Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Paardrijles voor beginnende kinderen.

  1. #1

    Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Megan is ondertussen 6 jaar en ze heeft haar al anderhalf jaar haar eigen pony.

    Nu wil ze uiteraard leren paard rijden. Nu zit ik een beetje in dubio.

    Laat ik haar regulier lessen en hoe vul ik dat dan in met haar eigen pony waar we verder alles NH mee doen zoals mennen enz. Of is het een idee om voltige les te zoeken zodat ze ballans leert. Of ga ik echt opzoek naar een NH juf. Of wandel ik gewoon nog even lekker door met haar en lift ze gewoon mee.

    Wie heeft ideeën en ervaringen?
    www.niettevermijden.com

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Zes jaar is erg jong om 'serieus' te lessen. Elske is op die leeftijd begonnen op een manege. Het eerste jaar is toch meer meehobbelen en spelen. Goed voor de balans, dat gaat spelenderwijs op die leeftijd, maar voor iets meer serieus les is een jaar of 8 een betere leeftijd.
    Meeliften, rijdend spelletjes doen (baktikkertje, eigenlijk gewoon een point to point, om pionnen heen, een rondje draaien in het zadel, achterstevoren zitten, slalom met een bekertje water, aardappel op lepel) zodat ze spelenderwijs leert rijden op focus is leuk op die leeftijd.

    Bij manegelessen heb je inderdaad het risico dat het helemaal niet aansluit bij je eigen NH benadering tenzij je een manege oid vindt die nh minded is en/of waar kind en ponyvriendelijk en verantwoord les wordt gegeven. Met voltige heb ik geen ervaring. Zou leuk kunnen zijn alsze dat zelf ook vindt maar ook dan is 6 misschien nog erg jong.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Actief Forumlid maureentje's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2011
    Locatie
    Barneveld
    Leeftijd
    29
    Berichten
    257

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Ik weet niet precies waar je zit Maar in Putten ( gelderland) doe wij ook rijlessen en tegelijkertijd grondwerklessen. Kan met eigen paard of paard van humanhorsepower. Wij doen parelli en terra natura.
    If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    M'n kinderen (8 en 6 jr) rijden eens per week op de manege. Op een normale manege, wel met een aardig paardvriendelijke insteek maar ook met gewone standstallen en soms minder goed passend tuig. De kinderen rijden eigenlijk nog niet zoveel op m'n ponies. Laat ze eerst maar leren, kilometers maken, balans vinden en plezier hebben in paarden. Als ze meer hier rijdne, zal ik ze vast wat meer uitleggen over wat ik doe met Wick en Pup. Maar ik geloof eigenlijk niet zo in Parelli voor kinderen op hun leeftijd.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Maar ik geloof eigenlijk niet zo in Parelli voor kinderen op hun leeftijd.
    Waarom niet? Ik zie zelf niet helemaal in waarom dat niet zou kunnen (maar ik heb zelf dan ook nog wel geen kinderen). Bij mij in de buurt is een Parelli instructrice die zich toespitst op kinderen, en alles wat ik daar van hoor is wel super positief! Zij is veel bezig met kinderen van die leeftijd. Parelli gaat juist om plezier hebben samen, en waarom zou dat dan niet kunnen met kinderen van die leeftijd terwijl je ze spelenderwijs al wat savvy bij brengt?
    Dat is dus hoe ik het zou doen. Maar zoals ik al zei, ik heb geen kinderen dus dat is misschien ook wel een beetje makkelijk gezegd van mij.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Ik zou haar vooral lekker blijven meenemen op wandelingen.

    Ik geloof juist wel heel erg in Parelli voor kinderen. Liever dat ze het vanaf het begin op de juiste manier aanleren, dan hoeven ze straks ook niets af te leren.

    En wat betreft rijden: voltige lijkt me erg goed! Voor de balans, het vertrouwen en het plezier.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Mijn dochter is ook 6 jaar en sinds 2 jaar hebben wij een lieve shetlandpony.
    Ik heb in het begin haar veel aan de lijn laten rijden. Eerst balans leren vinden, lichtrijden, veel gymnastieken. Daarna zijn we gaan oefenen met sturen om pionnen en over balkjes.

    Nu kan ze aardig los rijden en rijden we soms samen, zo leer ik haar figuren rijden achter mij op mijn paard aan. Super leuk, nog even oefenen en we kunnen samen naar het bos.
    Ik leer haar nog niet de 7 games, gewoon met de pony aan de hand lopen vind ze leuk. Zo oefent ze nu dat Mandy stopt als zij stil staat en meerent als zij gaat rennen.

    Een paar vriendinnetjes van school rijden op een shetlandermanege in de buurt. Ik heb overwogen om haar daar ook te laten lessen omdat het een leuke sfeer is en ze veel organiseren, wedstrijden, spelletjesdagen, ponykamp. Maar als ik dan zo'n vriendinnetje op onze pony laat rijden weet het arme beestje niet hoe ze het heeft, wat een geschop en getrek, zo wil ik niet dat mijn kinderen leren rijden.

    Mijn zoontje is nu 4 jaar en begint ook steeds meer interesse te krijgen, tot voor kort zat hij er af en toe een rondje op, de laatste tijd wil hij steeds meer rondjes rijden, vooral in galop, haha hij is totaal niet bang. Komt goed uit want we hebben de pony drachtig gekocht en hebben nu een 1,5 jaar oude zoon van haar, een lekker speels bijdehandje, die mijn zoontje zich al heeft toegeeigent, zal een leuk setje zijn over een paar jaar.







  8. #8
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Even een beetje off-topic maar ik kan het niet laten om even te zeggen hoe leuk ik dat allemaal vind klinken Saskia! Ik word blij van dit te lezen. Het klinkt allemaal zo leuk en savvy, en je hebt het goed voor elkaar met die pony's en kindjes van je!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  9. #9

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Iedereen in mijn omgeving zegt dat met 6 beginnen goed is. Nu ken ik mijn dochter en ik weet zeker dat ze het geen uur vol houd. Toch vraagt ze er wel naar en dat wil ik natuurlijk ook niet dood laten bloeden. Vandaar dat mijn gedachte overal heen gaat. Ik ben natuurlijk zeker niet de aangewezen persoon om haar dingen bij te brengen. Het enige wat ik kan doen is vlieg uren maken met haar pony met en zonder kind erop. Daar zijn we aardig mee bezig. Haar los laten rijden zou ik echt niet durven nog (denk ik). Zo'n pony is toch kneiter sterk en Megan is een sprietje.

    Er zijn hier in de buurt 2 leraressen die ik redelijk goed ken en hun ook mij en ze weten wat belangrijk is voor ons. Zal ook eens met hun overleggen. Op zich lijkt voltige het leukst voor haar. Lekker balans zoeken. Ik ga eens rond informeren. En alle opties naast elkaar leggen ook het gewoon doorgaan met meeliften.

    Als er nog meer tips en ervaringen zijn hoor ik ze heel graag.


    www.niettevermijden.com

  10. #10
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:

    Ik weet niet of je zelf regelmatig les hebt? Dan zou je kunnen kijken of je dat kunt combineren. Eerst een kwartiertje les voor je dochter. En zodra ze los kan tijden een duo-les? En wat betreft les lijken mij spelletjes en plezier op deze leeftijd het belangrijkste.

  11. #11

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Is inderdaad 1 van de opties Yorien. En spelen is vele malen belangrijker dan leren dat moeten ze al genoeg. Dan kan ik nog de keuze maken of ik dan Whinney mee neem of dat ze lest op 1 van de pony's van daar. Dus in de opties zitten ook weer opties .

    De belangrijkste les zou voor mijn gevoel veiligheid moeten zijn en dat ze dus iets uit kunnen zitten als er iets gebeurt.
    www.niettevermijden.com

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Ik ben een Parellier, maar zie mezelf als een uitzondering en een extremiteit binnen de paarden. Met een heel andere set normen en waarden dan gemiddeld genomen "normaal" is. Ik vind dat je kinderen niet moet lastig vallen met zoiets, zo'n extremiteit is een keuze en niet iets wat je "opdwingt" als ouder. Daarvoor is de reis die ik heb gemaakt me te waardevol. Maar dat is mijn keuze; zo laat ik hen de mogelijkheid om daarin hun keuze te maken.

    Mijn kinderen rijden op een manege waar paardvriendelijk en kindvriendelijk les gegeven wordt. Veel afwisseling, in de zomermaanden veel buiten rijden om kilometers te maken. Prima om te leren zitten, balans te houden, vertrouwd en veilig op een paard te zijn en je zo ook te voelen. M'n dochter vindt het geweldig om de hele middag op de manege te zijn, dat is me veel waard. Naast dat ze leert rijden is dat ook eens sociaal, heeft ze er andere vriendinnetjes dan op school enzovoorts.

    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Ik ben een Parellier, maar zie mezelf als een uitzondering en een extremiteit binnen de paarden. Met een heel andere set normen en waarden dan gemiddeld genomen "normaal" is. Ik vind dat je kinderen niet moet lastig vallen met zoiets, zo'n extremiteit is een keuze en niet iets wat je "opdwingt" als ouder. Daarvoor is de reis die ik heb gemaakt me te waardevol. Maar dat is mijn keuze; zo laat ik hen de mogelijkheid om daarin hun keuze te maken.

    Mijn kinderen rijden op een manege waar paardvriendelijk en kindvriendelijk les gegeven wordt. Veel afwisseling, in de zomermaanden veel buiten rijden om kilometers te maken. Prima om te leren zitten, balans te houden, vertrouwd en veilig op een paard te zijn en je zo ook te voelen. M'n dochter vindt het geweldig om de hele middag op de manege te zijn, dat is me veel waard. Naast dat ze leert rijden is dat ook eens sociaal, heeft ze er andere vriendinnetjes dan op school enzovoorts.

    Maar ook met de boodschap dat echt rekening houden met je paard niet nodig is. Anders zou je hem immers niet in een stand gooien en met slecht passend tuig rond laten lopen en geld verdienen boven welzijn zetten (wat een manege nou eenmaal moet).
    Ik heb geen kinderen, maar als ik ze wel zou hebben zou een van mijn belangrijkste bodschap repect voor dieren zijn en als daar een NH omgang met paarden bijhoort dan vind ik dat absoluut geen opdringen

  14. #14
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Ik vind een NH omgang ook absoluut geen opdringen maar een basisgegeven. Overigens zijn er gelukkig maneges die dierenwelzijn serieus nemen en zorgen voor voldoende weidegang en/of een paddock paradise en die aandacht besteden aan een nh omgang en manier van rijden. Hier in de buurt heb je bv Mansoer en de Paardenmaat, waarbij de tweede echt puur NH als uitgangspunt heeft. De kinderen en ik reden vroeger bij Quadenoord, waar de paarden zomer en winter buiten staan en de eigenaresse zich verdiept heeft in het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. Er werd traditioneel gereden maar geruk, gepluk, geschop e.d. werden er absoluut niet gewaardeerd. Nu zou ik bij sommige zaken wel kanttekeningen plaatsen maar nog steeds zou ik mensen in de buurt aanraden daar te leren rijden. Met andere woorden, je hebt maneges en maneges en je kunt ze absoluut niet allemaal over één kam scheren.

    Helaas zijn die allemaal niet in de buurt van Margriet.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  15. #15
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Paardrijles voor beginnende kinderen.

    Ik zie het eigenlijk ook niet echt als een extremiteit. Respect voor dieren, en hun beleving van de dingen, vind ik ook een basisgegeven en dat mag je toch best wel gewoon meegeven aan je kinderen? Hun zelf de reis laten maken kan waardevol zijn, maar aan de andere kant kan het ook heel waardevol zijn om hen meteen goed te laten beginnen!
    Zoals Pat altijd zegt: door zijn kennis met ons te delen hoeven wij niet alle fouten te maken die hij ooit maakte. Niet dat je dan geen fouten meer maakt, maar het gaat toch een stuk sneller. Zo zie ik het ook met kinderen.

    Zoals jij die maneges beschrijft Dineke, daar zou ik nu ook nog wel willen leren rijden. Helaas zijn die volgens mij inderdaad heel zeldzaam...
    Take the time it takes, so it takes less time.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •