Hallo
Gisteren bleek de pony van mijn vriendin die bij Whoopie op de wei staat verstoppingskoliek te hebben, de da heeft via de sonde 2 liter voeistof ingebracht. Gelukkig had ze eind van de middag weer gemest en vanochtend nog een paar keer. Echter ze had wat hooi aangeboden gekregen ongeveer een kilo denk ik vanochtend en daar heeft ze bijna niets van gegeten. Gisteren heeft ze bijna geen hooi gehad ook gisteravond heeft ze maar een plukje van mij gehad, ik heb haar wel lijnzaadprut gegeven dat at ze graag en nieuw hooi opgehangen daar keek ze niet naar om. Wat ze wel doet is peuteren op de uitloop aan de kleine groene sprietjes die hier en daar staan.
Het is een fjord met bijbehorend eetgedrag(ze eet graag en liefst altijd), echter de laatste 2 weken laat ze regelmatig wat hooi hangen ik dacht dat dit misschien te maken had met de temperatuur, haar gebit is nog recent behandeld.
Ik vroeg mij af wat de oorzaak was als ik haar zoveel zie peuteren dan denk ik aan zand maar in de mest die er tot nu toe uitkomt lijkt niet veel zand te zitten het zijn strakke kleine bolletjes, bij zandkoliek kun je echt van die vreemde dunnere mest hebben met echt zand erin. Ik voer stro bij (nu even niet) maar beperkt omdat Whoopie daar snel van verstopt raakt, dit leek nooit een probleem. De da kon geen oorzaak noemen, hij gaf aan dat het gras nu erg veranderd maar daar komt ze maar 1 a 2 uur per dag op.
Kennen jullie dit gedrag bij verstoppingskoliek dat ze nog geen eetlust hebben?? Whoopie heeft wel gaskoliek gehad dat werkt toch anders als de spanning van de buik is dan is de eetlust snel terug.
Zelf neig ik erna om haar komende week een zandkuur te geven, ik heb het idee dat er toch nog iets niet ok is in de darmen.
Wat denken jullie?
Alvast bedankt, Janneke.
Bladwijzers