Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: bij aanschaf van een jong paardje

  1. #1
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    bij aanschaf van een jong paardje

    Hallo,
    Het is lang terug dat ik hier online ben geweest. Toch hoop ik mijn vraag hier te kunnen stellen, in de hoop op reacties die mij wat verder kunen helpen.

    Ik heb helaas in november na 12 jaar mijn pony moeten laten laten inslapen. Op internet ben ik nu een aantal keer tegen een advertentie gelopen van een groep jonge merried, juist daardoor ben ik wat informatie gaan zoeken over de achtergrond. Vandaag ben ik met mijn vriend en vader wezen kijken.
    Ontzettend leuke 2 bijna 3 jarige merries.

    Een daarvan spreekt mij in het bijzonder aan. Ten eerste vanwege haar achtergrond. Ze komt uit een lijn van paarden met een fijn en goed karakter.
    Ik heb de vader ontmoet en een aantal volle zussen. Het viel mij op dat dit paarden zijn die wat terughoudender zijn en wat meer op de achtergrond staan. Dit werd ook bevestigd door de fokker.
    In de groep met jonge merries waren er een aantal haantje de voorste die aandacht afdwingen. Er is met de paarden weini gedaan, ze worden bekapt, geënt en ontwormd.
    De merrie waar mijn oog op viel stond achteraan, maar toch ook nieuwsgierig naar ons toe. Ze kwam ertussen staan en ik liep rustig naar haar toe, ik stak mijn hand uit en ze kwam met haar neus even voelen. Ik kon haar even over haar hals aaien, maar toch was ze schichtig of voorzichtig. Enerzijds heel nieuwsgierig, anderzijds vrij angstig vond ik haar.


    De bedoeling is dat we nog een paar keer gaan kijken.
    Ze is natuurlijk erg jong, maar de andere paarden bleven niet op zo'n grote afstand.


    Ik probeer dit zo gedetailleerd mogelijk uit te leggen, hoewel dit best lastig is om te typen.

    Toch zou ik graag willen vragen hoe jullie hier tegenover staan of hier ervaring mee hebben.
    No one can teach riding as well as a horse.

  2. #2
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Ik vind het wel heel moeilijk om op basis hiervan achter een computerscherm iets te zeggen over dat paardje. Zoals je beschrijft, wel nieuwsgierig maar heeft eigenlijk niet de durf om tot bij jou te komen. Misschien RBI? (als je de Horsenalities van Parelli kent), en over het algemeen zeggen ze dat je, als je het met genoeg geduld en zachtheid aanpakt, een heel aanhankelijk paardje hebt. Dus misschien is ze het soort paard dat een beetje eenkennig is, in eerste instantie sceptisch, maar één keer je echt vrienden met bent doen ze alles voor je en heb je echt een beste vriend. Ik kan alleen maar wat gissen, dat is de indruk die ik krijg van wat je schrijft.
    Maar wie weet wordt ze wel heel zelfzeker nadat je even met haar bezig geweest bent en kom je weer andere uitdagingen tegen Je weet het nooit! Dus volg maar gewoon je gevoel zou ik zeggen.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Een jong dier het karakter volledig van inschatten is lastig. Zeker omdat ze in een andere situatie soms heel anders reageren.
    Zelf heb ik graag jonge dieren. Ouders van een dier zeggen daarin trouwens ook niet alles. Ik had een echte RB merrie, haar zoon is een echte LB.
    Mijn net aangeschafte merrie heb alleen op gevoel gekocht. Als ze jong zijn kun je er ook nog veel mee.
    En uiteindelijk leer je met elk dier wel groeien. Enige wat ik echt niet wilde was een LB-I. Maar eigenlijk was ik er vanaf foto's en beeld al zeker van dat ze dat niet was.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Toen ik mijn 3,5 maand oude veulen kocht was hij niets gewend, hij vond mensen maar eng en aanraken was totaal niet aan de orde, je kwam niet eens in zijn buurt. Uiteindelijk is hij uitgegroeid tot een hondsbrutale mensenlievende hengst die het liefst boven op je lip staat . Zo'n eerste indruk zegt dus niet zoveel. Als je een klik met het paard hebt, gewoon ervoor gaan
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Ik heb je tekst nu al 3 keer gelezen, maar wat is je vraag?
    Je hebt een leuke merrie op t oog, jong nieuwsgierig en angstig.
    Wat is je vraag?

  6. #6
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Het is absoluut niet de bedoeling om hier te vragen welke keuze ik moet maken hoor. Dat ligt geheel bij mijzelf.

    Antheman. Snap dat het misschien wat verwarrend overkomt.
    Mijn vraag is dus eigenlijk of er mensen zijn die ervaring hebben met het kopen van een jong paard wat zo angstig is.
    Het is voor ons zo ontzettend lang geleden zeg 19 jaar de laatste, die jong bij ons kwam. Dit was een veulen.
    Het is voor het eerst dat wij in een kudde kijken naar een jong paard.
    Enigszins trek ik naar de merrie toe en anderzijds is zij heel afstandelijk maar toxh nieuwsgierig.
    Ik vraag in deze echt naar ervaringen van zelfde soort situatie.

    Duidelijker zo of nog verwarrend?
    No one can teach riding as well as a horse.

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Mijn merrie was ook afstandelijk naar mensen. Maar ik heb nooit zo'n fijne merrie gehad die uiteindelijk zo aanhankelijk was. Ze ging bij wijze van spreken door het vuur voor mij.

    En wat betreft angstig. Ik ken een pony die was niet dichterbij dan 25 meter te naderen. Binnen een week kon ik hem zonder problemen halsteren etc. Je moet er even tijd in steken, maar het kan heel snel gaan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Free rinny

    Antheman. Snap dat het misschien wat verwarrend overkomt.
    Mijn vraag is dus eigenlijk of er mensen zijn die ervaring hebben met het kopen van een jong paard wat zo angstig is.


    Duidelijker zo of nog verwarrend?
    Duidelijk
    Geen ervaring. Wel een heel gesloten veulen ooit gekocht. Dat is een vlerk geworden Maar zo leuk

    Nieuwsgierigheid vind ik niet passen bij angstig, overigens.

  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Er is angstig en angstig.
    Als dit paard geen verkeerde dingen lijkt te hebben meegemaakt, maar gewoon zijn natuurlijke instinct volgt, hoef je je denk ik weinig zorgen te maken. De nieuwsgierigheid is er, en dat is ontzettend belangrijk als je je paard gaat wennen aan mensen en dingen.
    Ik heb een paard meegemaakt die door slechte ervaringen zijn nieuwsgierigheid was verloren. Dan is het veel lastiger om een fijn contact op te bouwen dan een wat onzeker onbeschreven blaadje.

  10. #10

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    De meeste jonge paarden moeten zelfvertrouwen ontwikkelen in het omgaan met mensen. Dat is vaak een kwestie van tijd. Het verschilt, denk ik per paard en wat ermee gedaan is hoe lang dit duurt. Mijn jonge merrie had dit ook in het begin, terwijl ze van zichzelf mensen heel gezellig vindt en verder geen slechte ervaringen heeft. Bij een paard met slechte ervaringen lijkt dit mij inderdaad veel moeilijker.

    Mijn paardje was 10 maanden oud toen ik haar kocht en ik heb haar maar 1 keer gezien voordat ik besloot om haar te kopen. Mijn vorige paard was toen ook net een aantal maanden daarvoor overleden. Ik wist welk karakter paard ik zocht, dat ik een merrie wilde en welk ras. Dus toen ik haar zag, wist ik vrij snel dat zij het paard voor mij was
    We zijn nu een jaar verder en rustig bezig om elkaar te leren kennen. Verder heb ik eigenlijk nog geen moment getwijfeld aan mijn keuze van toen. Kortom volg inderdaad je gevoel!

  11. #11
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re:bij aanschaf van een jong paardje

    Ik wil jullie bedanken voor de reacties die jullie hebben geplaatst!
    Inmiddels is vorige week mijn nieuwe aanwinst gearriveerd
    Het is uiteindelijk niet het paardje geworden waar in eerste instantie mijn voorkeur naar uit ging. Wel één van de twee merries.
    Bij het tweede bezoek kwam ze lekker knuffelen en op een leuke manier aandacht vragen. Op het derde bezoek is ze klinisch gekeurd en hoewel zij zo groen als gras is, deed ze dit allemaal zo netjes en voor het onbekende was ze ontzettend vriendelijk.
    Ik ben in de tussentijd op vakantie geweest in Spanje, dus ik moest nog even geduld hebben. Maar ze is er!
    No one can teach riding as well as a horse.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •