--------------------------------------------------------------------------------
Mos is lastig, ik weet niet of je daar vanaf komt met alleen kalk strooien. Hoeveel strooi je eigenlijk?
Ik ken het alleen van 'verwaarloosde' grond, waar nooit stront op gekomen is. Voor zover ik weet komt je er alleen vanaf met opnieuw inzaaien, maar dat lijkt me op een huurwei geen optie.
Citaat van: whoopie op 26 Februari 2014, 22:25:28
Ik vraag mij wel af wat drijfmest doet met je gras, koeien krijgen voer wat er vooral op gericht is dat ze veel melk produceren het zijn echte melkfabrieken in mijn ogen, dat betekent dat dat hele andere mest is dan die van mijn pony's die overwegend ruwvoer krijgen, dat is denk ik mest wat meer toevoegt aan de grond mbt structuur en het gras waarschijnlijk ook minder op zal jagen.
Drijfmest van melkkoeien bevat ongeveer het dubbele aan stikstof en fosfor vergeleken met paardenmest, andere 'ingrediënten' heb ik even niet in m'n hoofd zitten. Het voordeel van drijfmest is vooral dat de stoffen direct beschikbaar zijn, ruige dong komt langzamer beschikbaar voor de bodem. Ik neem aan dat dat bij compost ook zo is. Hoe de armere paardenmest méér zal toevoegen aan je grond en aan de structuur (van je gras?) zie ik niet helemaal.
Overigens krijgen koeien ook voornamelijk ruwvoer. Er zijn natuurlijk verschillende voersystemen, maar de basis is ruwvoer en de melkgift (bepaald door genetica & lactatiestadium, niet direct door voer) van de koe bepaalt hoeveel krachtvoer ze als ondersteuning nodig heeft. Imo een verschil.
Bladwijzers