Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: PETITIE RED DE BUITENRIT: allemaal tekenen!

Actief Forumlid Ivo's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    9

PETITIE RED DE BUITENRIT: allemaal tekenen!

Natuurgebieden in Nederland dreigen bij gebrek aan geld voor onderhoud dicht te gaan. Door de drastische bezuinigingen in Den Haag is er geen geld meer voor onderhoud van paden. In Nederland maken meer dan 370.000 paardensporters jaarlijks 17 miljoen buitenritten en genieten 320.000 mountainbikers van onze natuur. Door een tekort aan onderhoudsgeld dreigt daar een streep door te worden gezet.

Red de buitenrit!

De KNHS heeft samen met wielersportbond NTFU een landelijke petitieactie op touw gezet om het tij te keren. Deze campagne is vandaag van start gegaan. Met de petitie ‘Red de buitenrit!’ bundelen we de stemmen van alle paardensporters en mountainbikers die door afsluiting van de natuur hun sport niet meer kunnen beoefenen. Hiermee roepen wij de Vaste Kamercommissie en de Staatssecretaris van EZ op om een kwalitatief goed aangelegd en onderhouden route- en padennetwerk in onze natuurgebieden te faciliteren.

Deel deze actie en help mee om de paden open te houden!

Wilt u een bijdrage leveren? Deel de actie dan via uw regio- of verenigingswebsite, Facebook of Twitter via deze link: http://petities.nl/petitie/red-de-buitenrit . Binnenkort ontvangt u van ons de poster “Red de buitenrit!”. U kunt deze bij uw vereniging of accommodatie ophangen om zoveel mogelijk paardensporters op de hoogte te brengen van deze actie.

Klik hier om de online petitie te tekenen: http://petities.nl/petitie/red-de-buitenrit

Paard & Sport? Naturally!

www.sporthorsemanshipunited.nl
    Coach Dressage Naturally

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:PETITIE RED DE BUITENRIT: allemaal tekenen!

Ik heb hem getekend. Wat ik wel jammer vind is dat de KNHS erg weinig inhoudelijke info geeft over dit onderwerp. Een tijdje terug was er sprake van dat SBB voor haar gebieden landelijk een vergunning wilde gaan verkopen. Daarover liepen onderhandelingen met o.a. De KNHS, maar daarna geen nieuws meer tot deze petitie. Is er hier toevallig iemand die wat meer weet over de achtergronden? Er zou ook een inventarisatie komen onder paardensporters maar ook daar heb ik niets meer over gehoord.

Opzich vind ik zo'n vergunning nog niet zo gek. Natuurmonumenten heeft die al voor een aantal gebieden en ook de Hoge Veluwe heeft zoiets. Ik wil best wat betalen als paden hiermee goed onderhouden kunnen worden.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Done

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

getekend
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik teken niet, ik ga eerst de teksten doorspitten.

Het is logisch dat er overal bezuinigd wordt. Dat is in de zorg, dus ook in de recreatiesector.

Voor mij is het veel belangrijker hoe je elkaar kunt vinden. Waar bereik je mensen, waar kun je de handen ineen slaan? Want laten we vooral zelf een keer gaan snoeien. Ipv petities tekenen en zeuren. Uit je luie stoel komen en handelen, dat is wat er nu van deze participatie maatschappij verwacht wordt. En daar heb ik niet eens zoveel moeite mee.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Ik heb hem getekend. Wat ik wel jammer vind is dat de KNHS erg weinig inhoudelijke info geeft over dit onderwerp. Een tijdje terug was er sprake van dat SBB voor haar gebieden landelijk een vergunning wilde gaan verkopen. Daarover liepen onderhandelingen met o.a. De KNHS, maar daarna geen nieuws meer tot deze petitie. Is er hier toevallig iemand die wat meer weet over de achtergronden? Er zou ook een inventarisatie komen onder paardensporters maar ook daar heb ik niets meer over gehoord.
    Ik denk dat dit een "draagvlak-strategie" is van de KNHS.
    Dus dat deze petitie alleen maar bedoeld is, om "de massa" te laten geloven dat de KNHS voor "buitenrijden" opkomt .

Een tijdje geleden liepen er inderdaad onderhandelingen tussen SBB (=Staats Bos Beheer) en de KNHS.
    Die onderhandelingen gingen over het instellen van "buitenrijpassen".
    Dus passen om tegen betaling in gebieden van SBB te mogen rijden.

Een storm van protesten barstte toen los op Internetfora, over de rol van de KNHS.
    Je kan namelijk op je vingers natellen, dat zo'n pas gekoppeld gaat worden aan ruiterbewijs en lidmaatschap van de KNHS.
    Kortom, een win-win situatie voor zowel SBB én de KNHS.
    Want beide partijen gaan er financieel beter van worden, als ze zo'n pas er doorheen kunnen krijgen...

Helaas waren SBB en KNHS beiden -in al hun enthousiasme- vergeten,
    om eerst "de massa" eerst aan het idee van "de noodzaak" te laten wennen.
    Het idee van het betaalde buitenrijden kwam voor de leden daarom volledig uit de lucht vallen.
    Waardoor het er gelijk wel heel dik bovenop lag, dat de KNHS vooral haar eigen (financiële) belang zat te vertegenwoordigen.
    En niet het belang van meer dan 75% van haar leden, die nooit een wedstrijd rijdt of een startkaart aanvraagt....

Dus moet er nu alsnog eerst -via een mediacampagne- alsnog snel een inhaalslag gemaakt worden.
    Om KNHS leden ( en zij die straks verplicht lid moeten worden) te doen geloven, dat de KNHS hun belangen vertegenwoordigd.
    Want eerst moet de KNHS het imago proberen te creëren, van een organisatie voor álle ruiters.
    In praktijk is de KNHS echter vooral actief, voor die hele kleine groep wedstrijd (-top) ruiters.
    Onbewust weten we dat allemaal ook wel, en daarom moet nu snel alsnog wat aan dat imago worden gedaan.
    Er moet "draagvlak" gecreëerd worden

Vandaar de lancering van deze amateuristische petitie.
    Niet opgezet door meneer Bierling (algemeen directeur) of meneer Ploegmakers (voorzitter bestuur KNHS)
    Maar door -jawel- degene met het meeste verstand van "draagvlakcampagnes" binnen die club.
    Namelijk mevrouw Smit, de "communicatiemanager" van de KNHS

Ik denk @Senta, dat dat dan ook de reden is voor de summiere onvolledige informatie.
    Méér informatie heeft de KNHS waarschijnlijk ook niet
    Wat moeten ze immers schrijven?
    Want hoezo "moet" SBB bezuinigen "op onderhoud van paden"?
    SBB mag geheel zélf beslissen, wáár het op bezuinigt...
    En "onderhoud op paden"...
    Waar bestaat dat "onderhoud" dan uit?
    Zoek dat éérst eens uit; zou ik de KNHS willen meegeven.
    Wellicht kunnen we inderdaad -zoals Antheman opmerkte- bijvoorbeeld zelf 1x p.j met snoeischaar de bossen in!

Maar nee, de KNHS kiest dus nu voor een kansloze petitie
    Overigens; ik vind de 1ste zin uit de petitie ook buitengewoon intrigerend:

"Wij willen dat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van sport, ook van buitensport"
    ( het woord "ook" heb ik onderstreept )

Oftewel hier staat (vertaling):
    voor ons (KNHS) staat het woord "sport" eigenlijk voor wedstrijden met balkjes of tussen hekjes,
    maar.... laten we voor deze gelegenheid benadrukken, dat we óók buitenrijden bedoelen

Ik wil best tekenen (just in case het wel serieus is).
    Maar het is me eigenlijk volslagen onduidelijk, waarvoor (of waartegen) ik teken !
    Mevrouw de communicatiemanager heeft haar best gedaan, om behoorlijk vaag te blijven .

Ik ga er eens een nachtje over slapen....
    Maar let op mijn woorden; de petitie maakt geen enkel verschil
    De KNHS komt daarna met een voorstel om de bossen "toch" open te houden;
    en dat voorstel komt uiteindelijk gewoon op het oorspronkelijke plan neer:
    een "betaalde buitenrijpas"
    Met -al dan niet op termijn- daaraan vastgeknupt het (KNHS-) ruiterbewijs en lidmaatschap KNHS.
    Ze moeten toch érgens het geld vandaan halen, om straks de uitverkorenen naar Rio te laten vliegen...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Nachtje over geslapen en volgens Mafhaf maakt het wel degelijk verschil,
    dus zojuist heb ook ik de petitie ondertekend .
    (Wat niet wegneemt, dat ik nog steeds achter mijn sceptische bedenkingen sta )

Ik bedoel: waarom zou je een gebied DICHT moeten gooien, als je de paden niet kan "onderhouden" ?????
    Dat is toch raar? Je kan toch ook gewoon de mensen laten paardrijden, op niet-onderhouden paden???
    De boel hoeft toch niet gelijk DICHT, omdat jij (SBB) een pad niet "onderhoudt"?

En denkt SBB nu werkelijk, dat er de afgelopen tientallen eeuwen, de paden door iets of iemand "onderhouden" werden???
    Dat is toch écht iets, van pakweg de laatste decennia!!!
    Tot 1899 bestond er zelfs geen StaatsBosBeheer!
    En geloof me; er werd - bij gebrek aan auto- in die tijd volop paard gereden!
    En eigenlijk alléén maar, op "niet-onderhouden" paden....

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ivo
    Natuurgebieden in Nederland dreigen bij gebrek aan geld voor onderhoud dicht te gaan.
    Door de drastische bezuinigingen in Den Haag is er geen geld meer voor onderhoud van paden.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Tja, ik deel je scpesis wel gedeeltelijk. Ik vraag me af in hoeverre terreineigenaren bang zijn voor aansprakelijkheid in geval van slecht onderhoud

De boswachterij Oostereng is het grootste gebied met ruiterpaden hier in de omgeving. Het onderhoud bestaat uit af en toe wat snoeiwerkzaamheden, aan de paden zelf wordt niets gedaan, die zijn in dertig jaar dan ook veel slechter geworden. Er is dus wel enig 'onderhoud' maar dat is makkelijk op te lossen met bv de suggestie van Hester.

Overigens vóór 1899 reden ruiters en aanspanningen vooral voor vervoer. Wegonderhoud gebeurde door wie er belang bij had, steden, overheden, lokale bevolking, of niet. Nederland had toen overigens veel minder bos dan nu.

Dat de KNHS ook en misschien wel vooral aan haar eigen belang denkt verbaast me niets. Er ligt een enorm (klanten)potentieel bij al die recreatieve ruiters. Waarom niet praten met een club als bv de NVVR?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Gisteren reden Evi en ik door een prachtig natuurgebied met zeer bijzondere ruiterroute. Toen hadden we het hier nog over. Eigenlijk zou ik het heel normaal vinden als ik voor deze rit bv 5 euro moest betalen. Waarom niet? als daarmee weer nieuwe paden kunnen worden aangelegd en oude paden onderhouden. Prima deal.
    Omdat in 1998 al gesproken werd over een verplicht ruiterbewijs heb ik dit bewijs al 15 jaar in huis, ook dat is van vrij oud nieuws toch?

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

Getekend

Maar ik weet niet beter dan jaarlijks mijn ruiterpas te verlengen, €35 en een jaar lang kunnen rijden in het noord-hollands duinreservaat.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Wij hebben de petitie thuis ook getekend.
    gaya1, is dat speciaal voor dat gebied dat je een ruiterpas nodig hebt? Ik heb dat nog nooit bij de hand gehad.

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Primrose
    Wij hebben de petitie thuis ook getekend.
    gaya1, is dat speciaal voor dat gebied dat je een ruiterpas nodig hebt? Ik heb dat nog nooit bij de hand gehad.
    Ik geloof wel in het Noord-Hollands duin reservaat wat van PWN is, van andere gebieden weet ik het niet.
    Je kan voor ons gebied ook dagkaarten kopen als je er een keertje wilt rijden, maar ik sta er 10 minuutjes vandaag dus heb een jaar kaart.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Bladwijzers

Forum Rechten