Dat vindt Roman ook erg moeilijk, alleen de voorhand verplaatsen. Vandaag heb ik dat nog geoefend. Bij Roman helpt het om lichte druk op de voorhand te geven, dan kijken wat hij doet. Verzet hij alleen zijn voorhand, super: belonen!! (Bij mij is dat met stem en een worteltje). Beweegt hij ook zijn achterhand dan zeg ik heel rustig nee, wacht tot hij weer stilstaat en probeer het opnieuw. Na dit vandaag een aantal keer gedaan te hebben, lukte het. Maar geef ik ook maar iets teveel druk of beloon ik te snel met mijn stem (uit enthousiasme), dan gaat de achterhand mee en cirkelt hij zijwaarts om me heen. Ik moet echt heel veel rust bewaren en hem tijd geven na te denken. Ik weet niet of je hier iets aan hebt, misschien heeft iemand anders betere tips?
Ik heb vandaag ook voor het eerst lead by leg gedaan. Roman moest even nadenken wat ik nu van hem wilde. Hij tilde zijn been keurig op, maar zette het in eerste instantie op dezelfde plaats neer. Door een klein beetje meer druk op het touw naar voren te leggen, lukte het me zijn been een stukje naar voren te verplaatsen. Uitgebreid beloond. Nog een paar keer gedaan en al snel begreep hij wat de bedoeling was. Leuke afwisseling van porcupine vind ik!
Bladwijzers