Ben nu al een tijdje wat aan het rondvragen, en echt iedereen verteld me wat anders.
*Eerst beginnen met grondwerk, en pas na een paar weken voor de eerste keer op het paard.
*Eerst met bit (wat ze gewend is) rijden en via grondwerk bitloos werken, en daarna pas bitloos gaan.
*Direct vanaf de eerste keer bitloos gaan.
*Niets van hoofdstuk, maar beginnen met een neckrope.
*Beginnen zonder zadel.
*Enkel zonder zadel als paardje alles grondig kent.
*Eerste tijd enkel in piste rijden.
*Best al direct zoveel mogelijk buiten rijden.
...
En telkens hebben ze wel een uitleg die logisch is.
Zo zou ik zonder zadel, met enkel neckrope... veel sneller deftig op het paard leren zitten, het paard aanvoelen en beter gaan begrijpen en dan zou ik wel afhankelijk moeten zijn van lichte aanwijzigingen om haar te sturen. Zou het paard ook sneller leren en zouden we sneller op elkaar ingespeeld zijn.
Volgens de ander dan beter heel rustig opbouwen. Eerst enkel grondwerk gedurende een paar weken, en dan stap voor stap alles opbouwen. Me inbeelden dat ze nog helemaal onbeleerd is, en ze zo helemaal op me afgesteld laten worden (en ik op haar).
En dan zowat alles dat ertussen zit.
Is ook logisch dat iedereen zijn eigen manier en voorkeuren heeft, maar als noob is het dan niet altijd eenvoudig om te beslissen wie er nu de wijsheid in pacht heeft. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar welke weg is nu het leukst om te nemen voor beide?
Dus zou graag horen wat jullie er van denken.
Gaat dus om een paardje van 10 jaar dat altijd klassiek gereden is en eigenlijk enkel voor buitenritten gebruikt is. En om een berijder die eigenlijk enkel op een paard kan zitten, maar qua techniek en dergelijke vrijwel niets kent.
Heb wel iemand in de buurt gevonden die lessen grondwerk en liberty geeft, en daar wil ik wel een paar lessen van nemen. Maar ik wil het paardje wel elke dag bezig houden, dus zou graag weten op welke manieren ik dat de eerste weken/maanden het best kan doen. Enkel grondwerk? Grondwerk + rijden in piste? Grondwerk + piste + buiten? Nog andere dingen? (clicker zal ik in het begin ook wel regelmatig gebruiken om te kijken hoe ze leert).
So, shoot...
Bladwijzers