Ik heb 2 vraagjes....
Vraag 1...
Odet heeft iedere jaar toch wel 2 keer een hoefzweer. Op zich geen ramp want tot nu toe wist de hoefsmid hem altijd te vinden en na het open snijden was het leed snel geleden. Vorig jaar zomer heb ik hoefschoenen voor haar aangeschaft en als we rijden doen we dat altijd op hoefschoenen. Ik dacht dat het daar mee te maken had omdat ze altijd op ijzers had gestaan en alles wel heel kort is bij odet. Zolen mag de hoef mid al niet meer aan komen bij Odet van mij dus het enige wat we doen is de hoef mooi rond houden. Nu was het van de week toch weer raak. Ze loopt sinds dinsdag gevoelig. Nog niet kreupel. Nu zal de kou daar ook wel een rol in spelen. Zolang het niet goed doorzet kan de hoefsmid ook niks.
Nu is eigenlijk mijn vraag.... wat zou ik kunnen doen om het te gaan voorkomen in de toekomst? Zijn er bepaalde dingen waar ik op kan letten qua voeding, beweging, huis vesting enz?
Dan vraag 2,
We hebben voor een paar maanden een mooie wei erbij. Misschien tijdelijk misschien voor altijd. Nu is onze wei echt een enorme blubberzooi en de nieuwe wei is nog compleet heel met gras. Odet is ooit in een lang verleden (voor mijn tijd) hoef bevangen geweest. Op die wei staat ook nog wel wat gras. Uiteraard wil ik ze er graag op zetten vanwege de droge voeten. Maar twijfel ook vanwege de vorst en het fructaan gehalte in het gras. Heb het gevoel dat ik de beste uit 2 kwade moet gaan kiezen. Enezijds de enorme blubber anders zijds het gras. Wat zouden jullie doen en vooral waarom?
Bladwijzers