Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: droge huid en voeding

droge huid en voeding

Drie weken geleden ben ik met mijn paard verhuisd en staat hij ipv in een semi buitenstal in een binnenbox. (de nieuwe stal heeft geen buitenboxen) Ook is zijn voer van kuil naar hooi gegaan.

Nu heeft hij al jaren een kaal achterbeen daar waar hij ooit exceem (?ik weet niet veel over zijn verleden)gehad heeft. De exceem is wel verdwenen maar de huid is nooit echt meer met haar begroeid geraakt. Tot nu toe heeft hij nooit last gehad van dit kale been tot nu dus. Eerst werd de huid van zwart naar roze gekleurd en ontstonden er meer schilfers. Dat heb ik met calendula creme ingesmeerd. Sinds een dag of 10 begon hij ook schilfers op zijn wel met haar begroeide kogel gewricht te krijgen. Sinds een dag of vier worden dat droge korsten (best groot)Ik heb eergisteren zijn been met betadine shampoo gewassen wat hem best pijn deed. Weer met genezende creme ingesmeerd (nestosyl deze keer. iets sterker dan calendula creme). Vandaag lijkt het weer meer gevoelig te zijn en vindt hij het naar als ik er aan kom. Morgen ga ik dus maar eens een dierenarts zoeken (die heb ik nog niet in waar we nu staan. Hardinxveld Giessendam, nog sugesties?) om om raad te vragen.

Ik begin met echter wel grote zorgen te maken. Het is echt een hele fijne, mooie stal waar ik alles heb wat ik zoek, en ik zou me geen raad weten als ik weer weg zou moeten daar. De lucht in de binnestal is extreem droog en warm omdat de stal verwarmd is en door de zeer goede isolatie. Ik denk zelf dat deze droge lucht in combinatie met misschien het hooi (?) de oorzaak is. Mijn vraag is, kan ik mijn paard iets geven zoals olie of zo om de huid minder droog te maken en heeft hooi invloed op het been?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:droge huid en voeding

Ik lees niets over buitenlucht. Hoe zit t daarmee?

Hoi Antheman,

Je hebt helemaal gelijk over buitenlucht had ik nog niets verteld! Het goede nieuws is dat ik verhuisd ben naar deze stal juist omdat het leven er voor mijn paard er zo veel leuker op is geworden! Ja, ze hebben alleen binnenboxen maar die zijn dan ook super ruim, 3,5 x 3.5 m (ok 5x5 had ik nog liever gewild maar dat bestaat niet in de randstad) met complete daglicht koepel en zelfs daglicht kunstverlichting in de winter. En dat is natuurlijk aleen nog maar het onderdeel als Rendezvous helaas toch ook nog wel eens binnen moet staan. Het goede nieuws is namelijk dat hij nu ieder dag, 365 dagen per jaar zolang als ik dat wil buitengezet wordt en weer binnen gehaald wordt, zelfs als ik eens een dagje niet kan of later ben. Nu staat hij 4 uur per dag in de paddock (mag van mij langer maar er zijn nog geen andere paarden die dat ook mogen van hun baasje en RV vindt alleen staan beetje eng nog)en zetten ze hem voor de beweging even 20 min in stapmolen. Als ik dan s middags zelf kom haal ik hem er ook uit om te gaan wandelen, rijden of gewoon lekker ergens grazen in een berm. Van de zomer mag ie hele dagen naar buiten. Nee, helaas is hier in de winter de wei wel dicht. Ook heeft ie sinds een week een leuk vriendje waarvan het baasje al heeft aangegeven dat ze het prima vindt als onze paarden samen een wei gaan delen! Nou, dat wilde ik dus voor hem, een leven waarbij hij in ieder geval min 4 uur per dag buiten staat.ook in de winter. En ja, als ik ooit de lotterij win dan koop ik natuurlijk gelijk een huis met een stuk wei tot aan de horizon, neem ik er nog 4 paarden bij die bv afgekeurd zijn voor dressuur en huur ik iemand die ze verzorgd.......maar tot die tijd ben ik, zeker voor de randstad heel erg tevreden met deze locatie. Kijk maar eens op het net bij Pensionstal de Watertoren in Hardinxveld Giessendam.

Maar weet je wellicht een goede dierenarts in die buurt? Kan het ook aan de stalhoudster vragen maar ik vind het prettig om van een van de forumleden te horen over een kliniek waar ze blij over zijn! :}

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm. 4 Uur per dag buiten betekent nog altijd 20 uur per dag binnen! En dus 20 uur op een postzegeltje staan en amper kunnen bewegen.En dat dan ook nog eens in een VERWARMDE binnenstal? Waarom zijn die stallen in hemelsnaam verwarmd? Paarden zijn geen tropische vissen die je een warm aquarium moet stoppen, ze hebben frisse lucht nodig en zijn prima bestand tegen de normale Nederlandse temperaturen.

Wat het huidprobleem precies kan zijn durf ik niet te zeggen. Wel denk ik dat de stress van de verhuizing mogelijk de weerstand van je paard heeft ondermijnd, waardoor een oud probleem weer de kop heeft opgestoken. En de droge, warme lucht in de stal waar zal daar ook niet aan bijdragen vermoed ik. Een DA erbij halen lijkt me in elk geval een goede zaak, zodat je kunt laten onderzoeken of er wellicht een schimmel- of bacteriële infectie gaande is. Helaas kan ik je geen DA's aandraden in die omgeving.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wow, wat een prachtig complex! Denk niet dat de verwarming er aan staat, Marja, lees de website maar eens. Het is een dubbelsteens goed geïsoleerd en goed geventileerd complex. En Rendezvous heeft in ieder geval promotie gemaakt na zijn carriére als manegepaard . Natuurlijk is het nog steeds 20 uur binnen, maar zoals je al schreef, het is niet altijd makkelijk in die regio.
    Even een vraag: staat je paard buiten mét en binnen zónder deken? Zou, als je dat nog niet doet, dat wel overwegen. Of om binnen een andere (dunnere) deken op te doen dan buiten. Ze doen dat voor je toch (als ik het goed heb gelezen)?
    Misschien kan je met het paardenvriendje ook een paddock delen, en kan je er samen 8 uur in staan? Maar goed, dat staat los van je vraag!

Voor wat betreft het been: ik zou een schraapseltje laten nemen door de DA, misschien is het een mijt. Kan de DA zo zien onder de microscoop. Hij is veranderd van stal, voer en beleid, dus dat is sowieso ook vaak wennen voor ze en heeft vaak een vermindering van de weerstand tot gevolg. Dan zijn ze gevoeliger voor kwaaltjes. Hoe gaat het met het luchtzuigen nu?

Ja mooi he? Toen ik er de eerste keer over hoorde van overburen die er met hun paard staan geloofde ik niet dat alles echt zo mooi, goed etc zou kunnen zijn. Het is tenslotte wel 30 min per keer rijden van waar ik woon maar volgens de buren echt zeer zeker de moeite waard. En dat gevoel heb ik nu al na drie weekjes.....

Het dekentjes systeem heb ik inderdaad gelijk aangepast. Hij staat nu binnen onder een 200gr ademende (niet waterdichte) staldeken en als hij naar buiten gaat doen ze de 200gr waterdichte deken om. (en daarna weer terug gewisseld. Echt een droom! ) Ik heb voor als het buiten echt koud zou worden nog een 300gr waterdichte deken. Denk dat 200 gr binnen goed is. Het gebouw wordt met vloerverwarming aan de randen verwarmd en is daardoor altijd een paar graden warmer dan buiten maar niet bloedheet als in een huis of zo.

Over het buitenzetten, al wil ik hem 22 uur buiten en twee uur binnen per dag dan doen ze dat. Ik heb inderdaad de stiekeme hoop dat zijn nieuwe vriendje straks ook in de paddock mag maar ik ben nu al heel blij dat ik zijn baasje uberhaupt heb kunnen overtuigen onze paarden eens kennis te laten maken door samen met ze te gaan wandelen een stukje. (ze doken gelijk in elkaars manen om eens lekker te kriebelen! een prima teken)Ik heb ik mijn nu 7 mnd paardencarriere (ha,ha) ontdekt dat er heel veel paarden baasjes echt panisch zijn om hun paard als een dier met behoeftes aan grazen, vriendjes etc te behandelen. Ik denk dat het gemiddelde paard in Nl slechter behandeld wordt dan de gemiddelde hond! (sluit mijn hond toch ook niet in de gangkast op met kijkluik om hem vervolgens een uurtje per dag er uit te halen!!!!?) In ieder geval zorg ik er voor dat het baasje in kwestie het niet opeens benauwd krijgt door gelijk de paddock voor te stellen, stapje voor stapje.....maar ehh ja hoor, deze zomer staat hij echt min 10 uur buiten, hoop alleen dat ik hem kan leren alleen in de wei ook gelukkig te zijn mochten de andere paarden minder lang mogen.

Ok, zijn weerstand kan wat achteruitgegaan zijn? klinkt logisch na zo n verhuizing. Ik heb een paardenarts in het dorp gevonden op het net en wil morgen even langs de praktijk gaan om te kijken. Ja, die lieve Rendezvous, hij is echt het allerliefste paard ter wereld (ok, mischien ben ik een klein beetje bevooroordeeld,hi.hi ) nee echt, hij geeft me een mega hinnik als ie met ziet en wil zelf de hele tijd knuffelen. Dan duwt ie zijn snuit tegen mijn wangen en valt ie zowat in slaap als je kusjes op zijn neus geeft...... In maart krijgen we een nieuw zadel en gaan we aan de buitenritten werken. Rendezvous is echt de beste beslissing van mijn leven ooit...... Vind dat ik degene ben die geluk heeft om hem in mijn leven te hebben.....

oh ja, het luchtzuigen... Nu is dat even tijdelijk door het verhuizen weer wat erger maar hij doet het eigenlijk alleen nog maar als iets vreselijk lekker of leuk is.
    Dus, tijdens het eten (heeeel belangrijk voor hem!)neemt ie hapje, zuigje, hapje enz... Of als ik weer naar huis ga of lekker sta te borstelen is dat even een emotioneel momentje en moet ie ' even zuigen' ...
    De rest van de tijd staat echt nauwelijk tot nooit meer te zuigen. Hij heeft altijd hooi in zijn stal, speelgoed, ik verstop worteltjes enz alles om hem bezig te houden. Dus ik kan echt zeggen dat je een luchtzuiger wellicht nooit 100% kan leren te stoppen maar het is zeer zeker terug te brengen tot een incidenteel niveau. En hij mag van mij best zijn emoties uiten door een beetje aan die bak te hangen hoor. Het paard naast hem geeft bv opeens een mega schop tegen de achterwand als ie blij, nerveus of wat dan ook is, ze hebben allemaal zo hun eigen dingetje....

Bladwijzers

Forum Rechten