Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Koliek, even meedenken?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Koliek, even meedenken?

Hallo

Gisteren bleek de pony van mijn vriendin die bij Whoopie op de wei staat verstoppingskoliek te hebben, de da heeft via de sonde 2 liter voeistof ingebracht. Gelukkig had ze eind van de middag weer gemest en vanochtend nog een paar keer. Echter ze had wat hooi aangeboden gekregen ongeveer een kilo denk ik vanochtend en daar heeft ze bijna niets van gegeten. Gisteren heeft ze bijna geen hooi gehad ook gisteravond heeft ze maar een plukje van mij gehad, ik heb haar wel lijnzaadprut gegeven dat at ze graag en nieuw hooi opgehangen daar keek ze niet naar om. Wat ze wel doet is peuteren op de uitloop aan de kleine groene sprietjes die hier en daar staan.

Het is een fjord met bijbehorend eetgedrag(ze eet graag en liefst altijd), echter de laatste 2 weken laat ze regelmatig wat hooi hangen ik dacht dat dit misschien te maken had met de temperatuur, haar gebit is nog recent behandeld.

Ik vroeg mij af wat de oorzaak was als ik haar zoveel zie peuteren dan denk ik aan zand maar in de mest die er tot nu toe uitkomt lijkt niet veel zand te zitten het zijn strakke kleine bolletjes, bij zandkoliek kun je echt van die vreemde dunnere mest hebben met echt zand erin. Ik voer stro bij (nu even niet) maar beperkt omdat Whoopie daar snel van verstopt raakt, dit leek nooit een probleem. De da kon geen oorzaak noemen, hij gaf aan dat het gras nu erg veranderd maar daar komt ze maar 1 a 2 uur per dag op.

Kennen jullie dit gedrag bij verstoppingskoliek dat ze nog geen eetlust hebben?? Whoopie heeft wel gaskoliek gehad dat werkt toch anders als de spanning van de buik is dan is de eetlust snel terug.

Zelf neig ik erna om haar komende week een zandkuur te geven, ik heb het idee dat er toch nog iets niet ok is in de darmen.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt, Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid maureentje's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2011
    Leeftijd
    29

Re:Koliek, even meedenken?

Hey!

Wat vervelende dat de andere pony koliek heeft gehad.
    Waar ik zelf aan zit te denken. Je zegt dat de pony niet meer graag van het hooi eet. Zou het misschien aan het hooi kunnen liggen? Zitten er schimmelplekjes in of juist onkruid wat ze niet lekker vinden.
    Heeft ze misschien er last van het verharen dat ze zich wat minder voelt en ook minder eet?
    Misschien is ze juist wel een beetje gaskoliekerig omdat ze druk op de buik heeft dat ze dan ook minder eet?

Succes!
    If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hooi is goed, ze vinden het wel minder lekker dan de eerste snee omdat het grover is en niet helemaal zo lekker ruikt maar er zit geen schimmel in. Het is geen gaskoliek, ken jammer genoeg door ervaring het verschil.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Als ik het goed begrijp is ze gister pas behandeld voor verstoppingskoliek? Dan zou ik nu nog even afwachten en goed in de gaten houden. Ze eet waarschijnlijk nog niet omdat ze nog steeds last heeft. Dat ze mesten hoeft nog weinig te zeggen. Als de verstopping voorin zit, dan kan alle mest daarachter er nog uit. Je ziet op een gegeven moment vette mest er afkomen van de paraffine. Hou goed in de gaten of er mest uit blijft komen en op zand blijven testen is een goed idee. Zo'n kuurtje met psylliumzaad kan zeker geen kwaad.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re:Re: Koliek, even meedenken?

Kan je niet even overleggen me de dierenarts?
    Mijn ervaring is dat koudbloeden ziek zijn pas laat aangeven. Ik zou een niet etende fjord dus zeker niet vertrouwen! Heb je haar al getempratuurd?

