Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Na 2 jaar vervoersloos geweest te zijn, ga ik nu eindelijk een trailer kopen (voor mijn 2 IJslanders)!
    Ik had voorheen een vrachtwagentje maar omdat ik niet zo vaak meer op stap ga, vind ik een trailer nu handiger (goedkoper). Ik heb echter geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf. Het wordt in elk geval een 1,5 paards trailer en ik weet al dat hij maximaal 1310 kilo mag wegen zodat we hem nog kunnen trekken met ons B-rijbewijs en onze Volkswagen Passat. Maar verder...?

    Hebben jullie daar nog tips voor? Met name het technische gedeelte, wat moet echt per se goed zijn? Oké de bodem en dat is visueel wel te inspecteren, maar veel verder dan dat kom ik niet.

    Ik zie met name hier in Duitsland veel trailers met zo'n zeil-dak, terwijl ik er in Nederland meer met een hard (polyester?) dak zie. Zo'n zeil-dak lijkt me nogal flapperen en minder stevig, of valt dat wel mee?

    (En als iemand nog iets leuks te koop heeft... dan graag even een PB!)

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    1 3/4 zou je ook aan kunnen denken, net iets meer ruimte.
    En laatst zag ik een 2 ponytrailer, was van iemand met IJslanders ook.

    Zelf wilde ik eigk twee pony's kunnen laden, maar op dat moment ook haast met een trailer kopen.
    Dus toch gewoon een 1,5 paards voorlopig.
    Je zou hem eventueel kunnen laten keuren. Dat heb ik niet gedaan.
    Mijn vader heeft de onderkant bekeken en natuurlijk even alles getest. Stukje met de trailer gereden.

    Trailer was tien jaar oud, maar zag er nog goed uit.
    Houten opbouw met polyester kap. Lijkt mij fijner dan zeil. Al wennen ze er aan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Een zeil dak is lichter, maar flappert niet hoor.
    In dld worden trailers 2-jaarlijks TÜV gekeurd, dus kleinere kans dat er iets mis mee is (koop er echt 1 in dld, anders krijg je misschien gedoe met invoeren)

    Bodem, remmen en verlichting, als je weet waarop je moet letten kun je zelf checken, anders ff langs een keuringsstation.

    Verder banden, koppeling, wanden (ook dak ivm lekkage), hang en sluitwerk...

    Succes!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Dank voor de reacties!
    Goed om te weten dat een zeildak niet flappert.

    Een 1 3/4 trailer wordt al gauw te zwaar Dyonne, dan kan ik er geen 2 IJslanders in zetten en dan nog met B-rijbewijs rijden. 2 Pony's kunnen toch ook in een 1,5 paards trailer? Een echte pony/IJslandertrailer zou ik ook prima vinden maar die zijn moeilijk te vinden...

    Eveline heb je het prijsverschil al eens gezien tussen trailers in DLD en in NL? Dat is echt enorm!

    Als de trailer goed in orde is, zou hij toch ook gewoon ingevoerd moeten kunnen worden lijkt me. Daarom wilde ik dus graag weten wat de belangrijkste technische dingen zijn om op te letten. Manlief is best handig (hij repareert veel dingen aan onze auto's ook zelf) maar we hebben nu eenmaal nog nooit een trailer gehad en weten dus niet zo goed wat daar de knelpunten kunnen zijn.

    Remmen, banden, bodem, wanden, verlichting enzo dat is allemaal wel te zien lijkt me. Maar hoe test je of de koppeling goed is...??? Zijn daar nog handigheidjes voor?

  5. #5

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Er zit inderdaad veel prijs verschil tussen nederland en duitsland. of een trailer word goedgekeurd ligt volgens mij erg aan de keurmeester (en of hij de avond daarvoor nog sex heeft gehad ) Vriendin van mij deed haar trailer hier in DL voor de tuv en werd afgekeurd. Er mankeerde zoveel aan dat het voor haar niet loonde om hem te repareren. Ze heeft hem voor een relatief koop bedrag van de hand gedaan aan eenklusser. Die hem dus een maand later zonder er iets aan gedaan te hebben voor de tuv gooide om er achter te komen wat er aan mankeerde. Er moest een klein dingentje van 36 euro aan vervangen worden en was weer voor 2 jaar goed gekeurd.

    Je moet in ieder geval zorgen dat er originele plaatjes op het trekkende gedeelte zit.
    www.niettevermijden.com

  6. #6

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Marja, wat voor trekkende regels gelden er in duitsland ?
    Zelfde als in NL ??

    Want je hebt ook lichte 2 paards trailers. Maar als jou ijslanders samen in 1 trailer passen is helemaal ideaal.
    Zo'n keuring zouden ze in NL ook wel mogen invoeren, zou hoop oude barrels van de straat halen.

    Maar goed,

    Kijk goed onder de trailer naar roest.
    En de wanden van de trailer, ook de klep. En keer achter de auto ermee remmen. Om te voelen of hij mee remt.
    Of dat de auto alles doet.
    En waar ik mijn vader werkelijk elke dag over hoor is de kop van de trailer die versleten is, als die rammelt/los zit.
    En banden, of deze niet uitgedroogd zijn. En of er wel officieel trailer banden onder zitten.
    Vaak mikken ze er dood gewone auto banden onder, omdat deze stuk goedkoper zijn. Maar het profiel is anders.

