen symptomen.
    Het advies qua ontwormingsmiddel pyrantal en ivermectine, maar er zijn ook nu nieuwe soorten die nog beter zijn maar lastig te verkrijgen. Het kan namelijk bij beide ontwormingsmiddelen voorkomen dat er resistentie is, maar ik acht die kans klein omdat Marja jij niet vaak deze middelen heb gebruikt begrijp ik. En advies is wel om 2 keer te ontwormen met 6 tot 8 weken, en zorg dat je de mest uit weides haalt en op tijd verweid zodat je herbesmetting voorkomt. en nog 1 ding, je vindt altijd eigenlijk wel iets wormen, een paard krijg je niet voor 100% vrij. Want ze zijn deels ook nodig in de darmflora.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Loesjevos

En heb je 2 paarden, is toch wel advies om beide te ontwormen ook al heb je geen symptomen.
    Dit staat zó haaks op het huidige advies. Nl een kuur geven op maat. Diegene die besmet is, ontworm je. De ander niet.

Aangemeld
    Aug 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Loesjevos

Dit staat zó haaks op het huidige advies. Nl een kuur geven op maat. Diegene die besmet is, ontworm je. De ander niet.
    Het beste is ook ontwormen op maat, mestonderzoek helpt daar al in, alleen uit onderzoek blijkt dat de kans dat ander paard besmet is als ze continu bij elkaar leven meer dan 75% is (alleen vind je dat niet gelijk met mestonderzoek). Dus in dit geval als je de 2 paarden altijd bij elkaar hebt, dat beter is om beide te ontwormen. Vooral met aarsmaden familie van de Oxyuridae is bekend uit literatuur dat het zich heel makkelijk verspreid.

P.s. ik doe nu veel onderzoek in literatuur op dit onderwerp en waarschijnlijk straks ook een thesis. Het blijft lastig wat het beste is, zelf voorstander van op maat ontwormen, alleen dat is eigenlijk meer als preventie. En als je regelmatig controleert. Maar wat ik begrijp van Marja is dat de aarsmaden besmetting nu toch al langere tijd speelt. Dan moet je vaak toch iets rigoreuzer te werk.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Daar zou je ook tegenin kunnen brengen dat het enige wat je kunt doen met wormen is de besmettingsdruk laag houden, helemaal raak je ze toch niet kwijt. En zolang Atli vrij vatbaar blijft zal ie er bij gelegenheid toch weer last van krijgen waarschijnlijk. Als Menglod ze ook heeft dan breng je de infectiedruk wel omlaag natuurlijk door hem ook te ontwormen. Vervelend dat je niet weet van wie nou eigenlijk de mest met wormen was. Misschien toch een reden om ze allebei een keer te ontwormen, of zoals eerder gesuggereerd twee keer achter elkaar met 6-8 weken ertussen?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Aug 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Daar zou je ook tegenin kunnen brengen dat het enige wat je kunt doen met wormen is de besmettingsdruk laag houden, helemaal raak je ze toch niet kwijt. En zolang Atli vrij vatbaar blijft zal ie er bij gelegenheid toch weer last van krijgen waarschijnlijk. Als Menglod ze ook heeft dan breng je de infectiedruk wel omlaag natuurlijk door hem ook te ontwormen. Vervelend dat je niet weet van wie nou eigenlijk de mest met wormen was. Misschien toch een reden om ze allebei een keer te ontwormen, of zoals eerder gesuggereerd twee keer achter elkaar met 6-8 weken ertussen?
    Hier heb je zeker een punt, dat is ook wat ontwormen is de besmettingsdruk omlaag brengen, bij lage besmettingsnormen ondervinden die dieren of zelfs wij mensen geen last, maar wanneer deze boven bepaalde drempelwaarde komt dan wel.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb in december Menglöd ook mee ontwormd. Daarna kwamen er heel veel wormen in de mest mee naar buiten en dat was vast niet allemaal alleen in Atli's mest, want ik denk dat wel driekwart van de mesthopen toen wormen liet zien.
    Menglöd heeft alleen geen zichtbare last van de aarsmaden.
    Maar als het inderdaad zo besmettelijk is, kan ik haar nu dus ook maar beter ook weer ontwormen zodat zij Atli niet meer kan besmetten.

Wat ik dan nog wel graag heel zeker wil weten, is of de interval van 6-8 weken ook klopt bij de aarsmaden, zodat ik de levenscyclus effectief onderbreek.
    Nog ff zoeken of ik dat ergen kan achterhalen.

Aangemeld
    Aug 2009

Uhm ik heb het even in mijn boek essentials of veterinary parasitology opgezocht. Je kan zelf ook stukje nalezen, boek is gedeeltelijk digitaal: http://books.google.nl/books?id=8jZ_...ecycle&f=false

Pagina 51, pinworms

Uit studies blijkt dat de vrouwtjes wormen 5 tot 13 weken overleven en de mannetjes 7, denk dat daar dan het herhalen van de ontworming inzit.

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    10

Dood dat middel alleen de wormen, of ook de eitjes?
    Bij kinderen die hier last van hebben moeten ze na 2 weken herhalen, omdat dan de eitjes die er nog zaten uit gekomen zijn. Dat doodt dus alleen de wormen zelf, gaat niet de eitjes tegen. Ik weet niet hoe dat bij dat middel van jou is Marja?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat weet ik niet Yo-Rien, dat moet ik idd nog uitzoeken.
    Misschien staat het wel in de link die Marloes hierboven geeft??? (Waarvoor dank!)

Het lukt me nu even niet om het door te lezen/verder op onderzoek uit te gaan.
    Ik zit even vol met andere zaken...
    In elk geval is de Pyrantel onderweg en heb ik nu dus op zijn minst 2 weken de tijd om uit te zoeken wanneer de volgende spuit erin moet...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou, inmiddels weer wat meer gelezen en ik denk dat ik gewoon het schema van de Pyrantel aan moet houden en dat is om de 6 weken. En ondertussen maar goed die konten schoonhouden (ook al zie ik daar geen eitjes).

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten