Ik hoop dat het hier goed staat, verplaatsen mag!
Hallo allemaal,
Dit bericht plaats ik voor een kennis die 2 maanden geleden mijn pony gekocht heeft.
Het wordt een lang verhaal ben ik bang!
Het ging ontzettend goed, maar helaas is hij de afgelopen week begonnen met een van zijn kuddegenootjes te bijten.
Ik ga proberen de situatie goed weer te geven:
Het gaat om een pony die tot ongeveer 3 jarige leeftijd als hengst in de kudde gelopen heeft. Op zijn 3e is hij uit de kudde gehaald, geruind en ingereden. Tot zijn 7e heeft hij bij ons met 1 tot 2 andere (verschillende) paarden gelopen en dat ging goed. Hij is altijd ontzettend speels en wat dominant (+bijterig) geweest, maar niet extreem. Op zijn 7e is hij verkocht en heeft 2 jaar met een oude shetlander bij een gezin gestaan. Helaas moesten zij hem ook verkopen (niet door zijn gedrag!) en vorig voorjaar is hij opnieuw verhuisd. Daar stond hij in een kudde en was daar volgens hen de baas. Helaas ging het daar niet goed, waardoor ik hem in het najaar weer heb teruggekocht. 2 maanden geleden is hij dus opnieuw verhuisd en is weer in een nieuwe kudde terecht gekomen. Inmiddels is hij 10 jaar oud.
Zoals te lezen is hij het afgelopen jaar dus 3 keer verhuisd en van eigenaar gewisseld.
Nu staat hij in een groep ruinen. ’s Nachts staan ze met zijn vieren in een stal van 6 bij 12 meter, overdag staan ze met gemiddeld 6 paarden op een grote weide. Ook hier is hij weer de baas van de kudde geworden. Helaas gaat het met 1 van de paarden niet goed. Dit paard is (net als hij) erg speels en zij zijn dus veel met elkaar aan het klooien. Helaas pakt de pony hem sinds deze week echt te hard, het paard zit helemaal onder de bijtwonden. Op stal zijn ze vrij rustig en is er weinig aan de hand, het gebeurt echt buiten.
Het is niet zo dat de pony hem verjaagd of hem achterna zit; ze zijn echt samen bezig en dagen elkaar uit. De pony is een stukje sneller en bijt wat harder, waardoor het paard dus onder de bijtwonden zit.
De andere paarden laat hij goed met rust, hij pakt alleen het paard dat de meeste weerstand biedt. Voor mijn idee is hij misschien nog wat onzeker of hij echt baas is over dit paard, en misschien dat hij hem daarom extra aanpakt. Dit weet ik natuurlijk ook niet zeker!
Helaas is het nu echt geen doen en moet er dus snel een oplossing komen. Wij zitten met onze handen in het haar, weten echt niet wat we er mee aan moeten!
Apart zetten is op dit moment geen optie. Op stal zou dit nog wel kunnen, maar daar zijn ze al vrij rustig. Op de wei zou dit alleen maar voor meer onrust zorgen, omdat de ‘leider’ van de kudde dan weggehaald wordt.
Alle tips en ideeën zijn welkom!
Bladwijzers