Nu na enkele maanden in gebruik wil ik toch graag mijn beste aankoop sinds tijden (voor paard, maar ook voor de mens) met jullie delen. Ook omdat ik weet dat sommige van jullie met hetzelde "probleem" zitten.
Vanwege werk kunnen wij maar 2x per dag hooi voeren en ook niet onbeperkt vanwege ontploffingsgevaar van Ryan. Verre van ideaal dus. Onze paarden staan in een PP en krijgen een paar uur per dag gras en verder hooi. Diverse slowfeeders uitgeprobeerd maar uiteindedelijk toch niet tevreden met de resultaten.
Al wat uitzoekwerk gedaan van tevoren en uiteindelijk op de Equitana een Powerraufe (jaja duitse gründlichkeit) gekocht.
Korte uileg: het is een hooiruif waar je aan de bovenkant ongeveer 30 kilo hooi in kan doen en die dan meerdere keren (tot 48x per dag) open en weer dicht kan laten gaan. Op dit moment laten wij de ruif om de 4 uur open gaan.
Nu enkele maanden later zie ik enkel positieve resultaten, de sloop pogingen van Ryan heeft de ruif doorstaan, paarden zijn minder onrustig, minder hooi verspilling, minder werk.
De paarden eten wel in een niet natuurlijk houding, scheef uit de ruif, maar als ik zie hoe ze soms onder de draadjes van het PP gras staan te eten dan nemen we dat op de koop toe.
Hier een filmpje van de eerste keer dat de ruif opengaat. ( ik heb ernu een mat onderliggen voor het knoeien)
Een half uurtje later.
Bladwijzers