    Ik heb er niet heel veel verstand van, maar moet altijd alles aanhoren wat mijn vader weer meemaakte.
    Dit zijn de dingen die ik veel voorbij hoor komen.

    Als je een correcte trailer heb, met goede verlichting, en verder in goede staat zou hij prima door de tuv moeten komen.


  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Die trailer voor IJslanders die ik zag stond in Duitsland toevallig. Maar is al verkocht.
    1 3/4 hoeft niet veel zwaarder te zijn hoor en kun je evt. terug laten keuren.
    Ik heb een 1,5 paards, hij weegt op papier 530, met stangen kom je dan iets hoger. Totaal geladen massa 1300 kilo. Dan is twee IJslanders qua gewicht al op het randje of je dat kunt laden. Maar ik vind het smal zat denk om twee pony's in te laden.. Zeker als je er nog een tussenschot in wilt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Hahahahahaha ja op wat de keurmeester de avond van te voren doet heb ik geen invloed, en dat wil ik toch wel graag zou houden!

    Maar zulke willekeur bij keuringen is wel ruk natuurlijk.
    Gelukkig was 2 jaar geleden mijn ook al niet al te nieuwe Polo zonder problemen door de TUV-importkeuring gekomen dus hopelijk krijg ik hier dan weer dezelfde keurmeester.

    Marjo, dat zijn ook nog handige tips.
    Dat van die trailerbanden wist ik niet.
    Hoe kun je dat zien? Staat dat erop?

    Mijn paarden wegen elk ongeveer 350 kilo en de meeste trailers die ik tot nu toe heb gezien hebben een laadvermogen van 750 of soms 770 kilo, dus dat moet toch wel kunnen lijkt me.
    Wat smal is het misschien wel ja, maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat hun 2 IJslanders (of pony's) toch goed in een 1,5 paards trailer passen. In mijn vrachtwagen had elk paard ook maar 65 cm tussen de stangen, alleen leek dat veel ruimer omdat er nog meer ruimte omheen was...

    Maar goed ik vind het wel spannend hoor, sowieso om paarden in een trailer te zetten en die achter je auto te hangen... een vrachtwagentje vond ik veel fijner, dan zijn ze lekker dichtbij...

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    750 zou je echt minimaal moeten hebben. De waarde die ze opgeven is zonder alles in de trailer, dus zonder stangen en evt. tussenschot.
    Mijn trailer is voor 1 pony wel wat breed eigenlijk, maar ja, toen ik zocht stond er ver weg een trailer van 1.40m. breed. Dat had ik wel aangedurfd voor mijn pony's qua breedte om er twee te laden. Die ik nu heb is 1.30m. binnenmaat geloof ik.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Even bij pa nagevraagd. Er staat een datum op zegt hij.
    Precies uit zijn hoofd wist hij het even niet.
    En droogte scheuren, duit op lang stilstaan & oud.


  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Een te brede trailer voor 1 paard (pony) is toch niet erg? Dan kan hij wat schuin gaan staan.

    Oh extra gewicht voor stang/tussenschot, daar had ik geen rekening mee gehouden, ik dacht dat dat bij het ledig gewicht in zat! Goed dat je het zegt Dyonne.

    Marjo te droge/oude banden kan ik wel herkennen, maar hoe zie ik nu of het speciale trailerbanden zijn...?

  12. #12

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Een te brede trailer voor 1 paard ([pony) is toch niet erg? Dan kan hij wat schuin gaan staan.

    Marjo te droge banden kan ik wel herkennen, maar hoe zie ik nu of het speciale trailerbanden zijn...? Hoezo datum...???
    Pa kijkt even wat precies het verschil is.
    Hij had het over profiel verschillen.
    Op elke band staat een datum, daaraan kun je zien hoe oud hij is.

  13. #13

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Een te brede trailer voor 1 paard ([pony) is toch niet erg? Dan kan hij wat schuin gaan staan.

    Marjo te droge banden kan ik wel herkennen, maar hoe zie ik nu of het speciale trailerbanden zijn...? Hoezo datum...???
    Pa kijkt even wat precies het verschil is.
    Hij had het over profiel verschillen.
    Op elke band staat een datum, daaraan kun je zien hoe oud hij is.
    Even opgezocht voor je.

    Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen. In de tabel in het kader rechts zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling)

    Hopelijk kun je hier wat mee..

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Dan je Marjo!
    Ik weet alleen nog niet zeker of ik het snap.
    Als ik nu een trailer koop met een maximaal gewicht van 1300 kilo, dan moet elke band een draagvermogen hebben van 1300 gedeeld door 4 (want 4 wielen), dus 325 kilo, oftewel een index van...... ja dat staat dus niet in de tabel want het begint bij 345 kilo...???

  15. #15

    Re:Tips gevraagd ivm aanschaf trailer

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Dan je Marjo!
    Ik weet alleen nog niet zeker of ik het snap.
    Als ik nu een trailer koop met een maximaal gewicht van 1300 kilo, dan moet elke band een draagvermogen hebben van 1300 gedeeld door 4 (want 4 wielen), dus 325 kilo, oftewel een index van...... ja dat staat dus niet in de tabel want het begint bij 345 kilo...???
    waarschijnlijk, zal de band meer kunnen dragen gok ik.
    Maar dat durf ik niet goed te zeggen.

    Maar dat duid in ieder geval aan hoe sterk de band is.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •