Ik heb een 4-jarig/bijna 5 jarige (Merens ruin). Ik rijd hem zelf in. Dit doe ik in het bos, meestal samen met een ander paard. (uiteraard doe ik andere oefeningen naast hem maar ook dat doe ik vaak in het bos).
Nu heb ik een vraagje over de gallop.
Sinds kort kan hij onder het zadel galloperen. Ik heb geprobeerd hem dit aan te leren NIET vanuit een harde draf, dus NIET erin vallen maar op een gallophulp, eerst op stem + beenhulp nu kan hij aangalloperen op een beenhulp. En dan gaat hij ook niet keihard. Dat is dus aardig gelukt. We deden dit eerst met een rustig paard schuin voor hem in gallop, nu kan hij dit ook alleen, voorop. We doen alleen rechte stukken, en niet zo heel lang en waarschijnlijk maar één of soms twee keer per week. Ik heb direct gevoeld dat hij een voorkeur heeft voor rechts aanspringen (net als mijn andere paard) dus heb ik mijn gallophulp daarop aangepast (ik geef/gaf vanaf het begin dus een gallophulp die past bij rechtergallop) met het idee: dan zit dat er vast in, voor als ik later de linkergallop moet gaan oefenen.
Nu vroeg ik me ineens af: hoe belangrijk vinden jullie het dat een jong paard beide galloppen leert en wanneer?
Ik vraag dat ook omdat ik me dat mijn eerste paard de eerste jaren nooit zo heb afgevraagd totdat bleek dat ze altijd de rechtergallop koos, een beetje stijf is aan de linkerkant en toen ik er (eindelijk!) mee ging oefenen kostte het harstikke veel moeite om haar de linkergallop te leren!
Ik gallopeer niet in de bak met mijn jonge paard. Nog afgezien van het feit dat onze bak niet zo geschikt is (te zwaar!) en ik huiverig ben om een jong paard al te belasten met cirkelwerk (of zie ik dat verkeerd?) is rechtuit galloperen veel lekkerder voor hem en ik heb er een goede rem op gebouwd voordat ik ging rijden! Ik weet wel dat rechts of links galloperen op dÍt moment nog niet issue is (hij kan het pas net) maar wanneer dan wel? Ik wil er ook niet te laat achterkomen dat ik mijn paard niet op tijd heb rechtgemaakt of te eenzijdig heb belast, dan is het waarschijnlijk veel moeilijker om er iets mee te doen..
Ik ben dus wel benieuwd hoe jullie dat doen met jullie jonge paarden! Of moet je dan toch in de bak aan de gang? Aan de longeerlijn bijvoorbeeld? En zo ja of nee, hoe bouw je er dan een linkergallophulp onder het zadel op? Bedankt voor het lezen.
Groetjes Alice
Bladwijzers