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    30
    Dagboek Berichten
    41

Bij ons op stal heeft er ook een paard even geleden koliek gehad en die wilde de dag erop ook niet echt eten... Ze at maar een heel klein beetje van het hooi dat ze kreeg. Nog een dag later was dat vanzelf weer beter. Misschien dus inderdaad nog een dagje tijd geven, of al je je echt zorgen maakt de da nog eens laten komen?
    Take the time it takes, so it takes less time.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedankt voor het meedenken,tempt is een goed idee al had ze gisteren ook maar lichte verhoging maar ik kan wel proberen haar pols te tellen dat zegt waarschijnlijk meer bij haar. Ik heb haar al apart laten staan dan kan ik precies zien wat ze eet en mest.

Ze oogt beter dan gisteren toen wou ze steeds liggen schraapte met haar hoef en keek steeds naar haar buik, dat doet ze nu niet,ze is iets levendiger,maar nog wel wat suffig,koude oren kortom ik vertrouw het nog niet,ik ga zo nog even kijken en evt da bellen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Is verstopping koliek hetzelfde als slokdarm verstopping ?

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    30
    Dagboek Berichten
    41

Koliek is toch steeds een kramp of verstopping in de darmen terwijl slokdarmverstopping (zoals het woord zegt ) zich bevind in de slokdarm. Of ben ik mis over die koliek?
    Take the time it takes, so it takes less time.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Koliek geeft problemen aan met de darmen,in dit geval was er sprake van verstopping in de darmen,een slokdarmverstopping is wat het woord aangeeft idd.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Oke, weer wat geleerd !

Daar kan ik je niet mee helpen !
    Hoe gaat het nu met britt ??

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Zandkuur klinkt als een heel goed idee. Voorjaar en najaar zijn hier in ieder geval altijd "zand eet periodes". Op een of andere manier lijkt het met verharing in verband te staan, of eigenlijk net voor het verharen. Heb je nog eerste snede ruwvoer, om haar te helpen met het beginnen met eten? Of iets wat extra smakelijk is zodat ze weer eet? Heeft ze een dekentje op? Dat zou ik ook doen, want kan ook nog dat de temperatuurschommelingen van de afgelopen dagen (overdag 20 graden uit de wind en daarna nachtvorst) meespeelt. Zeker als ze niet of weinig eet zou ik haar warm willen houden. Hopelijk is ze snel weer de oude
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Denk dat je het zeker ook tijd moet geven. Ik ben natuurlijk sinds 9 maanden maag/darm patient en als ik een dumping aanval krijg wat eigenlijk niks anders is dat hele heftige krampen dan ben ik daarna kompleet gesloopt en dat duurt gewoon weer ff voor je daar boven op bent.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Goh Saar dat wist ik niet de relatie met verharen en zand eten, ze is al een tijdje behoorlijk aan het verharen, ik heb haar de winterdeken van Whoopie opgedaan nu , mijn vriendin moet uiteindelijk besluiten of ze haar met deken wil laten lopen, het zijn nu nog lastige tijden idd mbt de temperaturen.
    Volgend jaar begin ik in ieder geval vroeger met een zandkuurtje ,mijn vriendin had het al geopperd maar ik dacht ach we wachten nog een paar weken.

Als ze slecht blijft eten ga ik idd even ander hooi inkopen, aan de andere kant denk ik ook dat ze luistert nu naar haar lichaam, ze had gisteren in een paar uur weer 3 keer gemest en er zat ook wat"rare"mest bij dus ik denk dat ze haar darmen ook nog niet "leeg "had gepoept. Zo maar even weer kijken. Mijn vriendin was huiverig om haar op het gras te zetten(da had gezegd dat gras nu ook veel veranderd en iedere voerverandering kan koliek uitlokken) doen we 1 a 2 uurtjes per dag, ik denk dat het juist goed is omdat gras juist een beetje laxeert en het duidelijk geen gaskoliek was.

Tuurlijk Magriet buikpijn haalt al je energie weg, maar ik denk ook dat het beter word als alles wat problemen geeft in de darmen is opgeruimd.
    We gaan zo even een stukje wandelen met de dames goed voor de doorstroming.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Verharen en zand stond hier gelijk aan het gras wat nog onvoldoende gegroeid was Dus de kleine sprietjes werden er dan uitgetrokken. Met zand

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten