hallo,
ik ben nu al een tijd bezig met grondwerk. Mijn paard heeft een blessure gehad en in principe mag ik binnen een week of 2 weer rijden. Ik wil haar echter eerst terug opnieuw wat trainen aan de hand, wat spiertjes terug opbouwen ed voor ik erop ga zitten.
Ik ben nu vooral bezig met lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts, ervoor zorgen dat ze spoort op de volte; volte vergroten en verkleinen, lekker ontspannen.. dit vooral in stap, ook al eens in draf en dit gaat kleine stukjes ook al redelijk ;ze raakt dan snel gespannen en dan drukt ze haar rug weg dus ik bouw het rustig aan op, we gaan wel vooruit . Wijken heb ik ook er af en toe al eens bij gepakt en dat gaat eigenlijk gewoon goed (zowel voorhand wijken, achterhand wijken als "gewoon" wijken), langs de ene kant wat beter dan langs de andere maar dat is normaal (hebben we dus ook een tijd niet gedaan door de blessure maar ze kon het al wel)Als alles wat beter bevestigd is wil ik dus beginnen met de zijgangen (eerst dus met schouder binnenwaarts, om haar achterhand sterker te maken). Ik heb dat alleen nog nooit gedaan (aan de hand dan) dus ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken, ik wil niet iets fout doen. Ik heb momenteel ook geen les dus dat is ook niet zo handig, ben nog op zoek naar een goede lesgever in mijn omgeving.
Heeft hier iemand tips om dit aan te leren? Ze kent het principe van sb al wel van onder het zadel ( al ging dat niet altijd fantastisch maar dat kwam dan door mij) Kan je dit ook gewoon doen door de volte op te gaan, en dat vanuit die "buiging" rechtdoor gaan zoals je ( of ik toch) onder het zadel doet (beetje vage uitleg..)? aan waar kan je dan best op letten, wegvallen over de schouder etc.? Denken jullie dat ik toch te snel ga? Mijn paard staat op rust van in de zomer en naast weidegnang heb ik enkel wat gewandelend en wat vrijheidsressuur ( basic dingen als kusje geven, geen complimenten of steigers ) gedaan en ik ben dus nu nog niet zo lang weer bezig.
k weet dat dit moeilijk uit te leggen is via het internet maar hoop dat iemand me toch al wat kan helpen, ik ga er ook nog niet morgen mee beginnen ofzo.
Bladwijzers